آوردگاه بازی های آسیایی هانگ ژو 2023

مروری بر حضور ورزشکاران کردستانی در ادوار بازی‌های آسیایی

هیرش اسماعیل زاده – معتبرترین رقابت‌های سطح قاره کهن با عنوان بازی‌های آسیایی، رویدادی چند ورزشی است که هر چهار سال یک‌بار با حضور گسترده ورزشکاران کشورهای مختلف سراسر قاره آسیا برگزار می‌شود. این مسابقات برای نخستین بار در سال 1951 به میزبانی دهلی نو در هند برگزار شد. 3 سال بعد و در سال 1954 مانیل پایتخت کشور فیلیپین میزبان دومین دوره این رقابت‌ها بود و از آن پس این مسابقات در فاصله زمانی منظم 4 ساله برگزار شده است.

بازی‌های آسیایی هانگژو 2022

میزبانی این پیکارها به ترتیب بر عهده؛ سومین دوره 1958 توکیو (ژاپن)، چهارمین دوره 1962 جاکارتا (اندونزی)، پنجمین دوره 1966 بانکوک (تایلند)، ششمین دوره 1970 بانکوک (تایلند)، هفتمین دوره 1974 تهران (ایران)، هشتمین دوره 1978 بانکوک (تایلند)، نهمین دوره 1982 دهلی نو (هند)، دهمین دوره 1986 سئول (کره جنوبی)، یازدهمین دوره 1990 پکن (چین)، دوازدهمین دوره 1994 هیروشیما (ژاپن)، سیزدهمین دوره 1998 بانکوک (تایلند)، چهاردهمین دوره 2002 بوسان (کره جنوبی)، پانزدهمین دوره 2006 دوحه (قطر)، شانزدهمین دوره 2010 گوانگ ژو (چین)، هفدهمین دوره 2014 اینچئون (کره جنوبی) و هجدهمین دوره جاکارتا (اندونزی) بوده است.

نوزدهمین دوره مسابقات بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به میزبانی شهر هانگ ژو چین، در ۴۰ رشته ورزشی شامل ۶۱ نوع ورزش و ۴۸۲ ماده و رشته ورزشی که مقرر بود در روزهای ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر از ۱۹ شهریور تا ۳ مهر سال ۱۴۰۱ برگزار شود، به دلیل شیوع دوباره بیماری کرونا در چین و با تصمیم شورای المپیک آسیا با یک سال تعویق در تاریخ یکم تا ۱۶ مهر امسال برگزار خواهد شد.

چین برای سومین بار میزبانی این رویداد را بر عهده می‌گیرد؛ این در حالی است پیش از این پکن در سال ۱۹۹۰ و گوانگ ژو در سال ۲۰۱۰ میزبان المپیک آسیایی بودند.

 

مروری بر حضور ورزشکاران کردستانی در ادوار بازی‌های آسیایی

در طول برگزاری 18 دوره بازی‌های آسیایی 12 ورزشکار ملی پوش کردستانی در 6 رشته ورزشی کشتی فرنگی، بسکتبال، کبدی، هندبال، قایقرانی و بدمینتون با پوشیدن پیراهن مقدس کشورمان در این مسابقات شرکت کرده و موفق به کسب 3 مدال نقره و 2 مدال بُرنز نیز شده‌اند. هرچند تعداد نفرات اعزامی و نیز مدال‌های به دست آمده در قیاس با عملکرد کشورمان که جزو مدعیان سنتی این پیکارها در قاره کهن به شمار می‌رود، اندک است اما با توجه به وضعیت سرانه ورزشی در استان کم بهره کردستان این آمار اندک نیز قابل تقدیر است.

کدام ملی پوشان از کردستان رهسپار پیکارهای آسیایی شدند

  •  1994 هیروشیما (ژاپن) : 2 ورزشکار
عبدالله عزیزی – کشتی فرنگی. مقام چهارم

عبدالله عزیزی

در دوازدهمین دوره بازی‌های آسیایی 1994 هیروشیما «عبدالله عزیزی» فرنگی کار سنگین وزن کردستانی در رقابت‌های وزن 130 کیلوگرم پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و توانست به جمع 4 نفر پایانی این مسابقات راه پیدا کند اما در نهایت از دستیابی به مدال بازماند و عنوان چهارم را به دست آورد.

امید ولیدی پاک – بسکتبال. هشتم

امید ولیدی پاک

امید ولیدی پاک

رشته ورزشی بسکتبال کشورمان در اوایل دهه 90 میلادی با وجود دارا بودن بازیکنان فنی و خوش نام در جدال با رقیبان شرق آسیا از قافله رقابت عقب مانده بود و این رشته ورزشی جایگاه مناسبی را در میان تیم‌های قدرتمند قاره کهن نداشت اما با این وجود همواره به رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی اعزام می‌شد. در تیم ملی بسکتبال کشورمان اعزامی به بازی‌های آسیایی هیروشیما امید ولیدی پاک بسکتبالیست سنندجی حضور داشت و ملی پوشان بلندقامت ایران در میان 9 تیم حاضر در این پیکارها در مکان هشتم ایستادند. امید ولیدی پاک نماینده نسلی از مطرح‌ترین بسکتبالیست های کردستانی بود که در عرصه ملی به این دوره از مسابقات اعزام شد.

  • 2006 دوحه (قطر) : 4 ورزشکار * یک مدال بُرنز

پس از 2 دوره غیبت 4 ورزشکار از کردستان در پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2006 دوحه حضور یافتند و نخستین مدال کردستان نیز در این رقابت‌ها کسب شد.

سامان ویسی – بسکتبال. مقام سوم (نشان بُرنز)

سامان ویسی

سامان ویسی جوان رعنای آن روزهای بسکتبال کردستان در زمانی پیراهن تیم ملی بسکتبال کشورمان را بر تن کرده بود که نسل جدید بلندقامتان کشورمان در آسیا بار دیگر به صف مدعیان قهرمانی بازگشته بودند. تیم ملی بسکتبال مردان ایران در اولین دوره‌ بازی‌های آسیایی، در سال 1951 و در دهلی نو به مکان سوم دست پیدا کرده و پس از آن تنها مقام‌های ششمی و هفتمی و هشتمی این بازی‌ها بسنده کرده بود. در بازی‌های 2006 دوحه قطر ایران پس از 55 سال بار دیگر به مقام سوم دست یافت و سامان ویسی در کسب این افتخار نقش مهمی را ایفا کرد. این مدال نخستین نشان ورزشکاران کردستانی در عرصه بازی‌های آسیایی بود که به نام سامان ویسی در تاریخ ورزش استان ثبت شد.

شاهو ناصری – قایقرانی (ششم) – سیروان احمدی– قایقرانی (هفتم)

شاهو ناصری

قایقرانی دیگر رشته ورزشی بود که 2 سهمیه را در ترکیب نهایی ملی پوشان کشورمان در بازی‌های آسیایی دوحه از آن خود کرد. هرچند که ورزشکاران اعزامی در 4 ماده به رقابت با حریفان خود پرداخته و از دستیابی به مدال بازماندند اما زمینه را برای کسب افتخار در دوره های بعدی هموار کردند. در این پیکارها شاهو ناصری در مواد 1000 متر و 500 متر کانوکانادایی انفرادی در فینال مقام ششم را از آن خود کرد. سیروان احمدی نیز در مواد 1000 متر و 500 متر کانوکانادایی 2 نفره در فینال در مکان هفتم ایستاد و این 2 ورزشکار از کسب مدال بازماندند.

سامان طهماسبی – کشتی فرنگی (حذف)

سامان طهماسبی

سامان طهماسبی، نفر سوم مسابقات جهانی 2006 که امید نخست کسب مدال زرین در این مسابقات بود، پس از غلبه بر مانوچ کومار هندی برابر گنجی یف قرقیزستان قرار گرفت که نتیجه را به وی واگذار کرد. در حالی که باقی ماندن طهماسبی در جدول مسابقات در گروی فینالیست شدن گنجی‌یف بود او هم مغلوب کشتی گیر اردنی شد تا هم خودش مدال طلا را از دست بدهد و هم سامان طهماسبی از دور رقابت‌ها حذف شود.

  • 2010 گوانگ ژو (چین) : 5 ورزشکار * 3 مدال نقره. یک مدال بُرنز. یک مقام هشتم

کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ ژو بعد از تیم‌های چین، کره جنوبی و ژاپن به مقام چهارم رسید. ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی با کسب 20 مدال طلا، 14 نقره و 25 برنز و مجموعاً 59 مدال جهش فوق‌العاده ای را در کسب مدال از خود برجای گذاشتند و کارنامه قابل قبولی داشتند. اوج درخشش ورزشکاران کردستانی در طول تاریخ بازی‌های آسیایی نیز در این دوره به دست آمد و ملی پوشان کردستانی بهترین دوران حضورشان را در این مسابقات با کسب 4 نشان رنگارنگ تجربه کردند.

سیامک رضاقلی – کبدی (نشان نقره)

سیامک رضاقلی

کبدی شاید در بین رشته‌های شرکت کننده تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی کم‌سابقه‌ترین باشد. ملی پوشان این رشته از کشورمان از سال 2006 در بازی‌های آسیایی قطر به جمع شرکت کننده‌ها اضافه شد، اما تیم ملی ایران نیز هم در بخش مردان و هم در بخش بانوان جزو مدعیان اصلی کسب مدال در بازی‌های آسیایی به حساب می‌آید. در این دوره از مسابقات تیم ملی کبدی مردان ایران در حالی که محمد سیامک رضاقلی ورزشکار سنندجی را در ترکیب خود داشت به میدان رفت و با ارائه بازی‌هایی تماشایی به دیدار پایانی رسید. در دیدار فینال ملی پوشان کشورمان مغلوب هند شدند. محمد سیامک رضاقلی با ایستادن بر سکوی عنوان نایب قهرمانی یک نشان سیمین نقره این مسابقات را برای ورزش کردستان به ارمغان آورد.

محمد عرفان سعیدی – هندبال (نشان نقره)

محمد عرفان سعیدی

مدال نقره در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ ژو بهترین نتیجه تاریخ هندبال ایران در این مسابقات است. ملی پوشان هندبال کشورمان که در ترکیب خود از محمد عرفان سعیدی هندبالیست خوش قد و قامت سنندجی بهره می‌بردند در دور مقدماتی با کسب 3 پیروزی برابر تیم‌های کویت، بحرین و هنگ کنگ و پذیرش شکست مقابل کره جنوبی به دیدار نیمه پایانی راه یافتند و در دیداری خاطره انگیز با پیروزی 30 بر 29 مقابل ژاپن گام به دیدار نهایی گذاشتند اما بار دیگر برابر کره جنوبی شکست خوردند و با شایستگی عنوان نایب قهرمانی و مدال نقره را به دست آوردند.

شاهو ناصری – قایقرانی (نشان نقره)

اوج مدال‌آوری ایران در رشته قایقرانی در روئینگ و آب‌های آرام در بازی‌های 2010 گوانگ ژو بود که توانست به 5 مدال رنگارنگ دست پیدا کند. شاهو ناصری که برای دومین دوره متوالی در این مسابقات شرکت کرد در ماده کانوکانادایی یک نفره و در 2 مسافت به رقابت با حریفان خود پرداخت. ناصری در مسافت 200 متر مقام پنجم را کسب کرد، شاهکار شاهو در مسافت 1000 متر بود که موفق شد در رقابت با قایقران ازبکستانی قهرمان جهان در این ماده و تنها با اختلاف یک ثانیه و 81 صدم ثانیه و با عملکردی درخور تحسین عنوان نایب قهرمانی و نشان نقره این دوره از مسابقات را کسب کند. کسب مدال نقره شاهو ناصری نخستین مدال انفرادی کسب شده در تاریخ ورزش کردستان در این مسابقات است. دیگر ورزشکاران کردستانی در رشته های تیمی (بسکتبال، هندبال و کبدی) موفق به کسب مدال شده بودند.

حامد سهراب نژاد – بسکتبال (نشان بُرنز)

حامد سهراب نژاد

تیم ملی بسکتبال مردان ایران در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو 2010 بار دیگر از عنوان سوم خود در دوره قبل دفاع کرد و دومین نشان بّرنز متوالی را در این پیکارها به دست آورد. حامد سهراب نژاد در نسل طلایی بسکتبال ایران در عضویت تیم ملی بود و پس از شرکت در بازی‌های المپیک 2008 پکن (چین)، در مسابقات قهرمانی آسیا 2009 تیانجین (چین) عنوان نخست و نشان زرین طلا را بر گردن آویخت و در سومین رقابت‌های معتبر بین‌المللی در کشور چین، این بار در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو بر سکوی سوم ایستاد و نشان بُرنز این مسابقات را کسب کرد. رشته بسکتبال نیز به عنوان تنها رشته ورزشی دارای ملی پوش کردستانی لقب گرفت که در 2 دوره بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال شده است.

ارشید ناصری – دراگون بوت قایقرانی. هشتم

ارشید ناصری

دیگر ورزشکار اعزامی کردستان به شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی بار دیگر از رشته ورزشی قایقرانی بود که در رقابت‌های دراگون بوت در عضویت تیم ملی به رقابت با حریفان خود پرداخت. تیم ملی دراگون بوت ایران در آن پیکارها در دور مقدماتی چهارم شدند و به نیمه نهایی رفتند اما در آن مرحله نیز دوم شده و به فینال راه نیافتند و در نهایت در مکان هشتم در این رقابت‌ها ایستادند.

  • 2014 اینچئون (کره جنوبی) : 2 ورزشکار * یک چهارم. یک پنجم

کاروان ورزش ایران در این دوره از مسابقات نیز خوش درخشیدید و با کسب 21 مدال طلا، 18 مدال نقره و 18 مدال بُرنز و مجموع 57 مدال رنگارنگ از نظر مرغوبیت کسب مدال بهترین سطح کشورمان پس از انقلاب اسلامی را رقم زدند. هرچند که استان کردستان سهمی در کسب مدال نداشت اما در این دوره از مسابقات نیز 2 ورزشکار در رشته های قایقرانی و هندبال در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میدان رفتند.

شاهو نصرتی – هندبال. مقام چهارم

شاهو نصرتی

هندبال یکی از ناکامان کسب مدال ورزش ایران در اینچئون بود. تیم ملی هندبال ایران که در مسابقات قهرمانی آسیا 2014 در بحرین مقام سوم را کسب کرده بود برای کسب دومین مدال متوالی در بازی‌های آسیایی به کره جنوبی اعزام شد. شاهو ناصری هندبالیست جوان و خوش آتیه سنندجی در این دوره از مسابقات در ترکیب تیم ملی به میدان رفت اما در نهایت تیم ملی هندبال ایران در دیدار رده بندی متحمل شکست شد و با ایستادن در مکان چهارم نتوانست به مدالی دست یابد. هندبالیست‌های ایران در این دوره از رقابت‌ها مقابل عمان، کره جنوبی و قطر شکست خوردند و برابر هنگ‌کنگ، کویت و عربستان به پیروزی دست یافتند.

شاهو ناصری – قایقرانی. مقام پنجم

مرد نقره‌ای ایران در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو با قدرت بدنی بالا راهی اینچئون شده بود، از رسیدن به مدال بازماند. در فینال رقابت‌های کانوکانادایی 1000 متر تک نفره مردان شاهو ناصری با کانوسواران کشورهای کره جنوبی، قزاقستان، چین، ازبکستان، چین تایپه، اندونزی، هند و تاجیکستان به رقابت پرداخت و با زمان 4 دقیقه و 12 ثانیه و 857 هزارم ثانیه به عنوان نفر پنجم از خط پایان گذر کرد و صاحب مدال نشد. ناصری تا مسافت 750 متر شانس مدال بُرنز داشت اما در 250 متر آخر کم آورد و پنجم شد. خیلی‌ها مدال نگرفتن او را باور نداشتند و گریه‌های خود شاهو در آغوش کیومرث هاشمی نیز نشان می‌داد که حتی این قایقران نیز باور نمی‌کرد اینچئون را بدون مدال ترک کند.

  • 2018 جاکارتا (اندونزی) : 3 ورزشکار * یک چهارم. یک پنجم

واپسین دوره بازی‌های آسیایی از ۱۸ اوت تا ۲ سپتامبر ۲۰۱۸ به میزبانی شهرهای جاکارتا و پالم‌بانگ در اندونزی برگزار شد. بهترین دستاورد ایران در سال ۱۹۷۴ بود، زمانی که ایران میزبان این بازی‌ها در تهران بود و ورزشکاران ایرانی با کسب ۳۶ مدال طلا، ۲۸ مدال نقره و ۱۷ مدال بُرنز با مجموع 81 نشان رنگارنگ، در رتبه دوم قرار گرفت. ورزش ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی در سال 2014 از نظر مرغوبیت مدال بهترین سطح خود را تجربه کرد اما در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا با کسب 20 مدال طلا، 20 مدال نقره و 22 مدال بُرنز و مجموع 62 مدال رنگارنگ از نظر کمیت کسب مدال در جایگاه دوم تاریخ حضور کشورمان در این مسابقات را رقم زد.

از استان کردستان 3 ورزشکار در رشته های قایقرانی، هندبال و بدمینتون به این پیکارها اعزام شدند و در نهایت بار دیگر بدون کسب مدال به تلاش خود در این رقابت‌ها خاتمه دادند.

شاهو ناصری – قایقرانی. مقام چهارم

بدون شک چهره تاریخی ورزش کردستان در ادوار بازی‌های آسیایی کسی نیست جز شاهو ناصری. قایقران توانمند اهل شهرستان سنندج با رکوردی استثنایی و منحصر به فرد برای چهارمین دوره متوالی عازم بازی‌های آسیایی شد تا به تنهایی لقب مرد المپیک آسیایی کردستان لقی گیرد. هرچند شاهو ناصری تنها در یک دوره موفق به کسب مدال برای کشورمان و استان کردستان شد اما رکورد حضور در 4 دوره بازی‌های آسیایی تا سال‌ها به نام وی در ورزش کردستان باقی خواهد ماند. شاهو ناصری در این دوره از مسابقات و با صلاحدید مربیان تیم ملی در ماده کانو دو نفره 1000 متر به همراه علی اجاقی دیگر پاروزن کشورمان به رقابت با حریفان پرداختند و در نهایت پس از ورزشکاران چین، قزاقستان و ازبکستان در مکان چهارم ایستادند و شاهو ناصری بار دیگر در دستیابی به مدال ارزشمند بازی‌های آسیایی بازماند. این پایان کار تنها ورزشکار کردستانی دارنده مدال بازی‌های آسیایی در رشته های غیر تیمی و انفرادی بود.

شاهو نصرتی – هندبال. مقام پنجم

هندبال ایران پس از تجربه کسب مدال در بازی‌های آسیایی 2010 و ایستادن در مکان دوم قاره کهن، با ناکامی در دوره هفدهم به میزبانی اینچئون در مکان چهارم ایستاد تا برای جبران ناکامی دوره قبل به عنوان یکی از امیدهای ایستادن بر سکوی سه‌گانه قهرمانی راهی جاکارتا در اندونزی شد. شاهو نصرتی ملی پوش با تجربه اهل شهرستان سنندج بار دیگر به این مسابقات اعزام شد تا وی دومین ورزشکار تاریخ استان کردستان باشد که بیش از یک دوره حضور در المپیک آسیایی را تجربه می‌کند.

هندبال ایران در این مسابقات بر خلاف پیش بینی‌ها از شرایط مطلوبی برخوردار نبود و قرعه مناسبی را نیز پیش روی نداشت. در مرحله مقدماتی تیم هندبال ایران با کسب یک پیروزی مقتدرانه برابر تیم نه چندان مطرح مالزی و پذیرش شکست سنگین مقابل تیم قطر به عنوان تیم دوم راهی مرحله اصلی این پیکارها شد. در این مرحله بُرد مقابل تیم هنگ کنگ و تحمل دو باخت در برابر تیم‌های بحرین و کره جنوبی پایان آرزوی کسب مدال برای هندبالیست‌های کشورمان بود و در نهایت برای جایگاه پنجم و ششمی، تیم ایران موفق به شکست تیم عربستان شد و به رتبه پنجم دست یافت.

مهران شهبازی – بدمینتون (هفدهم)

مهران شهبازی

سومین ورزشکار اعزامی کردستان به بازی‌های آسیایی جاکارتا؛ مهران شهبازی بدمینتون باز اهل شهرستان دیواندره از استان کردستان بود. هرچند اعزام دو ورزشکار در رشته بدمینتون تنها در راستای این ورزش بود و انتظار مدال آوری در شرق آسیا که مهد این رشته ورزشی است برای ورزشکاران کشورمان امری محال به شمار می‌رفت. با این حال دو ورزشکار اعزامی ایران در بخش آقایان و بانوان به این پیکارها در گام نخست با کسب یک شکست و ایستادن در رتبه هفدهم به حضور خود در این مسابقات خاتمه دادند. مهران شهبازی پس از قرعه استراحت در مرحله 64/1 در مرحله 32/1 نهایی با سخت‌ترین قرعه ممکن به مصاف گیتینگ بدمینتون باز اهل کشور اندونزی رفت و در جدالی سخت با نتیجه 2 بر صفر برابر حریف قدرتمند خود شکست را در حالی پذیرفت که ورزشکار کشور میزبان در پایان این مسابقات به نشان بُرنز رسید و شهبازی در نهایت هفدهم شد. مهران شهبازی به عنوان چهارمین ورزشکار در رشته های انفرادی از استان کردستان به بازی‌های آسیایی راه یافته است.

 

مروری بر حضور مربیان و داوران کردستانی در ادوار بازی‌های آسیایی

تعداد اندک، افتخارات پرشمار

در ادوار برگزاری مسابقات بازی‌های آسیایی از استان کردستان تعداد 3 نفر مربی در کادر فنی تیم‌های ملی به این دوره از مسابقات اعزام شدند و همچنین یک نفر داور در بخش پاراآسیایی در دوره متوالی در این رقابت‌ها حضور داشته است. آمار اندک 4 نفر و 5 بار حضور برای استان کردستان در این زمینه در حالی ثبت می‌شود که در زمینه موفقیت ورزشکاران تیم‌های ملی با مربی کردستانی افتخارات پرشمار و منحصر به فردی بنام مربیان مطرح کردستان رقم خورده است.

 

جمشید خیرآبادی * مربی کشتی فرنگی * گوانگ ژو چین 2010

جمشید خیرآبادی

در پایان بازی‌های المپیک تابستانی 2008 پکن در چین و ناکامی مطلق ورزش ایران در این مسابقات در ترکیب کادر فنی اکثر تیم‌های ملی رشته های ورزشی المپیکی تغییر و تحول گسترده ای رقم خورد. بر این اساس در رأس تیم ملی کشتی فرنگی محمد بنا به عنوان سرمربی منصوب گردید. بنا در نخستین اقدام خود از جمشید خیرآبادی به عنوان مربی ارشد و نفر اول ترکیب کادر فنی خود بهره برد. زوج محمد بنا و جمشید خیرآبادی در طول مدت 4 سال تا پایان المپیک 2012 لندن به مخوف‌ترین کادر فنی تبدیل شدند و کشتی فرنگی ایران را به قوی‌ترین و ترسناک‌ترین تیم مبدل ساخته و دو عنوان قهرمانی تیمی در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو 2010 و المپیک لندن 2012 را برای کشورمان به ارمغان آوردند.

در شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ ژو تیم ملی کشتی فرنگی ایران با تصاحب چهار مدال طلا و یک برنز، قدرتمندانه به مقام قهرمانی دست یافت و کشتی فرنگی کشورمان پس از 36 سال قهرمانی در بازی‌های آسیایی بار دیگر عنوان نخست را در این پیکارها تجربه کرد. در واقع تیم ملی کشتی فرنگی ایران در رقابت‌ها با تصاحب 4 مدال طلا و یک برنز، یک رکورد جدید را به نام خود به ثبت رساند و توانست بیشترین مدال‌های طلا را در این بازی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی کسب کند و از سوی دیگر برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، قهرمان بازی‌های آسیایی شود. تیم ملی کشتی فرنگی ایران در بدو ورود رشته کشتی فرنگی به بازی‌های آسیایی، در هفتمین دوره بازی‌های آسیایی سال 1974 تهران با تصاحب 8 مدال طلا و یک نقره توانسته بود به مقام قهرمانی دست پیدا کند. کشتی فرنگی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقط دو بار توانست توسط رضا سوخته سرایی و مهدی سبزعلی هر دو در وزن 130 کیلوگرم به ترتیب در بازی‌های آسیایی 1984 سئول کره جنوبی و 1998 بانکوک تایلند، مدال طلا کسب کند و پس از آن، هرگز رنگ مدال طلا را به خود ندید.

جمشید خیرآبادی به عنوان طراح و برنامه نویس تمرینات در این دوره از مسابقات نقش پر رنگی را کسب مقام قهرمانی تیم ملی ایران ایفا کرد و با دانش فنی، و هماهنگی مثال زدنی با محمد بنا بالاترین افتخار ممکن را برای کشتی فرنگی ایران رقم زد. زوج محمد بنا و جمشید خیرآبادی در المپیک 2012 لندن نیز با کسب 3 مدال طلا عنوان قهرمانی را کسب کردند و پس از آن راه خود را از یکدیگر جدا کردند.

 

عرفان کرمی * مربی قایقرانی * اینچئون کره جنوبی 2014

عرفان کرمی

عرفان کرمی از ورزشکاران باسابقه اهل شهرستان سنندج در رشته های اسلالوم و کانو کردستان بود که در میادین ملی و بین‌المللی موفق به کسب عناوین متعددی شده است. عرفان پس از پایان دوره ورزشی خود مدرک مربیگری سطح 2 جهانی قایقرانی را در سال 2010 و دوره مربیگری سطح 3 جهانی بالاترین سطح مربیگری قایقرانی را در سال 2011 میلادی اخذ کرده است. وی به مدت 2 سال به عنوان مدیر کمیته آموزش فدراسیون قایقرانی و عضو تیم استعدادیابی آکادمی ملی قایقرانی زیر نظر کمیته توسعه فدراسیون جهانی به فعالیت پرداخته است و به عنوان مدرس سطح 3 ملی دوره های مربیگری در چند دوره مربیگری به تدریس پرداخته است. عرفان کرمی در سمت تحلیلگر تیم ملی قایقرانی به بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی اعزام گردید. تیم قایقرانی کشورمان در این دوره از مسابقات موفق به کسب 2 مدال نقره و 3 نشان بُرنز شد. در این مسابقات عادل مجللی به عنوان ورزشکار تحت مربیگری عرفان کرمی در ماده کانو 200 متر انفرادی به نشان بُرنز دست یافت. این مربی توانمند کردستانی در ادامه همکاری چشمگیر خود با فدراسیون قایقرانی در سال 2015 میلادی به عنوان مربی تیم کانو کانادایی به مسابقات جهانی پرتغال اعزام گردید. عرفان کرمی پس از این مسابقات جلای وطن کرد.

 

جمیل لطف الله نسبی * سرمربی تنیس روی میز * جاکارتا اندونزی 2018

جمیل لطف الله نسبی

جمیل لطف‌الله نسبی (زاده ۹ تیر ۱۳۴۶ در سنندج) سرمربی تیم ملی تنیس روی میز ایران در رده بزرگسالان است و سابقه سرمربیگری تیم‌های ملی نوجوانان و بزرگسالان و تیم ملی ناشنوایان ایران را نیز داشته‌ است و از سال 1394 به سمت سرمربی تیم ملی بزرگسالان تنیس روی میز ایران منصوب شد و در مسابقات المپیک تابستانی 2016 ریو برزیل، بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا اندونزی و المپیک تابستانی 2023 توکیو ژاپن حضور یافته است. اما بزرگ‌ترین افتخار ممکن با تیم تحت حمایت سرمربی توانمند کردستانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی رقم خورده است. در این پیکارها تیم ملی تنیس روی میز ایران در بخش تیمی با صعود به مراحل حذفی، در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب تیم چین تایپه شد. اما در بخش انفرادی نوشاد عالمیان پس از پیروزی بر بازیکن هنگ‌کنگی با رنکینگ ۱۰ دنیا موفق به کسب مدال برنز آسیا گردید. این مدال تاریخی تنیس روی میز ایران پس از گذشت ۵۲ سال انتظار در بازی‌های آسیایی و در بخش انفرادی و با سرمربیگری او به دست آمده است. جمیل لطف‌الله نسبی نخستین و تنها مربی ایرانی است که موفق شده‌ است تیم ملی بزرگسالان ایران را به دسته یک جام جهانی ارتقا داده و جزو ۲۴ تیم برتر دنیا قرار گیرد. این عملکرد بهترین نتیجه تاریخ تنیس روی میز ایران در رقابت‌های تنیس روی میز جام جهانی بزرگسالان بوده‌ است.

 

هوشنگ شریعتی * داور گلبال – ورزش‌های نابینایان و کم بینایان * پارآسیایی گوانگ ژو چین 2010 * اینچئون کره جنوبی 2014

هوشنگ شریعتی

مسابقات پارآسیایی از دوره شانزدهم و در بازی‌های گوانگ ژو 2010 چین برای ورزشکارانی با معلولیت جسمی برگزار می‌شود. در نخستین دوره این مسابقات در 19 رشته و 341 رویداد ورزشی و با حضور 41 کشور برگزار گردید و کاروان ورزشی کشورمان با کسب مجموع 336 مدال رنگارنگ در مکان چهارم رده بندی نهایی این رقابت‌ها ایستاد. از استان کردستان در این دوره از مسابقات هوشنگ شریعتی به عنوان داور رشته ورزشی گلبال در این رقابت‌ها حضور داشت و به رقابت پرداخت. هوشنگ شریعتی داور سطح 3 بین‌المللی گلبال اهل شهرستان سنندج است که از سال 2006 میلادی در عرصه های مختلف بین‌المللی، آسیایی و جهانی به عنوان یکی از برترین داوران و مدرسین این رشته ورزشی به قضاوت پرداخته است و در بالاترین رده مسابقات حضور داشته است. حضور در پارالمپیک لندن 2012 و نیز حضور مجدد در بازی‌های پارآسیایی اینچئون 2014 کره جنوبی از مهم‌ترین افتخارات داور تحصیل کرده و موفق ورزش کردستان در میادین ورزشی است.

گلبال یک ورزش تیمی طراحی‌شده برای نابینایان است که این بازی دو نیمه ۱۰ ‌دقیقه‌ای دارد، چشمان همه بازیکنان بسته است. در هر تیم سه نفر در زمین حاضرند که در نزدیکیِ دروازه خودی مستقرند و باید سعی کنند توپ را با دست به درون دروازه تیم مقابل بیندازند

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10618

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار