در نشست خبری مدیر کل ورزش و جوانان چه گذشت؟

به مناسبت آغاز هفته تربیت بدنی مدیر کل ورزش و جوانان کردستان به همراه معاونین خود با اصحاب رسانه استان نشست خبری برگزار کرد آمنه غلام ویسی مدیر کل ورزش و جوانان در ابتدای جلسه، هفته تربیت بدنی را تبریک گفت : اصحاب رسانه رسالت سنگینی بر عهده دارد چون دادن اطلاعات صحیح به جامعه بسیار مهم است با این اطلاع رسانی درست خدمت بسیار مهمی به جامعه ارائه می‌دهند که این اقدام آن‌ها قابل تقدیر است. غلام ویسی اظهار داشت:اداره کل ورزش و جوانان با توجه به جامعه بسیار وسیعی که مخاطب آن است قطعاً نمی‌تواند تمام نیازها و مطالبات به حق آن‌ها را برآورده کند اما در حد توان خود برای رفع نیاز مخاطبان و رسیدن به اهدافی که ترسیم شده است تلاش می‌کند.

نشست

آمنه غلام ویسی مدیر کل ورزش و جوانان در ابتدای جلسه، هفته تربیت بدنی را تبریک گفت : اصحاب رسانه رسالت سنگینی بر عهده دارد چون دادن اطلاعات صحیح به جامعه بسیار مهم است با این اطلاع رسانی درست خدمت بسیار مهمی به جامعه ارائه می‌دهند که این اقدام آن‌ها قابل تقدیر است.
غلام ویسی اظهار داشت:اداره کل ورزش و جوانان با توجه به جامعه بسیار وسیعی که مخاطب آن است قطعاً نمی‌تواند تمام نیازها و مطالبات به حق آن‌ها را برآورده کند اما در حد توان خود برای رفع نیاز مخاطبان و رسیدن به اهدافی که ترسیم شده است تلاش می‌کند.

400 میلیارد برای تکمیل 30 پروژه ورزشی
مسئول دستگاه ورزش گفت: در سال 1403 پیگیری برای جذب اعتبارات بیشتر در حوزه ورزش، برگزاری رویدادهای ورزشی و ایجاد بستر و فراهم کردن شرایط برای فعالیت ورزشکاران از جمله برنامه های مهم این اداره کل بوده است. در بحث زیرساخت‌های ورزشی با توجه به مخاطبان زیادی که داریم فضای ورزشی موجود جوابگوی نیاز آنها نمی‌باشد برای حل این معضل در تلاش هستیم فضای ورزشی در سطح استان را افزایش دهیم، در حال حاضر 30 پروژه ورزشی عمرانی نیمه تمام داریم که از 5 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند برای تکمیل این پروژه ها به بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر منتظر باشیم با اعتبارات دولتی این پروژه ها به بهره برداری برسند سال‌ها طول می‌کشد نیاز است بخش خصوصی ورود پیدا کند از این 30 طرح نیمه تمام 14 پروژه ورزشی قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند در همین راستا قرار است در قالب ماده 27 دو پروژه ورزشی زمین چمن مصنوعی ملک نیا و طرح ورزشی دیگری در 22 گولان که در کشور کم نظیر است به بخش خصوصی واگذار کنیم و سرمایه گذار برای احداث ان‌ها اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: بازسازی استخر جانبازان و معلولین و مجموعه ورزشی حجاب سنندج و احداث زمین مینی گلف برای اولین بار در استان با مشارکت بخش خصوص، احداث چندین زمین چمن روستایی از جمله طرح‌های ورزشی بود که در سال 1403 به بهره برداری رسید و در هفته تربیت بدنی هم زمین تنیس خاکی و یک چمن مصنوعی روستایی را افتتاح خواهیم کرد.

میزبانی مسابقات کشوری و اردوهای تیم ملی با هدف ارتقای ورزش استان
غلام ویسی با اشاره به میزبانی مسابقات کشوری و اردوهای تیم گفت: هدف از این میزبانی ارتقاء سطح ورزش استان است که با ورود مربیان و ورزشکاران طراز اول کشور به استان می‌توانیم از دانش و تجربه ان‌ها برای پیشرفت ورزش استان در همه زمینه ها استفاده کنیم و در کنار سعی کردیم در تمام شهرستان‌های استان با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که ان‌ها دارند میزبان رویدادهای ورزشی باشیم به طور مثال میزبانی اردوی تیم ملی پد برد در مریوان بودیم که مربی تیم ملی از امکانات و ظرفیت‌های موجود در مریوان ابراز تعجب کرد و گفت (مریوان می‌تواند میزبان مسابقات ملی و بین‌المللی باشد) پس نیاز است  پتانسیل های موجود در استان بیشتر به کشور معرفی شود.

برنامه ریزی کردیم در دوره آینده بازی المپیک ورزشکار داشته باشیم
مدیر کل ورزش و جوانان در بحث ورزش قهرمانی اظهار داشت: معاونت ورزش اداره کل طی جلساتی کارشناسی که با هیأت ها، اساتید دانشگاه و صاحب نظر ورزش داشته است رشته های را که ورزشکاران ما شانس حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک را دارند شناسایی و برنامه ریزی کرده‌ایم که ما در چهار سال آینده صاحب نماینده در این دو رویداد مهم ورزشی باشیم. یکی دیگر از دست آ وردهای معاونت ورزش کسب اول در بحث آموزش در میان 13 استان منطقه خود و در بحث پایگاه قهرمانی رتبه دوم منطقه را به دست آوردیم، در ورزش همگانی جزء 10 استان برتر بودیم، در طرح آمایش که یکی از طرح‌های مهم وزارت خانه بود جزء شش استان برتر کشور بودیم.
مدیر دستگاه ورزش در توضیح بیشتر طرح آمایش سرزمین که توسط وزارت ورزش و جوانان در حال اجرا است، گفت :برخی اماکن ورزشی در استان احداث شده‌اند که از بلا استفاده است چون بر اساس نظر کارشناسی احداث نشده است یکی از اهداف طرح آمایش این است که مشخص می‌کند در هر شهرستان بر اساس جغرافیا منطقه، ژنتیک و نتایجی که در گذشته گرفته است در کدام رشته استعداد و ظرفیت دارد با اساس آن سرمایه گذاری و امکانات ورزشی برای آن‌ها فراهم شود.

از سرمایه گذران در حوزه ورزش تجلیل می‌شود
غلام ویسی یکی از برنامه های هفته تربیت بدنی را تجلیل از سرمایه گذران در حوزه ورزش عنوان کرد و گفت: برای ایجاد انگیزه در میان کسانی که در بحث ورزش سرمایه گذاری کردند، افرادی که مکان ورزشی احداث کرده‌اند و یا حامی و اسپانسر تیم ورزشی بوده‌اند، طی مراسمی از آن‌ها تجلیل خواهیم کرد و مشوق‌های را در نظر گرفته‌ایم که با دلگرمی بیشتری در حوزه ورزش استان سرمایه گذاری کنند.
تجلیل از روسا، نایب رئیسان و دبیران هیأت های ورزشی یکی دیگر از برنامه های هفته تربیت بدنی بود که غلام ویسی به آن اشاره کرد و گفت: روسای هیأت های ورزشی به همراه کادر هیأت هیچ گونه حقوقی دریافت نمی‌کنند برای پیشرفت ورزش استان تلاش می‌کنند که طی مراسمی از همه آن‌ها تجلیل خواهد شد.

ورزش بانوان در بخش مدال آوری موفق‌تر بوده است
مدیر کل ورزش و جوانان اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان در سال 1403 بیشترین مدال آوری در بخش بانوان داشته‌ایم که نمونه آن‌ها کژان رستمی در دوومیدانی و کیژان مقصودی در وزنه برداری است که با حداقل امکانات توانسته‌اند افتخارت زیادی را برای ورزش استان کسب کنند. یکی از برنامه های شاخص ما در حوزه بانوان برگزاری جشنواره ورزشی زنان روستایی با ابتکار استان کردستان بود که در 10 شهرستان در سطح روستا برگزار شد امسال این برنامه علاوه بر روستاها در مناطق حاشیه شهر نیز برگزار می‌شود.

57 میلیارد ریال تسهیلات به باشگاه های ورزشی پرداخت شده است
در سال‌های گذشته صدور یک مجوز باشگاه ورزشی چند ماه طول می‌کشید اما از سال گذشته بر اساس دستورالعمل بهبود فضای کسب و کار و میانگینی که قرار داده شده 18 تا 40 روز، اداره کل ورزش و جوانان در کمتر از 18 روز مجوز صادر کرده است در ارزیابی به عمل آمده صد در صد رضایت‌مندی را کسب کردیم. در بحث تبصره 18 اعطایی تسهیلات به باشگاه‌های ورزشی در سال 1402 رقمی در حدود 5 میلیارد و 700 میلیون تومان به ما تخصیص داده شد که همه این مبلغ را جذب کردیم در اختیار متقاضیان قرار دادیم و برای سال 1403 پنج برابر افزایش اعتبار داشته‌ایم.
ساماندهی 17 هیأت ورزشی
سامان دهی 17 هیأت ورزشی یکی دیگر از اقدامات اداره کل ورزش و جوانان بود که غلام ویسی به آن اشاره کرد و گفت: در سال 1402 بیش از 15 هیأت ورزشی با سرپرست اداره می‌شدند و حتی تعدادی سرپرست هم نداشتند! در چارچوب آیین نامه های ورزشی این هیأت ها را ساماندهی کردیم و در حال حاضر به جزء چهار هیأت ورزشی که فراخوان انتخابات آن‌ها منتشر شده بقیه هیأت های ورزشی ساماندهی و توسط ریاست هیأت اداره می‌شوند.

فرآیند انتخابات هیأت فوتبال تا زمان آغاز مجمع قانونی بود
بخش دوم نشست خبری مدیر کل ورزش و جوانان به پرسش و پاسخ اختصاص داد و انتخابات هیأت فوتبال اولین سؤال این بخش بود، غلام ویسی در مورد انتخابات هیأت فوتبال گفت: اساس‌نامه فدراسیون فوتبال با تمام فدراسیون‌های دیگر متفاوت است که مهم‌ترین تفاوت آن این است در مجمع همه هیأت های ورزشی دیگر مدیر کل ورزش و جوانان نایب رئیس مجمع است و اداره کل ورزش جوانان مدارک نامزدهای ریاست هیأت و اعضای مجمع را بررسی می‌کند در صورت مغایرت داشتند با آیین نامه هیأت های ورزشی مانع ادامه روند می‌شود اما در مجمع انتخابات هیأت فوتبال اداره کل ورزش و جوانان فقط به عنوان یک عضو رأی دهنده در مجمع حضور دارد در بررسی و تایید نامزدها و اعضای مجمع هیچ نقشی ندارد.
غلام ویسی در پاسخ به این سؤال چرا در مجمع انتخابات هیأت فوتبال حضور نداشت گفت: با توجه به اینکه شائبه های در مورد مدارک نامزدهای ریاست هیأت فوتبال وجود داشت، چندین بار درخواست کردیم مدارک جهت بررسی در اختیار اداره کل قرار بگیرد تا این شائبه ها بر طرف شود که متأسفانه فدراسیون به این درخواست ما و حتی سازمان بازرسی اعتنایی نکرد، به همین علت در خواست کردیم حداقل چند روز مجمع انتخابات را به تعویق بیندازند تا مدارک بررسی شود اما فدراسیون فوتبال با ما تعامل نداشت به این علت و به دلایل دیگر ترجیع دادم به عنوان یک عضو رأی دهنده در انتخابات حضور نداشته باشم. بر طبق اساس‌نامه فدراسیون فوتبال مجمع انتخابات هیأت کردستان انجام شد و تا زمان برگزاری مجمع درست بوده است اما اینکه در زمان برگزاری مجمع تعرفه رأی کم بوده و برخی اتفاقات دیگر فکر نکنم قانونی بوده باشد.
غلام ویسی در مورد عدم اجازه اداره کل برای برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال گفت:وقتی فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند مستقل است و نیازی به اداره کل ورزش ندارد، شاید این ادعا درست باشد اما باید تحت نظارت اداره کل باشد و جایگاه نظارتی دستگاه ورزش هم حفظ شود، ما هیچ وقت به هیأت فوتبال نگفته‌ایم که حق برگزاری مسابقات را ندارد، فقط گفته‌ایم خودتان که مستقل هستند بروید برنامه های خود را اجرا کنید!
وی در پاسخ به این سؤال که چه وقت حاشیه های فوتبال حل می‌شود، گفت: حواشی زمانی تمام می‌شود که فضا اعتماد و تعامل برقرار باشد، وقتی چند نفر به روند اجرای کاری معترض باشند باید با شفاف سازی پاسخگوی آن‌ها بود به هر حال انتخابات بر اساس قوانین فدراسیون فوتبال برگزار شد و رئیس هیأت به کار خود ادامه می‌دهد مگر این که مراجع نظارتی مدارک و مستنداتی پیدا کنند که بتوانند انتخابات را باطل کنند.

برخی از هیأت برای حل مشکلات قبل از مراجعه به ما جاهای دیگر مراجعه می‌کنند
مسئول دستگاه ورزش در مورد هیأت های ورزشی مثل هیأت باستانی که دچار مشکل شده‌اند و از طریق نهاد های دیگر به دنبال حل مشکل هستند گفت: متأسفانه برخی از هیأت های ورزشی بجای اینکه برای حل مشکل خود ابتدا به اداره کل ورزش مراجعه کنند دست به دامن جاهای دیگر می‌شوند، در مورد هیأت باستانی هم قرار است جلسه ای با رئیس هیأت و نفرات منتقد داشته باشیم چون یک سری مسائل که قابل گفتن نیست به وجود آمده صحت و سقم آن برای ما مشخص نیست باید به طور کامل بررسی شود.

بزودی ارزیابی هیأت های ورزشی اعلام می‌شود
در مورد علت عدم اعلام ارزیابی هیأت ورزشی گفت: بخش عمده ارزیابی هیأت های ورزشی انجام شده است فقط چند هیأت ورزشی مدارک و اسناد خود را به طور کامل ارائه نداده‌اند، اما به زودی رتبه بندی و ارزیابی کامل هیأت های ورزشی انجام و اطلاع رسانی خواهد شد.

انتصاب رئیس شایسته  برای اداره ورزش و جوانان سنندج در چند روز آینده
وضعیت رئیس اداره ورزش و جوانان مرکز استان که حدود 7 ماه است بلاتکلیف است سؤال بعدی نشست خبری بود که فردین ورمقانی سرپرست معاونت توسعه و منابع اداره کل که به طور همزمان ریاست این اداره را بر عهده دارد، در پاسخ گفت: بحث تعیین تکلیف ریاست اداره ورزش و جوانان سنندج جزء اولویت‌های اداره کل است که بیش از چند ماه است به طور جد دنبال می‌شود بارها از طریق اداره کل پیگیری شده است اما چون سنندج مرکز استان ویترین ورزش کردستان و بیشترین فعالیت‌های ورزشی در این شهر انجام می‌شود حساسیت‌های در مورد رئیس آن وجود دارد و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم باعث شد انتخاب رئیس اداره ورزش و جوانان چند ماه به تعویق بیفتد اما ظرف چند روز آینده شخصی که شایسته ریاست این اداره را داشته باشد معرفی خواهد شد.
غلام ویسی در ادامه سخنان ورمقانی اظهار داشت: به جزء سنندج در چند شهرستان دیگر هم به زودی شاهد تغییر رئیس اداره ورزش و جوانان خواهیم بود.

ایجاد صندوق حمایت از ورزش استان
مدیر دستگاه ورزش در مورد اسپانسر و حامی مالی که مشکل اصلی ورزش استان است، گفت: تا زمانی که بنگاه های اقتصادی و سرمایه داران احساس مسئولیت نکنند و به بحث ورزش ورود نکنند در بحث حامی مالی کاری پیش نمی‌رود. بنگاه های اقتصادی در بحث مسئولیت‌های اجتماعی موظف هستند هزینه کنند اما آنها می‌روند در حوزه های دیگر از جمله بهداشت و با راه هزینه می‌کنند. بهترین راه کار برای حل مشکل مالی تاسیس صندوق حمایت از ورزش استان است که بنگاه های اقتصادی یک درصد از درآمد خود به این صندوق واریز کنند که مبلغی زیادی می‌شود و دیگر ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ما دغدغه مالی نخواهد نداشت.
وی ادامه داد: تیمداری وظیفه اداره کل ورزش و هیأت های ورزشی نیست، شخصی که اقدام به ثبت باشگاه و حضور در لیگ‌های کشوری می‌گیرد باید به فکر تأمین منابع مالی باشد تا ورزشکاران آن تیم در ادامه کار به دلیل مشکل مالی سرخورده نشوند، هر چند ما در حد توان خود تلاش کردیم از طریق مختلف اعتبار و یا کمکی را برای حمایت از این تیم‌ها جذب کنیم اما این کمک‌های به صورت مقطعی و در حد مسکن بوده است.

20 میلیارد تومان برای تکمیل استادیوم 6 هزار نفری
سالن 6 هزار نفری 22 گولان در تحویل شرکت توسعه و تجهیز است چون تکمیل نشده است. آبان ماه سال گذشته در سفر هیئت دولت به کردستان مبلغ 20 میلیارد تومان برای تکمیل سالن 6 هزار نفری سنندج مصوب شد که بعد از این سفر برای تخصیص این اعتبار 2 بار با شرکت توسعه مکاتبه کردیم که امیدواریم این مبلغ به زودی تخصیص پیدا کند شاهد تکمیل کامل این پروژه ورزشی باشیم، هر چند سالن مشکل آنچنانی ندارد که توانیم مسابقه در آن برگزار کنیم تا کنون چندین برنامه ورزشی و اجتماعی هم در سالن 6 هزار نفری برگزار شده است.

 

تشکیل شورای عالی ورزش استان  راه حل مشکل مالی است

فرزاد خاکی معاونت ورزش اداره کل ورزش و جوانان در مورد حمایت از تیم‌های ورزش گفت: اندک اعتباری که در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار می‌گیرد برای حمایت از بخش ورزش همگانی و آماتوری است یعنی این کمک‌های شامل ورزش حرفه ای نمی‌شود، تیمی که در لیگ‌های کشوری شرکت می‌کند شامل ورزش حرفه ای می‌شود. ما اگر به تیمی از یک رشته ورزشی که در لیگ حضور دارد کمک کنیم در واقع در حق ورزشکاران استان در رده های پایه ظلم می‌شود چون از اعتبار هیأت که در اصل برای رده های سنی پایه استفاده می‌شود و از آن طرف هم تا ورزشکاران در قالب تیم‌های ورزش‌های در لیگ‌های کشوری حضور نداشته باشد به تیم ملی راه پیدا نمی‌کنند.
خاکی ادامه داد: در حال حاضر چندین تیم از رشته های مختلف ورزشی در بسکتبال چهارم تیم، در هندبال سه تیم، در فوتبال چند تیم قصد حضور در لیگ‌های کشوری را که با نبود اسپانسر مواجه هستند تنها راه حل مشکل مالی حضور تیم‌های کردستان در لیگ‌های کشوری تشکیل شورای عالی ورزش به ریاست استاندار است که در این شورا ادارات و ارگان‌های مرتبط توجیه و ملزم شوند به ورزش کمک کند و با استفاده از بسته های تشویقی سرمایه گذران را به این امر ترغیب کنند.
وی اظهار داشت: سال گذشته چهار بار برای تشکیل شورای عالی ورزش به استاندار وقت نامه دادیم حتی یکبار هم دعوت نامه برای اعضای شورای فرستادیم که یک روز قبل از تشکیل شورای عالی ورزش، استانداری برنامه را کنسل کرد به استاندار جدید هم درخواست تشکیل شورای عالی ورزش را داده‌ایم که اگر این امر صورت گیرد در حوزه ورزش قهرمانی بسیار بهتر نتیجه خواهیم گرفت.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=11577

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار