به بهانه چهاردهمین سالگرد درگذشت معمار کشتی نونهالان

پاسداشتی برای یک عمر تلاش

در طی سالیان گذشته ورزش کردستان شاهد حضور افرادی بوده است که با دلسوزی ، علاقه و بدون هیچ چشمداشتی تنها در راه اعتلای ورزش تلاش کرده‌اند به طوری که بعد از مرگ نیز همچنان از آنها به نیکی یاد می کند، یکی از مرد نیک ورزش کردستان مرحوم عباس خاکی بود که نقشی بی بدیل در اعتلای ورزش سقز و کشتی استان کردستان داشت. مرحوم خاکی به جز اقدامات زیر بنای از جمله احداث ۲ زمین چمن در استادیوم های شهید کاظمی ، تختی ، سالن سرپوشیده کشتی ، احداث استخر سرپوشیده شهید کاظمی،سالن بانوان شهید کاظمی، سالن ورزشی ۲۰۰۰ نفره شهید آبدرم ،به عنوان معمار کشتی فرنگی نونهالان کشور و پایه گذار اولین دوره مسابقات کشتی بین المللی جام جهانی کودک به میزبانی سقز ، اولین مربی کردستانی تیم ملی کشتی ایران ، اولین دارو بین المللی کشتی کردستان شناخته می شود. نیاز است این دلسوزان و خادمان راستین ورزش هچون مرحوم خاکی به عنوان الگو به جامعه معرفی شودند ،اما متاسفانه در این زمینه مسئولین استانی و شهرستانی کوتاهی کردند. مطالبه جامعه ورزشی استان و شهرستان سقز این است که برای پاسداشت خدمات ارزنده مرحوم عباس خاکی یک میدان یا خیابان یا تندیسی در سقز به نام آن مرحوم نام گذاری شد که تا کنون این اقدام صورت نگرفته است.

عباس خاکی

در طی سالیان گذشته ورزش کردستان شاهد حضور افرادی بوده است که با دلسوزی ، علاقه و بدون هیچ چشمداشتی تنها در راه اعتلای ورزش تلاش کرده‌اند به طوری که بعد از مرگ نیز همچنان از آنها به نیکی یاد می کند، یکی از مرد نیک ورزش کردستان مرحوم عباس خاکی بود که نقشی بی بدیل در اعتلای ورزش سقز و کشتی استان کردستان داشت.
مرحوم خاکی به جز اقدامات زیر بنای از جمله احداث ۲ زمین چمن در استادیوم های شهید کاظمی ، تختی ، سالن سرپوشیده کشتی ، احداث استخر سرپوشیده شهید کاظمی،سالن بانوان شهید کاظمی، سالن ورزشی ۲۰۰۰ نفره شهید آبدرم ،به عنوان معمار کشتی فرنگی نونهالان کشور و پایه گذار اولین دوره مسابقات کشتی بین المللی جام جهانی کودک به میزبانی سقز ، اولین مربی کردستانی تیم ملی کشتی ایران ، اولین دارو بین المللی کشتی کردستان شناخته می شود.
نیاز است این دلسوزان و خادمان راستین ورزش هچون مرحوم خاکی به عنوان الگو به جامعه معرفی شودند ،اما متاسفانه در این زمینه مسئولین استانی و شهرستانی کوتاهی کردند. مطالبه جامعه ورزشی استان و شهرستان سقز این است که برای پاسداشت خدمات ارزنده مرحوم عباس خاکی یک میدان یا خیابان یا تندیسی در سقز به نام آن مرحوم نام گذاری شد که تا کنون این اقدام صورت نگرفته است.

زندگانی نامه مرحوم عباس خاکی
عباس خاکی در سال 1322 در محله به‌رزی باوه‌خان سقز چشم به جهان گشود و در سال 1337 زمانی که پانزدهمین بهار زندگی خود را سپری می‌کرد در باشگاه فرهنگیان این شهر تمرینات کشتی خود را زیر نظر ابراهیم آزمون، مربی وقت ورزش کشتی آغاز کرد.
خاکی از همان بدو شروع فعالیت در ورزش کشتی به دلیل علاقه و عشقی که به این ورزش داشت، پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و همواره در اندیشه تعالی این ورزش در استان کردستان و شهر سقز بود.
مرحوم خاکی به مدت 5 سال در این مکان به تمرین ورزش کشتی پرداخت و سپس در سال 1342 به خدمت سربازی فراخوانده شد. وی در مدت خدمت 2 ساله خود در شهر جلدیان به دلیل درایت و مهارتی که در ورزش کشتی داشت از سوی مسئولان ورزش محل خدمت خود به عنوان مربی انتخاب شد.
خاکی پس از اتمام خدمت سربازی در سال 1344 به استان کردستان و شهر سقز بازگشت و تمرینات خود را در این شهر مجددا دنبال کرد و تا سال 1347 تمرینات ورزشی را زیر نظر سید صالح سیدالشهدایی ادامه داد.سیدالشهدایی از مربیان دلسوز و ارزنده استان کردستان بود و زمانی که به استعداد و خلاقیت عباس خاکی پی برد، وی را به عنوان دستیار و کمک مربی کشتی سقز انتخاب کرد.

ویژگی‌های بارز خاکی در رشته کشتی موجبات استخدام او در سال 1348 در تربیت بدنی سقز را به وجود آورد و از همان سال نیز مربیگری کشتی سقز به صورت رسمی به او واگذار شد.
تلاش و زحمت فراوان مرحوم خاکی و برخورداری وی از خلاقیت و تفکرات استثنائی نهفته در او همراه با فعالیت مداوم سایر ورزشکاران و کشتی‌گیران سقزی این شهر را در مدت کوتاهی به قطب کشتی کشور تبدیل کرد.ثمره این اتفاق ظهور کشتی‌گیرانی مطرح در منطقه و کشور از این شهر چون عبدالله مرادخانی، محمد عابد سعیدی، مصطفی فرجی، ابراهیم پرستار، محمد و عبدالله چمن گلی بود.
عباس خاکی با نوآوری و تفکرات آینده‌نگر خود پایه‌های کشتی نوجوانان را برای نخستین بار در سقز و ایران بنا نهاد و افتخارات کشتی فرنگی کردستان را باید مدیون او دانست.
وی در سال 1353 موفق به اخذ مدرک داوری کشتی شد و در چندین کلاس معتبر مربیگری کشتی زیر نظر مربیان داخلی و خارجی شرکت کرد و به اخذ مربیگری درجه یک نائل شد. در سال 57 به عنوان کمک مربی همراه با تیم ملی کشتی فرنگی ایران به مسابقات جام طیاریالاز ترکیه اعزام شد و در سال 1365 در سمت سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی کشور، راهی رقابت‌های جام پادوبنی به کشور ارمنستان شد.در سال 1372 به پاس تلاش و زحمات صادقانه خود به کشور سوریه اعزام شد و در سال 75 به عنوان سرپرست تیم ملی ایران به مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی در کشور رومانی اعزام شد.
خاکی از سن 40 سالگی به ریاست اداره تربیت بدنی سقز منصوب شد و به مدت شانزده سال تا سال 1378 این سمت را برعهده داشت و در این مدت منشأ خدمات ارزنده‌ای به شهر سقز شد. از جمله می توان به احداث ۲ زمین چمن در استادیوم های شهید کاظمی ، تختی ، سالن سرپوشیده کشتی ، احداث استخر سرپوشیده شهید کاظمی،سالن بانوان شهید کاظمی، سالن ورزشی ۲۰۰۰ نفره شهید آبدرماشاره کرد.
عباس خاکی پس از سی سال خدمت صادقانه در سال 1380 به افتخار بازنشستگی نائل و با ورزش کشتی وداع کرد و سکان هدایت کشتی را به جوانترها سپرد..
خاکی به غیر از بحث ورزشی در اجتماعی نقشی پر رنگ را ایفاد می کردند ایشان چند سال بصورت افتخاری با بسیاری از ادارات همکاری می کرد. او همچنین بواسطه حسن خلق و اعتماد بسیار زیادی که در سطح شهر داشت یکی از معتمدین تاثیرگذار در شهر بود و هزاران نفر از جوانان شهر را بدون دریافت هیچگونه وجهی آموزش اخلاقی- معنونی و ورزشی می داد
بزرگ مرد ورزش سقز در 23 مهر ماه ۱۳۸۹ چشم از جهان فرو بست و مردم سقز و کردستان تا مدتها در غم از دست دادن این بزرگ مرد بودند .

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=11574

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار