سهمیه لیگ دسته دوم فوتبال و چالش های پیش رو

ورزش کردستان چند روزی است سرخوش و خوشحال از خبر قطعی شدن اهدای سهمیه لیگ دسته دوم فوتبال کشور به استان است و در هر محفل و مجلس ورزشی تحلیل‌ها، برداشت‌ها و دیدگاه ها ارائه می‌شود و علیرغم برخی انتقادات اما بدون تردید واگذاری این امتیاز به باشگاه آبیدر سنندج با توجه به استمرار ده ساله، قهرمانی‌های پیاپی و فعالیت تمام رده های سنی، تصمیمی منطقی و موجه جلوه می‌کند

به گزارش پلیگاه خبری به هیز نیوز، در واقع ۱۸ بهمن ماه که تاج رئیس فدراسیون فوتبال پس از مجمع عمومی هیأت در زمین چمن استقلال با مدیران آبیدر دیداری داشت و با توجه به پیگیری‌های چند ماه اخیر مشخص بود. که این امتیاز مالک و صاحبی به غیر از آبیدر نخواهد داشت. اما اعلام دیرهنگام این قطعیت، آبیدر را با چالش بزرگی مواجه کرده و به جز تأمین منابع مالی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت از حیث فنی شرایط نه چندان مناسبی دارد.
مدیران آبیدر نیک می‌دانند که با بضاعت فنی موجود یارا و توان حضور و مقابله با حریفان لیگی چون دسته دوم کشور را ندارند، از سویی حضور در لیگ استان که هفته های پایانی‌اش را سپری می‌کند که خستگی و آسیب‌دیدگی‌های جزئی و جدی به دنبال داشته و از سوی دیگر روزهای پایانی فصل نقل و انتقالات موجب شده که بازیکنان درخوری برای جذب باقی نماند، دست به دست هم داده تا جهان بین و مجیدی و هنرآوازی شب‌ها و روزهای اندک باقی مانده تا شروع مسابقات را با دلهره سپری کنند.
فرصت اهدای چنین سهمیه ای برای سومین بار است که به کردستان رسیده است. بار اول در سال ۸۷ بود که منجر به تشکیل یک شبه تیمی تحت عنوان زاگرس سنندج شد و پس از حواشی فراوان و به دلیل عدم حمایت‌های مالی در همان فصل اول هم سقوط کرد و هم منحل شد.
بار دوم در اوایل دهه ۹۰ بود که به کامیاران داده شد. فوتبال کامیاران تحت نام آوالان حضوری حدوداً ده ساله داشت و با وجود مشکلات فراوان و البته رسم نامرسوم اجاره دادن امتیاز، توانست تا سال جاری ماندگار شود اما در فصل اخیر به لیگ دسته سوم سقوط کرد. این پیشینه نامطلوب آبیدر نشین ها را سخت دچار تردید کرده است. همگان انتظار دارند که آبیدر تداعی کننده خاطرات تلخ زاگرس و آوالان نباشد.
بنا بر اعلام سازمان لیگ، گویا رقابت‌های لیگ دسته دوم از اوایل مهر آغاز می‌شود و این یعنی اینکه تقریباً آبیدر هیچ فرصتی برای جذب بازیکن، آماده سازی و تمرینات پیش فصل ندارد و باید حداقل ۵ تا ۶ بازی اول را به مثابه بازی تدارکاتی بداند.
اگر مباحث فنی را حل شده بدانیم و آن را کنار بگذاریم، بدون تردید تأمین منابع مالی چالش به مراتب بزرگ‌تر آبیدر این مسابقات خواهد بود. این تیم سنندجی که ده سال اخیر را با کمک‌های کمپین حامیانش روزگار سپری کرده است، قطعاً نمی‌تواند با این مبالغ حداقلی در رویدادی فرسایشی و طولانی مدت لیگ دو که بیش از ۲۵ بازی باید برگزار کند حضور موفقی داشته باشد.
خوشبختانه یا متأسفانه در حال حاضر خیلی‌ها از استاندار، معاون استاندار، نماینده مجلس، هیأت فوتبال و برخی از افراد ذی‌نفوذ خود را در کسب این سهمیه دخیل و موثر می‌دانند که حتماً همین طور هم بوده است اما نکته ای که این مسوولان و این افراد باید بدانند با وجود اقدام و پیگیری قابل تحسینشان در اخذ این سهمیه اما به قول معروف این تازه اول کار است و زمانی می‌توان این سهمیه را در مجموعه خدمات آنها به یادگار نگاشت که آن را به سر منزل مقصود برسانند. حضور در لیگ دسته دوم با کمک‌های کمپین و طرفداری جوابگو نخواهد بود و تعریف تشکیلاتی با حضور مدیران کلان استان و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود اعم از صنایع و کارخانجات، سازمان‌های مردمی و اعتبارات دولتی ضرورتی اولویت دار است. اختصاص سهمیه لیگ دسته دوم به فوتبال کردستان، همه مسوولان ورزشی و غیر ورزشی، را در معرض آزمونی مهم و سخت قرار داده است و همه جامعه ورزشی و رسانه ها در انتظار اقدام عملی مسوولان هستند. تاکنون که حدود ده روز از رسانه ای شدن خبر حضور آبیدر در لیگ دسته دوم فوتبال می‌گذرد حداقل در سطح فضای مجازی بازتاب حمایتی خوبی را شاهد بوده‌ایم اما با توجه به فرصت حداقلی نیاز است این حمایت‌ها جنبه عملی به خود گیرد و به قول معروف به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست.
در کنار تقویت مسائل فنی، تأمین منابع مالی عوامل مهم دیگری چون تشکیل کانون هواداران، تقویت هیأت مدیره و سایر تشکیلات باشگاه، استمرار فعالیت سایر رده های سنی و موارد دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10606

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار