در جلسه هم اندیشی و توسعه فوتبال سنندج چه گذشت

با حضور پیشکسوتان فوتبال سنندج، مدیران و مربیان باشگاه های فوتبال سنندج و مسئولین هیأت چهارمین جلسه هم اندیشی و توسعه فوتبال سنندج برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری به هیز نیوز؛ در این نشست هم اندیشی که به همت هیأت فوتبال سنندج برگزار شد پیشکسوتانی چون دکتر بیژن ذوالفقارنسب، فرهاد شریف پور، جمیل جمشیدنژاد، عابد خورشیدی، خالد اشرفی، فرهاد خاطرویسی و مدیران و مربیان باشگاه‌های فوتبال سنندج حضور داشتند. در چهارمین جلسه هم اندیشی توسعه فوتبال سنندج بر خلاف سه جلسه گذشته این بار تعداد بیشتری از پیشکسوتان و صاحب نظران فوتبال حضور داشند توسط اعضای حاضر در جلسه مشکلات و موانع فوتبال سنندج مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

جلسه هم اندیشی و توسعه فوتبال سنندج

کانال‌های توسعه فوتبال کردستان بسته شده است

اولین سخنران این جلسه دکتر بیژن ذوالفقارنسب بود که صحبت‌های خود را با انتقاد از عملکرد هیأت فوتبال استان آغاز کرد و گفت: طی 10 سال گذشته شاهد ضعیف‌ترین هیأت فوتبال استان و حتی کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: نظام باشگاه داری تأمین کننده نیاز فوتبال شهر، استان و کشور است چون وقتی باشگاه ضعیف باشد فوتبال پیشرفتی نخواهد کرد، هیأت فوتبال مسئول آموزش و گسترش فوتبال در سطح استان است که متأسفانه طی 10 سال گذشته هیأت فوتبال استان در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است به طوری شاهد حضور یک تیم فوتبال نظاممند نبوده ایم.

ذوالفقارنسب اظهار داشت: در استان کردستان ظرفیت‌های بسیاری برای حمایت از ورزش وجود دارد که تا کنون از این ظرفیت‌های نه تنها در فوتبال بلکه در بقیه رشته های ورزشی استفاده نشده است. شما بررسی کنید و وضعیت هیأتهای ورزشی چون کشتی، دوومیدانی، بسکتبال و والیبال را ببینید، تیم والیبالی در مریوان تشکیل دادند که از 16 نفر فقط 2 نفر آن‌ها بومی استان هستند! متأسفانه در سال‌های گذشته هیچ نظارتی بر فعالیت هیأت ورزشی نشده است.

این صاحب نظر فوتبال کشور ادامه داد: متأسفانه تمام کانال‌ها و مسیرهای پیشرفت فوتبال استان بسته شده است و ارگان‌های دیگر چون استانداری، فرمانداری‌ها هیچ حمایتی از ورزش و فوتبال نمی‌کنند! فوتبال شهرستان سنندج نسبت به 20 سال گذشته چه تغییر کرده است آیا تعداد زمین‌های فوتبال و یا تعداد باشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است؟ اصلاً در سطح استان باشگاهی نداریم، بلکه تعدادی جمع شده‌اند و تیم‌های فوتبال تشکیل داده‌اند و هر حرکتی انجام دهند باید مقداری پول به حساب هیأت فوتبال شهرستان و یا استان واریز کنند، در آینده هم هر کس که مصدوم می‌شود باید پولی به حساب هیأت واریز کند که چرا مصدوم شده است!

وی ادامه داد: ما از هیأت فوتبال استان خیلی انتظار داریم چون هیأت فوتبال استان از دست ما خارج شده و عملاً هیچ ارتباطی با هم نداریم. من خبر دارم سالیانه بیش از 200 توپ از طرف فدراسیون فوتبال به هیأت استان‌ها داده می‌شود به استان کردستان چند توپ داده می‌شود و این توپ‌ها کجا هستند؟ توپ فقط یک نوع حمایت فدراسیون است، بودجه و اعتبارات اهدایی به هیأت فوتبال کردستان کجا می ورد؟

ذوالفقارنسب اظهار داشت: حدود 10 سال یک ورزشکار و قهرمان بومی مدیر کل ورزش و جوانان بود چه کاری برای ورزش کرد؟ ما باید خود را با استان‌های همسایه مقایسه کنیم، کرمانشاه 7 ورزشگاه بالایی 10 هزار نفری دارد! در طول هفته 9 جلسه زمین را به طور رایگان در اختیار تیم‌های فوتبال قرار می‌دهند اما در استان کردستان در هفته یک جلسه در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد که برای آن هم باید پول بدهند!

این پیشکسوت فوتبال کشور در پایان سخنان خود اظهار داشت: آنچه در فوتبال کردستان به وفور پیدا می‌شود استعدادهای ناب است که وظیفه همه است زمینه شکوفا شدند این استعدادها را فراهم کنید و من هم در حد توان و بضاعت خود در خدمت فوتبال هستم و امیدوارم روزی فوتبال استان از این بن بست و تنگنا رهایی پیدا کند.

 

فوتبال کردستان نسبت به گذشته افت کرده است

فرشید جهان‌بین مدیر باشگاه آبیدر سنندج با اظهار رضایت از برگزاری چهارمین جلسه هم اندیشی فوتبال سنندج گفت: کاهش تعداد باشگاه‌های فوتبال سنندج نسب به دهه های گذشته یکی از شاخص‌های که نشان می‌دهد فوتبال ما نه تنها رو به رشد نبوده بلکه خیلی هم افت کرده است.

وی ادامه داد: هزینه های باشگاه‌ها داری خیلی افزایش پیدا کرده است و هیأت استان و شهرستان نیز نتوانسته در کنار باشگاه‌ها و نمایندگان استان در لیگ‌های کشوری و منطقه ای باشد و گوشه ای از هزینه های آنان را جبران کند تا نمایندگان استان با فراغت بیشتری به فکر کسب نتیجه مطلوب باشند و یا در بحث ورودی مسابقات هیأت فوتبال رعایت تیم‌های را نمی‌کند.

 

کانون باشگاهداران تشکیل شود

کاوه اسدی مدیر عامل باشگاه «پاریزه ر» در این جلسه اظهار داشت: مشکلاتی که در فوتبال استان کردستان وجود دارد در بقیه استان‌های غربی کشور وجود دارد و ما نباید نا امید شویم چون ورزش یعنی زندگی باید نگاه امیدوارانه به آینده داشته باشیم همه ما از مشکلات آگاه هستیم بیان آن دردی را داو نمی‌کند به نظر من کسی که مشکلات را بیان می‌کند اما راه حل ندارد دارد به جامعه دروغ می‌گوید.

اسدی ادامه داد: قسمت کمی از مشکلات توسط این جمع حل می‌شود به شرطی که متحد و مطالبه گر باشیم در قدم اول باید کانون و یا اتحادیه باشگاه داران را تاسیس کنیم و توسط هیئت مدیره که انتخاب می‌شود مطالبات و خواسته ها باشگاه ها را در استان و کشور پیگیری کنند.

 

از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه فوتبال استفاده شود

فرهاد خاطرویسی پیشکسوت و نماینده باشگاه مهر عظام در این جلسه اظهار داشت: همه ما می‌دانیم ورزش اولویت مسئولان استان ما نیست و نباید منتظر حل مشکلات توسط دولت باشیم و از آن طرف هم خودمان حاضر نیستیم برای پیشرفت فوتبال سنندج از منافع خود بگذریم به همین علت درجا می‌زنیم و فوتبال رشد نمی‌کند.

وی ادامه داد: در 8 سال گذشته هیأت فوتبال سنندج به معنای واقعی رئیس نداشت ما باید کادر جدید هیأت سنندج را به فال نیک بگیریم و کمک حال آن‌ها باشیم تا از این شرایط خارج شویم به نظر من هیأت فوتبال سنندج هم برای گرفتن ورودی نباید به باشگاه‌ها فشار بیاورد و به تیم‌ها اجازه دهد در حد توان خود ورودی پرداخت کنند.

خاطرویسی اظهار داشت: ما باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود برای پیشرفت فوتبال استفاده کنیم برای مثال دکتر ذوالفقارنسب یک فرصت برای فوتبال ماست، اما هیأت فوتبال استان از این ظرفیت چه استفاده ای کرده است؟ از ظرفیت معادن، مرز و صنعت برای ورزش استان چه استفاده شده است؟

 

سهم کردستان از منابع ملی داد نمی‌شود

عابد خورشیدی پیشکسوت فوتبال سنندج در این جلسه با بیان اینکه فوتبال در کشور دولتی است و منابع و امکاناتی که در اختیار باشگاه‌های قرار می‌گیرد از منابع ملی است که استان کردستان هم باید از این منابع سهمی داشته باشد که متأسفانه تا کنون نتوانسته ایم از منابع ملی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: جوانان کردستان در تمام عرصه ها مستعد و توانمند هستند که متأسفانه به دلیل نبود امکانات و حمایت شرایط رشد و پیشرفت پیدا نمی‌کنند و در واقع استعداد آن‌ها نابود می‌شود و به نظر من تیم‌های فوتبال ما اگر نتیجه لازم را در مسابقات کسب نمی‌کند به دلیل این است که بیشتر توان و وقت مربیان تیم صرف تأمین منابع مالی و تدارکات می‌شود در نتیجه وقت لازم را برای کار فنی ندارند

رسول گلمحمدی مدیر باشگاه شاهین با بیان اینکه مشکل فوتبال استان زیر ساخت و زمین نیست گفت: بی مدیریتی مشکل اصلی ورزش استان است که باید در این جلسه نماینده دستگاه ورزش، فرمانداری و استانداری حضور داشته باشند تا مشخص شود چرا اجازه نداده نمی‌شود از زمین چمن استادیوم 22 گولان استفاده شود؟

لامعه کریمیان مدیر باشگاه سخناخ به نمایندگی از سه باشگاه بانوان سنندج گفت: کار مدیران و مربیان در بخش بانوان نسبت به آقایان سخت‌تر است چون درآمدی ندارند و فقط به خاطر عشق و علاقه است که ادامه کار می‌دهند، نبود سانس تمرین مناسب برای بانوان و کمبود توپ از دیگر مشکلات فوتبال بانوان بود که وی به آن اشاره کرد.

 

در الفبای فوتبال مانده‌ایم

فرشید زندی رئیس هیأت فوتبال سنندج به عنوان آخرین سخنران این جلسه با بیان اینکه بیش از 80 درصد وقت هیأت صرف مسائل کوچک و پیش پا افتاده می‌شود، گفت: ما الفبا و فرهنگ فوتبال را نمی‌دانیم، باید از خودمان شروع کنیم وقتی ما در الفبای فوتبال مانده‌ایم چطور به فکر پیاده کردن برنامه های کلان باشیم؟

وی ادامه داد: با قاطعیت می‌گویم هیچ هیأتی به اندازه این 8 ماه که من مسئولیت هیأت فوتبال سنندج را قبول کرده‌ام برای هیأت وقت نگذاشته است که اگر به چشم نمی‌آید شاید از ضعف اطلاع رسانی ما باشد به طور مثال بارها با مکاتبه و مراجعه حضوری پیگیر زمین چمن 22 گولان بودیم که در نهایت هفته گذشته با سایه میر صادقی معاون توسعه ورزش اداره کل و ورزش و جوانان توافق کردیم برای برگزاری مسابقات رده های پایه در اختیار هیأت قرار گیرد که متأسفانه وی از معاونت کنار گذاشته شد!

زندی اظهار داشت: تا وفاق، همدلی و مطالبه جمعی در میان جامعه فوتبال نباشد، اگر رئیس فیفا هم رئیس هیأت فوتبال سنندج باشد هیچ اتفاق مثبتی صورت نخواهد گرفت، هر کس که ادعا دارد می‌تواند فوتبال سنندج را بهتر مدیریت کند من حاضر هستم از ریاست هیأت کنار می‌روم به آن شخص کمک خواهم کرد.

رئیس هیأت فوتبال سنندج گفت : در حال حاضر بر اساس گزارشات و مشاهدات محیط مدارس فوتبال ما سالم نیست و ضوابط و اساس نامه مدارس را رعایت نمی‌کنند به طور مثال مدرسه فوتبالی برای ترم تابستان یک میلیون و پانصد هزار تومان از فوتبال آموزان گرفته است و انتظار دارد هیأت فوتبال هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشته باشد! ما باید چطور برخورد کنید که متهم به تبعیض بین مدارس فوتبال نشویم؟

وی اظهار داشت : هیأتی با کلی بدهی و بی اعتمادی جامعه فوتبال به من تحویل داده شد که ما مجبور شدیم از جیب خودمان هزینه کنیم چون نه بودجه ای داریم و نه کمک مالی که هزینه های هیأت را تأمین کنیم! هر چند جا دارد از رئیس اداره ورزش و جوانان سنندج تشکر کنم که در حد توان خود به ما کمک کرده است.

رئیس هیأت فوتبال سنندج عنوان کرد: اولویت اصلی هیأت توجه ویژه به رده های پایه است و نظارت شدیدی بر فعالیت مدارس فوتبال خواهیم شد تا افراد اصلح کار آموزش این رده سنی را بر عهده بگیرند و در آینده نزدیک مسابقات چند جانبه با حضور تیم‌های لیگ برتری کشور در سنندج برگزار خواهیم کرد در چه مقطعی این اقدامات انجام شده است؟ چرا ما این کارها را نمی‌بینیم؟

وی در مورد ورودی مسابقات گفت: ما در این زمینه هیچ گونه دخل و تصرفی نداریم و هیأت فوتبال مسئول این قضیه است و حتی در بحث قراردادها و خروجی بازیکنان از استان هیچ هزینه ای دریافت نکرده ایم و اگر برای مسابقات رده های پایه ورودی اعلام کرده‌ایم برای این است که مدارس فوتبال درآمد دارند و قرار نیست مدیر از جیب خود هزینه کند

زندی در پایان سخنان خود اظهار داشت: به طور 24 ساعته در خدمت همه دلسوزان ورزش و فوتبال هستم برای مطالبه جامعه فوتبال به هر ارگانی که لازم باشد مراجعه خواهیم کرد و امیدوار هستیم با اتحاد، همدلی و همکاری دلسوزان واقعی فوتبال شاهد توسعه و ترقی فوتبال سنندج باشیم.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10097

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار