رکورد دار ماده 5 هزار متر کشور :

با حمایت مسئولین ورودی بازی‌هایی آسیایی و المپیک را کسب می‌کنم

دووميداني ناب‌ترین و اصیل‌ترین و پر مدال‌ترین رشته ورزشي است که از ريشه يوناني اتلوس به معني مبارزه و تلاش گرفته شده و به اندازه تاريخ آفرينش انسان قدمت دارد، سابقهٔ این ورزش به المپیک باستانیِ یونانیان می‌رسد که از ۷۷۶ ق. م برگزار می‌شد، این رشته استخوان ‌بندی المپیک مدرن را از اوّلین دورهٔ آن تشکیل داده است. رشته دوومیدانی شامل سه بخش اصلی دو، پرش و پرتاب است که در کردستان از دیر باز در بخش دو و مواد استقامتی در کشور مطرح بوده است و ورزشکارانی چون جمیل توانایی، حامد جولایی، سایه میر صادقی و ... توانسته‌اند برای کردستان افتخار کسب کند، اما در سال‌های اخیر شاهد افول دوومیدانی کردستان در بخش استقامت بوده‌ایم تا اینکه سید امیر زمانپور ورزشکار بیجاری از سال گذشته توانسته است دوباره نام کردستان را در دوهای استقامت کشور مطرح کند. زمانپور متولد شهریور ماه سال 1379 شهرستان بیجار است تا دو سال گذشته به دلیل شرایط تحصیلی برای استان همدان مسابقه می‌داد اما با پیگیری‌های میلاد سیار این ورزشکار افتخار آفرین از سال گذشته به نام کردستان در رقابت‌های ورزشی حضور پیدا می‌کند و موفق به کسب عنوان‌های و رکوردهای مختلفی شده است که ارتقاء رکورد 29 ساله ماده 5 هزار متر یکی از آن‌ها می‌باشد. در هفته گذشته مراسم تجلیل از قهرمانان بین‌المللی دوومیدانی در سنندج برگزار شد ما هم از این فرصت استفاده کردیم با سید امیر زمانپور مصاحبه ای انجام دادیم که در این گفتگو ادعا کرد اگر مسئولین استانی از وی حمایت کنند می‌توانند رکورد ورودی بازی‌هایی آسیایی و حتی المپیک بعد از سال‌ها را برای کردستان کسب کند. حال باید منتظر ماند و دید آیا مسئولین استانی شرایطی را فراهم می‌کند تا این ورزشکار بتوانند در بازی‌هایی آسیایی و المپیک حضور داشته باشد یا نه؟ ستاره درخشان دوومیدانی ایران، سید امیر زمانپور، در مصاحبه‌ای اختصاصی از مسیر موفقیت خود و چالش‌های پیش رو می گوید.

امیر زمانپور

ورزش را از چه سنی و با چه رشته ورزشی شروع کردید؟
از سن 9 سالگی و با رشته ژیمناستیک فعالیت ورزشی خود را شروع کردم، حدود 2 سال هم کیک بوکسینگ کار کردم و بعد از سال 90 به طور جدی وارد رشته دوومیدانی شدم.

چطور شد دوومیدانی را به عنوان رشته اصلی خود انتخاب کردید؟
اولین استعدادیاب من عمویم بود، وقتی فعالیت‌های ورزشی من را دید تشخیص داد در رشته دوومیدانی می‌توانم موفق باشم به همین خاطر پیشنهاد داد دوومیدانی را به طور جدی و اصولی ادامه بدهم که من هم این کار را کردم.

در طول 13 سال فعالیت در دوومیدانی چه عنوان‌های مهمی را کسب کرده‌اید؟
اولین مقام من در دوومیدانی کسب عنوان اول دانش آموزی در سطح استان همدان بود و بعد از آن 2 عنوان قهرمانی نونهالان کشور در ماده 3 هزار متر، سال 2017 در اولین مسابقه بین‌المللی مقام سوم نوجوانان آسیا در تایلند را به دست آوردم، کسب مقام ششم ماده 1500 متر قهرمانی جهان کنیا 2017، مدال برنز ماده 5 هزار متر جوانان آسیا 2018 ژاپن و شکستن رکورد ملی جوانان در این ماده، مقام سوم تیمی دو صحرانوردی آسیا 2019 چین، مدال نقره جام کازانف قزاقستان 2019 و شکستن رکورد 1500 متر جوانان ایران، مدال برنز تیم صحرانوردی آسیا نپال 2023، مقام سوم ماده 3 هزار متر داخل سالن آسیا 2023، قهرمان رقابت‌های غرب آسیا 2024 بصره، 2 مدال طلای تور جهانی جام کازانف 2024 و دو بار ارتقای ماده 1500 متر باشگاهی کشور از جمله عنوان‌های مهم من در این سال‌ها بوده است.

بعد از 29 سال اوایل امسال رکورد 5 هزار متر ایران را ارتقا دادید در این مورد صحبت کنید؟
اردیبهشت ما سال جاری در مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی ترکیه ضمن کسب مقام اول ماده 5 هزار متر رکورد ملی این ماده را (۱۳:۵۳.۴۰ ) که سید حمید سجادی وزیر سابق ورزش سال 1374 در گوتنبرگ سوئد ثبت کرده بود بعد از 29 سال به زمان (۱۳:۵۰.۰۸) ارتقاء دهم که بازتاب بسیاری خوبی در محافل ورزشی داشت.

تا دو سال گذشته برای استان همدان در مسابقات افتخار آفرینی می‌کردید، چه شد دوباره برای زادگاهت کردستان مسابقه دادید؟
محل تولدم من روستای جبرئیل بیجار است تا 9 سالگی در آنجا زندگی می‌کردم بعد از آن به دلایلی به همدان رفتم و تا سال 1401 با نام استان همدان در مسابقات حضور داشتم که از 2 سال قبل با پیشنهاد میلاد سیار تصمیم گرفتم برای زادگاهم استان کردستان افتخار کسب کنم.

در حال حاضر کجا تمرینات ورزشی خود را انجام می‌دهید؟
به خاطر دانشگاه و شرایط تحصیلی در همدان ساکن هستند اما بیش از 2 سال است در اردوهای تیم ملی حضور مداوم دارم در شهرهای چون شهرکرد، کرمانشاه و اصفهان برنامه های تمرینی خود را زیر نظر مربی‌ام سجاد مرادی انجام می‌دهم.

نحوه تمرینات شما به چه شکلی است؟
چون من در ماده استقامتی فعالیت می‌کنم حجم تمرینات ما خیلی زیاد است در روز دو نوبت صبح و عصر تمرین می‌کنیم که در هفته سه جلسه تمرین با وزنه را شامل می‌شود بقیه جلسات تمرین را شامل تمرینات استقامتی و نزدیک مسابقات هم تمرینات سرعتی را با نظر مربی انجام می‌دهیم.

برنامه و هدف اصلی شما در دوومیدانی چیست؟
برنامه اول من کسب ورودی مسابقات آسیایی 2026 ژاپن است و نزدیک‌ترین مسابقه ای که داریم رقابت‌های صحرانوردی آسیا در هنگ کنک است که حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود، امیدوار هستیم یکی از سه تیم روی سکو باشیم.

در چه ماده برای بازی‌هایی آسیایی خود را آماده می‌کنید؟
ماده تخصصی من 1500 و 5 هزار متر است، البته در 3 هزار متر با مانع هم نفر اول کشور هستم ولی قصد دارم تمرکز را بر یک ماده بگزارم و چون هر دوره رکورد ورودی مسابقات تغییر می‌کند منتظر اعلام ورودی مسابقات توسط فدراسیون دوومیدانی هستم و انشاالله در بازی‌هایی آسیایی 2026 ژاپن به عنوان نماینده استان کردستان حضور خواهم داشت.

برنامه ای برای حضور در المپیک ندارید؟
چرا، اتفاقاً هدف اصلی ما حضور در المپیک 2028 لس‌آنجلس آمریکا است. هر چند امسال هم به رکورد وردی المپیک پاریس خیلی نزدیک شدم و اگر در چند تورنمنت بین‌المللی شرکت می‌کردم می‌توانست به المپیک هم بروم که متأسفانه فدراسیون حمایت نکرد و بیشتر مسابقات بین‌المللی با هزینه شخصی شرکت کردم.

به نظر شما وضعیت دوومیدانی کردستان چگونه است؟
با حضور افراد زحمت کشی چون میلاد سیار دوومیدانی کردستان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد که در دوهای سرعتی خیلی قوی هستیم اما در دوهای استقامت ضعیف عمل کردیم و شاید علت آن هم عدم استعدادیابی و یا نبود مربی با دانش در ماده های استقامتی است که من هر کمکی که بتوانم انجام می‌دهم تا در بخش استقامت هم استان کردستان موفق عمل کند.

از خاطرات تلخ شیرین دوران ورزشی خود صحبت کنید؟
شیرین‌ترین خاطره ورزشی من ارتقاء رکورد ماده 5 هزار متر کشور بعد از 29 سال بود که امسال موفق به ثبت آن شدم و تلخ‌ترین آن هم امسال رقم خود که به رکورد ورودی المپیک نزدیک شده بودم که متأسفانه نتوانست به آن برسم.

به عنوان یکی از معدود ورزشکاران کردستانی که شانس حضور در بازی‌هایی آسیایی و المپیک را دارید، چه انتظاری از مسئولین دارید؟
دوومیدانی پر مدال‌ترین رشته ورزشی جهان می‌باشد که متأسفانه در ایران مظلوم‌ترین ورزش است در استان کردستان شاهد استعدادهای خوبی در دوومیدانی هستیم که به علت عدم حمایت و مشکلات مالی نمی‌توانند خود را مطرح کنند از مسئولین استانی انتظار داریم ورزشکارانی را که شانس حضور در بازی‌هایی آسیایی را دارند به طور ویژه حمایت کند تا برای استان و کشور افتخار کسب کنند که این امر نیازمند حمایت مسئولین استانی در درجه اول در مرحله دوم هم باید فدراسیون از این ورزشکار حمایت کند.

در طول مدتی که برای استان کردستان مسابقه داده‌اید، حمایت مسئولین استانی از شما چگونه بوده است؟
در طول این مدت اداره کل ورزش و جوانان و هیأت دوومیدانی کردستان در حد توان خود به ما کمک کرده‌اند که از آنها به ویژه آقای میلاد سیار تشکر می‌کنم که پیگیر کارهای من بوده‌اند. اما برای حضور در بازی‌هایی آسیایی نیازمند حمایت بیشتری هستیم که اگر این امر صورت بگیرد با کسب رکورد ورودی بازی‌هایی آسیایی جواب این حمایت‌ها را خواهم داد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=11526

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار