شهریور؛ ماه طلوع و غروب کوه نورد شهیر کورد

بیست سال از عروج آسمانی محمد اوراز گذشت

محمد اوراز در شامگاه ۲۵ شهریور سال ۱۳۴۸ در شهر نقده از توابع استان آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. به هنگام تولد پدر در کنارش نبود و حاج احمد اوراز دوران حبس را در زندان طاغوت در قلعه فلک الفلاک سپری می‌کرد. سال‌های کودکی محمد در ابتدا با زندانی بودن و سپس تبعید شدن پدر به کاشمر در غربت و سختی مضاعف گذشت و پس از چند سال به همراه خانواده مجدداً به دیار خود نقده بازگشتند.

محمد اوراز

سال ۱۳۵۵ محمد در نقده پا به مدرسه در راه کسب علم نهاد و در سال ۶۷ با پایان دوره تحصیلات متوسطه موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته اقتصاد و علوم اجتماعی شد. سال ۶۷ به خدمت سربازی درآمد و سال ۶۹ خدمت سربازی را به پایان رسانید. وی با وقفه ای ۴ ساله در سال ۷۳ موفق به ورود به دانشگاه ارومیه و ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی شد و در سال ۷۹ موفق به اخذ مدرک کارشناسی از این دانشگاه گردید.
محمد با علاقه وافر به طبیعت و کوهنوردی سال ۶۷ به این ورزش روی آورد و در همان سال گروه کوهنوردی قندیل را پایه گذاری کرد و پس از چند سال به عضویت گروه کوهنوردی سامرند نقده درآمد تا اینکه در سال ۷۳ به همراه جمعی از دوستان خود و پیشکسوتان شهرستان نقده کانون کوهنوردان نقده را تأسیس کرد. فعالیت حرفه ای محمد اوراز را می‌توان از این دوران به بعد آغاز شد.
سال ۷۶ و با نخستین فراخوان اردوهای تیم ملی با شایستگی تمام به عضویت تیم ملی جهت صعود قله راکاپوشی به ارتفاع ۷۷۸۸ متر نائل آمد و اولین تجربه هیمالیانوردی خود را با موفقیت پشت سر نهاد.
سال ۷۷ نقطه عطف کوهنوردی محمد اوراز بود. در آن سال محمد به همراه حمید رضا اولنج، حسن نجاریان، جلال چشمه قصابانی در قامت تیم ملی ایران توانستند به بام جهان قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر صعود کنند. بدین ترتیب وی به عنوان نخستین صعود کننده تیم ملی ایران به قله اورست نام خود را جاودانه کرد.
محمد اوراز در آخرین تلاش خود بر روی قله گاشربروم یک در پاکستان در مردادماه سال ۸۲ در حالی که در ارتفاع ۷۹۰۰ متری بود به همراه همنورد خود زنده یاد مقبل هنرپژوه گرفتار بهمن شد و پس از سقوط به شدت آسیب دید و پس از انتقال به بیمارستان شفا پاکستان و تحمل ۲۰ روز درد جراحات از ناحیه کمر و سر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۲ قلب پاکش از تپیدن ایستاد و کوهنوردی ایران یکی از بزرگ‌مردانش را برای همیشه از دست داد.
پیکر محمد اوراز پس از انتقال به ایران در مراسمی با شکوه و بی مانند با حضور هزاران نفر از کوهنوردان و مردم سراسر ایران در کوهستان سلطان یعقوب نقده به خاک سپرده شد.
برخی از افتخارات و فعالیت‌های شاخص محمد اوراز:
کسب مقام اول آسیا با صعود به قله راکاپوشی (7788 متر – پاکستان)
کسب مقام اول جهان با صعود قله اورست (8848 متر –مرز چین و نپال)
کسب مدال طلای جهان با صعود به قله لوتسه (8513 متر – مرز چین و نپال)
کسب مدال نقره جهان با صعود به قله چوایو (8201 متر – مرز چین و نپال)
کسب مدال نقره جهان با صعود به قله ماکالو (8463 – مرز چین و نپال)
کسب مدال نقره جهان با صعود به قله شیشاپانگما (8013 متر –چین)
صعود به قله گاشربروم یک (تا ارتفاع ۷۹۰۰ متر– مرز چین و پاکستان)
مرد سال کوهنوردی ایران در 3 سال متوالی ۷۸،۷۹،۸۰
اخذ مدرک مربیگری درجه یک در سال ۷۸
اخذ مدرک صعودهای دشوار از کشور فرانسه
دارنده اولین مدال طلای جهان در ورزش استان آذربایجان غربی

هیرش اسماعیل زاده

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10590

1 نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار