متین پارسا پدیده لیگ دسته یک فوتبال کشور:

رویاهای بزرگ ، تلاش های کوچک

فوتبال به عنوان پرهوادار ترین رشته ورزشی در جهان امروزه علاوه بر ورزش به یک صنعت تبدیل شده است و برای پیشرفت در این رشته شاید تنها استعداد کافی نیست. استان کردستان در سال‌های گذشته همیشه نفراتی را در سطح اول فوتبال کشور و لیگ دسته اول داشته است اما به دلیل نبود امکانات زیر ساختی و منابع مالی شاید داشتن تیمی از استان کردستان در سطح اول فوتبال کشور چیزی چون خواب باشد. متین پارسا نامی آشنا برای فوتبالی‌های کردستانی است هافبک ترکه ای که به دلیل حضور پدرش کمال پارسا به عنوان مربی خیلی زود با مستطیل سبز آشنا شد شاید اگر بخواهیم فردی را مثال بزنیم که با پشتوانه و تلاش مستمر به هدف رسیده است قطعاً متین بیشتر نزدیک به واقعیت است. بی شک متین‌های پارسا در استان کردستان کم نبوده و نیستند اما عدم امکانات لازم و نبود تیمی از استان در سطح‌های اول فوتبال کشور و عدم مدیریت و برنامه ریزی خانواده ها، خود ورزشکاران و باشگاه های استان باعث شده تا استعداد های استان خیلی زود از مسیر پیشرفت خارج شوند. متین پارسا بازیکن سقزی نفت مسجد سلیمان که سال گذشته با درخشش بی نظیر خود به عنوان پدیده لیگ دسته اول کشور را به خود اختصاص داد مهمان هفته نامه به هیز بود که گفتگو جذاب ما را با ستاره سابق ماشین سازی تبریز می‌خوانید :

متین پارسا

متین پارسا از چند سالگی وارد فوتبال شد؟
فوتبال را از هشت سالگی در مدارس فوتبال شهرستان سقز شروع کردم و در ادامه در تمام رده های سنی برای تیم‌های شهر سقز و تیم‌های آموزشگاهی بازی کردم. در رده سنی جوانان به باشگاه ماشین سازی تبریز رفتم و چهار سال در خدمت باشگاه ماشین سازی بودم و الان دو سال است که در خدمت باشگاه نفت مسجد سلیمان هستم.

از حضور در ماشین سازی به عنوان پله ترقی‌ات صحبت کنید؟
حضور در ماشین سازی آغاز راه حرفه ای فوتبال برای من بود. رده جوانان و امید برای ماشین سازی بازی کردم و افتخار این را داشتم در لیگ برتر و لیگ دسته اول بزرگسالان برای ماشین سازی بازی کنم و از این باشگاه به تیم ملی جوانان و تیم ملی امید برسم و افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را کسب کنم.

چطور شد نفت مسجد سلیمان را برای ادامه فعالیت ورزشی خود انتخاب کردید؟
بعد از جدا شدن از ماشین سازی پیشنهادهایی از سه تیم لیگ برتری به من رسید که از بین آن‌ها باشگاه بزرگ نفت مسجدسلیمان را انتخاب کردم. سال اول حضورم متأسفانه با سقوط همراه شد و نتوانستیم تیم نفت را در لیگ برتر حفظ کنیم ولی از لحاظ فردی خدا رو شکر توانستم در پایان فصل به تیم ملی امید دعوت شوم، امسال هم تا لحظه آخر جزو مدعیان صعود به لیگ برتر بودیم ولی متأسفانه نشد که تیم را به لیگ برتر برگردانیم و فصل را در جایگاه چهارم به پایان رساندیم.

برای فصل آینده چه تصمیمی دارید؟
فعلاً که در تعطیلات هستم و انشا الله بتوانم با بررسی پیشنهادات تصمیم خوبی را که برای آینده فوتبالی خودم مثمر ثمر باشد بگیرم.

برنامه‌ی متین برای آینده‌ی ورزش حرفه ای چیست؟
بزرگ‌ترین افتخار برای هر فوتبالیستی پوشیدن پیراهن تیم ملی بزرگسالان است که امیدوارم که این افتخار نصیب من هم بشود و در ادامه برنامه‌ام این است که بتوانم در فوتبال اروپا بازی کنم.

مهم‌ترین نکته ای که در انتخاب تیم به آن توجه می‌کنید چه چیزی است؟
مهم‌ترین مسئله برای انتخاب تیم به نظر من امکانات باشگاه از لحاظ سخت افزاری و مالی و کار کردن با مربی که درک متقابل از همدیگر داشته باشیم و باشگاهی که بتواند به پیشرفت فوتبالم کمک کند است.

چه تفاوتی بین فوتبال استان با استان‌های دیگر وجود دارد؟
به نظر من مهم‌ترین تفاوت نبود باشگاه و تیم‌هایی در سطح اول فوتبال کشور است که این به دلیل نبود اسپانسر های مالی و عدم سرمایه گذاری در فوتبال است. در استان ما استعداد های بسیار خوبی وجود دارد که باید برای ادامه فوتبالشان به استان‌های دیگر بروند و سختی‌های زیادی را تحمل کنند. یکی دیگر از تفاوت‌ها نبود امکانات سخت افزاری در استان است به طوری که حتی یک استادیوم معمولی هم در سطح استان مشاهده نمی‌کنیم.
همان طور که عرض کردم نبود اسپانسر های مالی باعثمی شود که نه در رده های پایه و نه در رده بزرگسالان باشگاه‌هایی در لیگ‌های معتبر کشور نداشته باشیم که بتوانیم استعداد های بسیار خوبی که در استان کردستان هستند را به نمایش بزاریم.

بهترین مربی که تا به کنون با وی کار کردی؟
با مربی‌های بزرگ زیادی کار کردم و از هر کدام چیزهای زیادی یاد گرفتم و واقعاً سخت است که بخواهم یکی را انتخاب کنم.

تا اکنون پیش آمده که بعد از انتخابت پشیمان شوید؟
خوب همیشه تصمیماتی که گرفتم سعی کردم در راستای پیشرفت فوتبالم باشد و قطعاً سعی می‌کنم بهترین تصمیمات را در این راه بگیرم برای همین نمی‌توان بهترین یا بدترین را انتخاب کرد.

چطور توانستی خودت را با آب و هوای مسجد سلیمان وفق بدی و این قدر زود در ترکیب منتخب تیم قرار بگیرید؟
خوب اوایل با آب و هوای آن منطقه مشکل داشتم چون آب و هوای بسیار گرم و شرجی دارد که من اصلاً به آن عادت نداشتم ولی خوب رفته رفته عادت کردم و توانستم خودم را به شرایط آب و هوایی مسجد سلیمان وفق بدهم.

با نفرات زیادی در استان هم بازی بودی راز موفقیت متین پارسا چه بوده که اکنون توانسته ای در سطح اول فوتبال کشور بازی کنید؟
در چند سالی که در داخل استان بازی کردم بازیکن‌های بسیار خوب و با استعدادی وجود داشت که هر کدام می‌توانستند در سطح اول فوتبال ایران بازی کنند ولی چیزی که خیلی اهمیت دارد تلاش و تمرین زیاد است، اینکه برای چیزی که می‌خواهی تلاش کنی و سختی بکشی و از همه مهم‌تر این که تسلیم نشوی، رسیدن به سطح اول فوتبال ایران واقعاً سخت است و برای استانی مثل استان ما که هیچ تیمی وجود ندارد چند برابر سخت‌تر است.

در مورد عملکردت زیر نظر ابراهیم اشکش و قرار گرفتن در تیم پدیده های لیگ دسته اول کشور صحبت کنید؟
خدا رو شکر امسال سال خوبی رو پشت سر گذاشتم و توانستم تأثیر گذار باشم و توانستیم جزو مدعیان صعود باشیم ولی متأسفانه در هفته های آخر یک کم بدشانسی آوردیم و نتوانستیم دوباره تیم را به لیگ برتر برگردانیم ولی خدا رو شکر در آخر توانستم که در ترکیب منتخب فصل قرار بگیرم.

بهترین و بدترین خاطر فوتبالی متین پارسا؟
برای من شیرین‌ترین لحظه در فوتبالم موقعی بود که به تیم ملی دعوت می‌شدم و برای من همیشه بهترین خاطره است. بدترین خاطره هم برای هر فوتبالیستی قطعاً مصدومیت‌هایی است که در دوران فوتبالش پیش می‌اید. من هم دو سه تا مصدومیت بد داشتم که می‌شود گفت بدترین خاطره های فوتبالیم هستند.

چه توصیه ای برای نونهالان و نوجوانان کردستانی که عاشق فوتبال هستند داری؟
پیشنهاد من به افرادی که می‌خواهند فوتبالیست بشوند این است که فقط تلاش کنند و از تلاش کردن خسته نشوند. چون من جوانانی را دیدم که انتظار دارند با مدت کوتاهی تمرین کردن و تلاش کردن به نتیجه دلخواهشان برسند و این غیر ممکن است. اول باید به خدا توکل کنند و از تلاشی که دارند می‌کنند نا امید نشوند شاید اولش با شکست همراه باشد ولی در نهایت نتیجه‌اش را خواهند دید.
نقش کمال پارسا مربی و پیشکسوت ارزنده فوتبال استان در موفقیتت چقدر است؟
افراد زیادی در این مسیر به من کمک کردند که همیشه قدردانشون هستم. ولی کسی که در این مسیر همیشه کنارم حضور داشته پدرم بوده که از اول راه همیشه با حمایت هاشون به من انرژی دادند و همیشه در لحظات تلخ و شیرین کنارم بوده و حامی بنده بودند.

الگو فوتبالی متین پارسا؟
در بین بازیکنان خارجی فوتبال کاکا را دوست داشتم و با او عاشق فوتبال شدم.

به نظرت چه نفراتی در فوتبال کردستان به حقشان نرسیدند؟
من در کنار فوتبالیست‌های زیادی در کردستان بازی کردم و خیلی از آن‌ها واقعاً استعداد زیادی داشتند.
اما اگر بخواهم نام ببرم ما یک نسل طلایی در فوتبال سقز داشتیم که چند سال پشت سر هم توانستیم قهرمان استان شویم و حتی تیم نوجوانان را به لیگ برتر رساندیم، به نظر من از آن نسل حداقل پنج شش نفر می‌توانستند در لیگ برتر ایران بازی کنند که متأسفانه هیچ کدام به حق خودشان نرسیدند.

آرزو فوتبالی شما؟
من پوشیدن پیراهن تیم ملی بزرگسالان و لژیونر شدن در فوتبال اروپا که امیدوارم بتوانم که با لطف خدا در سال‌های آینده به این اهداف برسم.
بهترین فصل فوتبالی؟
بهترین فصل فوتبالی من فصلی بود که در لیگ یک برای ماشین سازی بازی کردم و توانستم عملکرد فردی خوبی از خودم به جا بگذارم و در آخر فصل توانستم به تیم ملی امید برای مسابقات قهرمانی آسیا دعوت شوم.
سخن پایانی؟
در پایان از خانواده‌ام که در این چند سال کنار من سختی کشیدن و همیشه کنارم بودند تشکر می‌کنم. از همه‌ی مربی‌هایی که در این چند سال کمک حال من بودند و همچنین از شما که این فرصت را در اختیار بنده گذاشتید تشکر می‌کنم و در آخر از همه فوتبال دوستان کردستانی که پیگیر وضعیت بنده هستند و همیشه با پیام هاشون از من حمایت کردند قدردانی می‌کنم انشاالله که بتوانم ذره ای از محبتشان را جبران کنم.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=11420

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار