ورزش کردستان، فرصت‌هایی که از دست می‌روند

خبرهای خوب و شیرین ورزش کردستان طی چند ماه اخیر در سایه اتفاقات تلخی که پیرامون این حوزه دست به دست می‌شود خیلی زود رنگ باخت و تلخ شد، جایی که باید در کنار افتخار به کسب عناوین برتر ورزشکاران کردستانی در عرصه های ملی و بین‌المللی، برای حذف تیم‌های استان از لیگ‌های کشوری تأسف خورد.

ورزش کردستان

در کوران تغییرات مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان و همچنین همزمان با کسب عنوان‌های برتر ورزشکاران کردستانی در عرصه های ملی و جهانی، متأسفانه سقوط نماینده کردستان از رقابت‌های لیگ دو، واگذاری سهمیه لیگ برتر والیبال آقایان، ابهام در خصوص سرنوشت دختران بسکتبالیست برای حضور در رقابت‌های آسیایی و خبرهایی از این دست ورزش استان را چالش‌های جدی مواجه کرده است.
نگاهی به سابقه و گذشته ورزش در کردستان نشان می‌دهد که افتخار آفرینی‌های این بخش بیشتر متکی به افراد و چهره ها در ورزش‌های انفرادی بوده است، یعنی بخش زیادی از افتخارات ورزش کردستان را ورزشکاران در رشته های انفرادی کسب کرده‌اند و بررسی این مهم نشان می‌دهد که استعداد و توانمندی‌های فرد بر برنامه ریزی و حمایت‌های متولیان امر چربش داشته است.
در کنار موفقیت‌های بی نظیر در ورزش‌های انفرادی هر چند مدت یک بار، کردستان در رشته های تیمی نیز در سایه حمایت‌های حداقلی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است ولی متأسفانه این موفقیت‌ها در سایه نبود برنامه ریزی درست و اصولی متولیان امر، مقطعی بوده و استمرار نداشته است.
موفقیت تیم بسکتبال مردان کردستان در میانه دهه 80 و حضور بی نظیر علاقمندان به این رشته در سالن آزادی برای دیدن بازی آسمان‌خراش‌های استان، حضور دختران کردستانی در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان در سال‌های پایانی دهه 90، درخشش والیبال کردستان طی چند سال اخیر در رقابت‌های لیگ برتر و مثال‌های متعددی از این دست از جمله موفقیت‌های مقطعی در رشته های تیمی در ورزش کردستان است که متأسفانه امروز هیچ نام و نشانی از آن‌ها یافت نمی‌شود.
در ده های 50 و 60 نیز فوتبال کردستان با تکیه بر نبوغ بازیکنان بومی و به دلیل صنعتی نشدن این رشته ورزشی موفقیت‌های کم نظیری را در کشور به دست آورد ولی متأسفانه این درخشش هم مقطعی بود و طی سال‌های اخیر فوتبال کردستان بیشتر دل‌خوش به درخشش تک ستاره ها بوده است و متأسفانه خبری از حضور تیم‌های استان در رقابت‌های لیگ برتر و حتی لیگ دسته اول در میان نیست.
هنوز چند ماهی از درخشش دختران آسمان‌خراش کردستانی در رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال بانوان و تکیه بر بام این رشته ورزشی نمی‌گذرد که متأسفانه خبرها حکایت از عدم حضور این تیم از رقابت‌های آسیایی دارد و حتی گفته می‌شود که اسپانسر تیم شاید حتی در رقابت‌های داخلی نیز حاضر به حمایت از این تیم نشود.
حضور بانوان بسکتبالیست کردستانی در رقابت‌های لیگ برتر و کسب عنوان قهرمانی نه تنها بار دیگر نبوغ و توانمندی جوانان این خطه از کشور را نمایش داد، بلکه فرصتی بود تا هم مربیان و بازیکنان بومی این استان لباس تیم‌های ملی را بر تن کرده و برای کشور در عرصه های جهانی افتخار آفرینی کنند.
داستان والیبال مردان کردستان و باشگاه راه یاب ملل نیز داستانی مشابه با وضعیت بسکتبال بانوان پیدا کرده است و متأسفانه در میان بی تفاوتی‌های مدیران استانی به ویژه متولیان امر، امتیاز این تیم به استانی دیگر واگذار شده است و علاقمندان به والیبال در مریوان باید از این پس بازی‌های مورد علاقه خود را از قاب تلویزیون تماشا کنند.
فوتبال بانوان کردستان نیز مسیر خارج از آنچه بر سر دیگر رشته های تیمی آمده است، را نمی‌گذراند و متأسفانه تیمی که چهار سال قبل تا لحظه آخر مدعی اصلی قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر بانوان کشور بود و بقیه تیم‌های صنعتی و متمول کشور را می‌گرفت امروز در باتلاق بی تفاوتی قرار گرفته است و متأسفانه آینده و چشم انداز مشخصی برای آینده ندارد.
در میان خبرهای خوب درخشش تیم بسکتبال دختران ایران در رقابت‌های آسیایی و صعود به فینال این مسابقات، متأسفانه وضعیت هیأت بسکتبال کردستان و تعیین رئیس این هیأت همچنان آزار دهنده است و این وضعیت برای فوتبال کردستان نیز این چنین است و در حالی که این روزها بازیکنان بومی کردستان در تیم‌های لیگ برتری کشور از استقلال گرفته تا آلومینیوم اراک در حال کسب افتخار هستند ولی هیأت فوتبال استان درگیر حواشی درونی است و قهر آشتی پیشکسوتان با هیأت و ضعف در برگزاری رقابت‌های داخلی استان نیز آزار دهنده است.
داستان اسپانسر و حامی بخش خصوصی ورزش کردستان طی سال‌های اخیر یکی از مسائل مطرح شده از سوی مسئولان و متولیان امر بوده است و متأسفانه کردستان در این بخش یکی از مناطق ضعیف کشور است و به دلیل نبود بخش خصوصی توانمند متأسفانه میزان حمایت‌ها نیز حداقلی بوده است.
در میان این ضعف جدی عدم ورود اسپانسر و بخش خصوصی برای حمایت از ورزش کردستان، حداقل حمایت‌های صورت گرفته نیز پایان خوشی نداشته و بخش خصوصی حامی ورزش نیز بارها از کارشکنی‌های متولیان امر و حتی مدیران ورزشی استان گلایه کرده‌اند و به همین دلیل تجدید نظر جدی در این بخش یکی از نیازهای لازم و ضروری است.
تغییر و تحولات مدیریتی در ورزش و جوانان کردستان بعد از دوره ای 10 ساله نیز از دیگر چالش‌های این عرصه است، جایی که حامد جولایی بعد از یک دهه سکان مدیریت این بخش را برای اولین بار در تاریخ ورزش استان به یک خانم سپرده است و به همین دلیل هم چشم انتظار تصمیمات سکاندار جدید این بخش هستند.
بدون شک امروز ورزش در کنار تأثیرات ویژه در راستای تأمین سلامت آحاد جامعه، به یک رکن بسیار مهم در حوزه های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی و حتی
سیاسی نیز تبدیل شده است و به همین دلیل حمایت جدی و ویژه از آن بازخوردهای بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت.
آرمان نصرالهی

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10405

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار