هــانــگــــژو = صـــفـــــر

سبد خالی ورزش کردستان در المپیک آسیایی

معتبرترین رویداد ورزشی قاره کهن موسوم به المپیک آسیایی به ایستگاه نوزدهم رسید و این پیکارها برای سومین بار به میزبانی کشور چین و در شهر هانگژو تا ساعاتی دیگر با برگزاری مراسم باشکوه افتتاحیه رسماً آغاز خواهد شد. رقابت‌های چند ورزشی بازی‌های آسیایی از سال 1951 در آسیا بنیان‌گذاری شده است و پس از دوره دوم در سال 1954 به صورت منظم هر 4 سال یکبار به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. نوزدهمین دوره مسابقات بازی‌ های آسیایی ۲۰۲۲ به میزبانی شهر هانگ ژو چین، در ۴۰ رشته ورزشی شامل ۶۱ نوع ورزش و ۴۸۲ ماده و رشته ورزشی که مقرر بود در روزهای ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر از ۱۹ شهریور تا ۳ مهر سال ۱۴۰۱ برگزار شود، به دلیل شیوع دوباره بیماری کرونا در چین و با تصمیم شورای المپیک آسیا با یک سال تعویق در تاریخ یکم تا ۱۶ مهر امسال برگزار خواهد شد.

بازیهایی آسیایی

ایران در 16 دوره از این مسابقات حاضر بوده است و به دلایل مختلف در 3 دوره از این پیکارها شرکت نکرده است. ایران تنها یکبار و در شهر تهران به سال 1974 برابر با 1353 هجری شمسی میزبانی این مسابقات را بر عهده داشته است و بهترین عملکرد ورزش کشورمان در این رقابت‌ها با کسب 81 مدال رنگارنگ شامل 36 مدال طلا، 28 مدال نقره و 17 مدال بُرنز بوده که پس از کشور ژاپن عنوان دوم را در قاره کهن آسیا بدست آورده است.

در طول سالیان گذشته و ادوار این مسابقات ورزش کردستان موفق به اعزام 12 ورزشکار (16 مرتبه حضور) و کسب 3 مدال نقره و 2 مدال بُرنز شده است و در بخش مربیان 3 مربی در 3 دوره و یک داور در بخش پارآسیایی در 2 دوره در این پیکارها حضور یافته‌اند.

ورزشکاران کردستان در بازی های هیروشیما 1994 ژاپن (2 ورزشکار)، دوحه 2006 قطر (4 ورزشکار – یک مدال بُرنز)، گوانگژو 2010 چین (5 ورزشکار، یک مربی و یک داور – 3 مدال نقره و یک مدال بُرنز)، اینچئون کره جنوبی (2 ورزشکار، یک مربی و یک داور) و جاکارتا 2018 اندونزی (3 ورزشکار و یک مربی) در کاروان اعزامی تیم‌های ملی در 6 رشته ورزشی کشتی فرنگی، بسکتبال، کبدی، هندبال، قایقرانی و بدمینتون حضور داشته و با حریفان خود به پیکار پرداختند. همچنین مربیان در رشته های کشتی فرنگی، قایقرانی و تنیس روی میز و در بخش پارآسیایی یک داور در رشته گلبال به این مسابقات اعزام گردیدند.

دوره اخیر بازی های آسیایی به میزبانی هانگژو چین در حالی آغاز می‌شود که سهم ورزشکاران کردستانی در این پیکارها به عدد صفر رسیده است و سبد ورزش کردستان در معتبرترین و بالاترین سطح ورزش قاره ای خالی‌تر از همیشه بوده و پس از 4 دوره متوالی کردستان جایی و سهمیه ای در کاروان ورزشی ایران در این مسابقات ندارد.

هرچند کسب افتخارات متعدد در مسابقات ملی و فراملی در رده های سنی در سال‌های اخیر نشان از استعدادهای بی‌شمار ورزش در غربی‌ترین استان کشور دارد، اما ضعف بزرگ ساختاری در بخش مدیریت و زیرساخت گریبان ورزش استان را بالاخره گرفت و در تیم‌های ملی رده سنی بزرگسالان کردستان هیچ نماینده ای ندارد.

نکته تأسف برانگیز و با اهمیت نخست عدم حضور ورزشکاران بانوان در ترکیب تیم‌های ملی رده سنی بزرگسالان و اعزام به این مسابقات است. مربیان و داوران بانوی کردستانی نیز هیچ‌گاه در سطح اول تیم‌های ملی بزرگسالان و مسابقات معتبر زیر مجموعه کنفدراسیون‌های آسیایی حضور نداشته‌اند. دیدگاه سنتی ورزش در بخش بانوان کردستان سال‌هاست که به این قشر از جامعه تنها نگاه ورزش تفریحی (نه قهرمانی و حتی همگانی) را دارد و دختران شایسته و مستعد ورزش کردستان در رده های سنی نوجوانان و جوانان در سطح بزرگسالان به یکباره از گردونه مسابقات مهم خارج شده و به رشته های ورزشی خارج از چهارچوب رسمی و معتبر المپیکی روی می‌آورند.

نکته تأسف برانگیز و بسیار با اهمیت دوم دیگر عدم حضور هیچ ورزشکاری در بخش پارآسیایی در 3 دروه ای که این مسابقات برگزار گردیده (2010، 2014 و 2018) از استان کردستان است و این بیانگر عدم توجه به ورزش قهرمانی ورزشکاران دارای نقص عضو جسمانی (جانبازان و معلولین و نابینایان و کم بینایان) بوده و ساختار مدون و نگاه کارشناسی شده ای برای رشته های ورزشی زیرمجموعه بازی های پارالمپیک و پارآسیایی در مدیریت سطح کلان کردستان وجود ندارد.

از بازی های آسیایی 2018 جاکارتا تا به امروز که 5 سال زمان گران‌بها و ارزشمند سپری شده است و مدیریت ورزش کردستان که اتفاقاً و بر خلاف سالیان قبل از عدم ثبات نیز رنج نمی‌برد و مدیرکلی 10 ساله بر مسند تصمیم گیری ورزش کردستان جلوس کرده بود، هیچ برنامه، طرح کارشناسی، حمایت از ورزشکاران حاضر در اردوهای تیم ملی و دیگر مسائل دارای اهمیت در بُعد مدیریتی برای حضور ورزشکار و نماینده در بازی های آسیایی را در روند کاری خود نداشته است. شاید این بدشانسی نیز گریبان ورزش کردستان را گرفته بود که این مسابقات یکسال به تعویق افتاد تا تنها ورزشکاران کردستان حاضر در اردوی تیم‌های ملی در رشته قایقرانی و دراگون بوت در نهایت یا از سوی شورای تصمیم گیری کمیته ملی المپیک از فهرست اعزام حذف شوند و یا در نهایت از سوی فدراسیون قلم قرمز بر روی نام ملی پوشان کردستانی کشیده شد.

عدم شناخت از ورزش قهرمانی توسط شخصیت اول استان (استانداران پیشین و استاندار محترم ورزش دوست فعلی) و پی نبردن به اهمیت حضور ورزشکاران بزرگسالان در مسابقات معتبر قاره ای و جهانی نیز باعث شده است که از سوی دستگاه اول استان نظارتی بر این وضعیت وجود نداشته باشد و اکنون که موسم اعزام ورزشکاران به بازی های آسیایی هانگژو چین است و حتی جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری نیز در بدرقه رسمی کاروان اعزامی تیم‌های ملی به این مسابقات حضور داشتند، ورزش کردستان دست خالی و بدون داشتن سهمیه ای تنها در مقابل تلویزیون و از طریق اخبار پیگیر نتایج تیم‌های ملی باشد.

اهمیت این بازی‌هایی از آن جهت است که رقابت‌های ۲۰۲۳ هانگژو چین پیش از رقابت‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس برگزار می‌شود و این محک خوبی برای آمادگی ورزشکاران پیش از ورود به المپیک سال آینده خواهد بود. هرچند که بسیاری از ورودی‌های سهمیه المپیک در بازی های آسیایی مشخص می‌شود اما ای کاش مدیریت ورزش استان حداقل فکری اساسی برای مسابقات المپیک پاریس 2024 داشته باشد تا پس از 3 دوره غیبت و 16 سال بار دیگر کردستان در المپیک نماینده ای داشته باشد.

نگاه مقایسه ای با استان‌های هم‌جوار و کُردزبان؛ عقب‌ماندگی ورزش کردستان را بیش از پیش نمایان می‌کند:

 

استان کرمانشاه:تعداد ۱8 نفر شامل 12 ورزشکار و 6 مربی کرمانشاهی در رشته های کاراته (یک نفر مردان، یک نفر زنان و یک مربی بانوان)، تیراندازی با کمان (یکنفر آقایان)، دوومیدانی (یکنفر آقایان)، بدمینتون (یکنفر آقایان)، واترپلو (یکنفر آقایان)، قایقرانی (یک نفر آقایان)، تکواندو (یکنفر آقایان)، کشتی آزاد (یک مربی آقایان)، وزنه برداری (یک مربی آقایان)، شیرجه (یک مربی آقایان)، پارادوومیدانی (دو نفر آقایان و یک مربی آقایان)، والیبال نشسته (یکنفر آقایان) و پاراقایقرانی (یکنفر بانوان) به بازی های آسیایی هانگژو اعزام می شوند.

 

استان همدان: تعداد 12 ورزشکار و مربی (2 نفر کبدی آقایان و 4 نفر بانوان در رشته های تنیس روی میز، تیراندازی، قایقرانی و جودو – یک مربی کبدی آقایان و یک مربی در تیراندازی بانوان) در بخش بازی های آسیایی و (2 نفر در دوومیدانی نابینایان و کم بینایان آقایان، 2 نفر در گلبال آقایان، یک نفر در والیبال نشسته بانوان و یک نفر در شطرنج بانوان همراه با یک مربی در والیبال نشسته بانوان، 2 مربی در گلبال و دوومیدانی نابینایان و کم بینایان آقایان از استان همدان در این مسابقات بطور قطعی شرکت می کنند و این سهمیه احتمالاً تا 14 نفر افزایش خواهد یافت. مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان برای مدال آوران بازی های آسیایی هانگژو علاوه بر جوایز کمیته ملی المپیک یا فدراسیون ها، از طرف اداره کل ورزش و جوانان متبوع، برای مدال طلا ۱۰۰ میلیون تومان، مدال نقره ۵۰ میلیون تومان و برای مدال برنز 25 میلیون تومان در نظر گرفته است)

 

استان زنجان:در حال حاضر ۲۱ ورزشکار یک سرمربی، ۳ مربی و یک داور از استان زنجان در ۸ رشته آسیایی و ۵ رشته پارا آسیایی در اردو های تیم‌های ملی حضور دارند.

 

آذربایجان غربی:تعداد 10 ورزشکار شامل سه نفر در رشته والیبال، ۲ نفر در رشته قایقرانی (یک آقا و یک بانو) و یک نفر در هرکدام از رشته‌های کبدی، شمشیربازی، اسکیت، فوتبال و پاراتنیس روی میز از استان آذربایجان غربی در هانگژو به رقابت می‌پردازند. یک مربی بعنوان آنالیزور در تیم ملی والیبال و یک مربی در کادر فنی تیم ملی دوومیدانی آقایان به این مسابقات اعزام می شوند.

استان لرستان:تعداد 11 ورزشکار لرستانی در رشته های ورزشی مختلف تحت عنوان کاروان ورزش لرستان به بازی های آسیایی چین ۲۰۲۳ اعزام خواهند شد.

 

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10642

1 نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار