خداحافظی غفوری از مستطیل سبز

وداع غریبانه وریا

همه چیز از یک عصر پاییزی در 27 مهرماه سال 1392 آغاز شد. تیم فوتبال استقلال تهران با تمام ستاره های نامی خود در ورزشگاه تختی تهران به دیدار تیم نفت تهران رفت. آبی‌های پایتخت با یک گل از حریف زردپوش خود جلو بودند و بازی از تب و تاب افتاده بود و دقایق پایانی خود را سپری می‌کرد. زمان 87 دقیقه و 35 ثانیه را نشان می‌داد. وریا غفوری با شماره 21 در میانه میدان یک توپ بی هدف را تصاحب کرد چند گام پیش روی کرد، زمان به دقیقه 87 و 40 ثانیه رسید، شلیک تماشایی وریا از 35 متری با سرعت و شدت هر چه تمام‌تر یک ثانیه بعد به زیر طاق دروازه سید مهدی رحمتی دروازه‌بان استقلال بوسه زد. «وریا غفوری تیتر یک روزنامه های ورزشی صبح تهران در فردای روز بازی بود.» خبر کوتاه بود: وریا غفوری با انتشار یک پیام در فضای مجازی، در سن 36 سالگی کفش‌هایش را آویخت و پایان دوران حرفه ای ورزش خود را در مستطیل سبز اعلام کرد. خداحافظی غریبانه وریا غفوری را که حدود یک سال قبل‌تر آن با تیم رویایی استقلال فصل بیست و یکم عنوان قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران را بدون شکست و با کسب بیشترین امتیاز از آن خود کرده بود و همگان آرزوی حضور این بازیکن را در جام جهانی 2022 قطر می‌کشیدند، قابل باور و تصور نبود. اما ورزش بار دیگر روی تلخ و بی‌رحم خود را عیان ساخت و یک بازیکن دیگر با داشتن حسرتی ابدی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. جعبه سیاه حذف وریا غفوری از جام جهانی 2018 روسیه و کنار گذاشته شدن از تیم فوتبال استقلال با کسب جام قهرمانی، روزی گشوده خواهد شد. وریا غفوری بهترین دوران ورزشی خود را در تیمی که آرزوی پوشیدن پیراهنش را داشت سپری شد و موفق به کسب هر دو جام رسمی فوتبال ایران شد و نامش در تاریخ فوتبال ایران همواره ماندگار است. ماندگارترین تصویر وریا در فصل نوزدهم لیگ برتر در زمانی رقم خورد که استراماچونی سرمربی تیم استقلال این تیم را رها کرد و راهی کشورش ایتالیا بود و نیمکت خالی از مربی را وریا غفوری به عنوان بازیکن - مربی در 3 مسابقه هدایت کرد. در این یادداشت به بررسی دوران حرفه ای فوتبالیست کُردزبان و محبوب تیم استقلال می پردازیم.

Voria Ghafouri وریا غفوری

پاس همدان:
فوتبال حرفه ای وریا غفوری از فصل 1386.7 در تیم پاس همدان و با سرمربیگری علیرضا منصوریان آغاز شد و این بازیکن جوان و جویای نام آن سال¬ها به مدت سه فصل در آخرین دوران حضور تیم پاس در لیگ برتر توپ زد.
وریا برای این تیم 81 بار در لیگ برتر به میدان رفت 5 گل را وارد دروازه حریفان کرد.
غفوری پس از سقوط تیم پاس همدان به لیگ دسته یک در پایان فصل 1388.9 از این تیم جدا شد.

 

شهرداری تبریز:
تیم تازه لیگ برتری شده شهرداری تبریز مقصد بعدی وریا غفوری بود و این بازیکن سنندجی در دو فصل 1389.90 و 90.91 برای تیم دوم تبریز به میدان رفت.

وریا غفوری در شهرداری تبریز
وریا غفوری در شهرداری تبریز مقابل علی کریمی

وریا در 50 دیدار لیگ برتر موفق به زدن دو گل برای شهرداری تبریز شد، در 2 بازی جام حذفی هم برای این تیم بازی کرد و یک گل به ثمر رساند تا در مجموع با 54 بازی، زدن 4 گل و ارسال 2 پاس گل به کار خود در تیم شهرداری پایان دهد، هرچند که شهرداری تبریزی نیز در پایان این فصل به لیگ دسته اول سقوط کردند.

 

نفت تهران:
با حضور علیرضا منصوریان در تیم نفت تهران؛ بار دیگر وریا به تیم این سرمربی پیوست تا دو فصل بعدی را زیر نظر علیمنصور به فوتبال خود ادامه دهد.
وریا برای تیم نفت تهران در مجموع دو فصل 63 بازی کرد و موفق به زدن 3 گل و ارسال 4 پاس گل برای این تیم تهرانی شد.

وریا غفوری در نفت تهران
وریا غفوری در نفت تهران

 

فولاد سپاهان اصفهان:
زردپوشان دیار زاینده رود برای فصل 93.4 جمعی از بهترین بازیکنان آن سال ها را به تیم خود ملحق کرده بودند و رویایی جز قهرمانی در سر نداشتند، که در این بین وریا غفوری هم به تیم دیار نصف جهان پیوسته بود.

وریا غفوری در فولاد سپاهان اصفهان
وریا غفوری در فولاد سپاهان اصفهان

این فصل بهترین سال بازی وریا در لیگ برتر باشگاه های کشور بود. مدیران اصفهانی که فقط لباس قهرمانی را برازنده تیم خود می دیدند در میانه فصل کرانچار را از کار برکنار کردند و حسین فرکی زمام امور فنی سپاهان را بر عهده گرفت و در پایان زردپوشان اصفهانی عنوان قهرمانی لیگ را از آن خود کردند و وریا جام قهرمانی را بالای سر برد. وریا در این فصل 27 بازی در لیگ و یک بازی در جام حذفی برای سپاهان به میدان رفت با دو گل زده در لیگ از مجموع 28 بازی بکار خود پایان داد. وریا در پایان این مسابقات عنوان بهترین مدافع سال را از آن خود کرد و در تیم منتخب فصل 1393.4 نیز جای گرفت. فصل 94.5 برای وریا به خوبی سپری نشد و این بازیکن درحالی‌که بیشتر گریان گیر مصدومیت بود تنها در 18 مسابقه لیگ برتر فرصت حضور در سپاهان را بدست آورد، اما با پایان دوران مصدومیتش در جام حذفی در دو مسابقه دو گل برای سپاهان به ثمر رساند، هم¬چنین در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سه بازی به میدان رفت تا در مجموع دوران حضورش در تیم فولاد مبارکه اصفهان 51 بازی، 4 گل و یک پاس گل در کارنامه خود ثبت کند.

 

دوران فوتبال وریا در استقلال تهران:
فصل 1395.96:
علیرضا منصوریان هدایت تیم استقلال را در فصل 95.6 در دست گرفت. منصوریان در آغاز کار با استقلال به دنبال بازیکنان و شاگردان امتحان پس داده خود در تیم نفت تهران رفت و بسیاری از این بازیکنان لباس لاجوردی پوشان پایتخت را بر تن کردند. علیمنصور همچنین مثلث بازیکنان کُردزبان را در تیم خود گرد هم آورد تا کاوه رضایی، بختیار رحمانی و وریا غفوری در سه پست خطوط حمله، هافبک و دفاع عصای دست این مربی شوند. سرنوشت مثلث کُردزبان استقلال هم با یکدیگر متفاوت بود. کاوه رضایی با درخششی بی¬نظیر با 7 گل و 9 پاس گل در رقابت¬های لیگ برتر و 6 گل در لیگ قهرمانان آسیا راهی شار لوا بلژیک شد. بختیار رحمانی بدترین دوران افت خود را در استقلال سپری کرد و در نیم فصل به فولاد خوزستان پیوست. وریا غفوری نیز در این فصل باز هم درگیر مصدومیت های فراوان بود و فرصتی برای نمایش درخشان فصول پیشین خود نداشت. وریا در این فصل 17 بازی در لیگ برتر و 6 دیدار نیز در لیگ قهرمانان به میدان رفت و در مجموع با 23 مسابقه و ارسال 2 پاس گل بکار خود پایان داد.

وریا غفوری در استقلال
وریا غفوری در استقلال

فصل 1396.97:
استقلال فصل جدید را بار دیگر با منصوریان آغاز کرد اما نتایج ضعیف این تیم که تا هفته هفتم (متحمل 4 شکست شده بود) استعفای علیمنصور از سرمربیگری استقلال به همراه داشت تا وینفرید شفر آلمانی سکان هدایت آبی¬های پایتخت را بر عهده گیرد. ورود شفر و شناخت توانایی¬های بازیکنان استقلال باعث شکوفایی وریا غفوری شد تا این بازیکن بیش ‌از پیش توانایی‌هایی خود را نشان دهد و رفته رفته در اوج دوران بازی خود با پختگی و تجربه فراوان به یک مهره تأثیرگذار تبدیل شود. وریا در مسابقه برابر استقلال خوزستان توانست برای نخستین بار برای استقلال گلزنی کند. ضرباتی که وریا پس از گلزنی بر روی مچ دست خود می کوبد، معروف‌ترین خوشحالی او پس از گلزنی است که دلیل این کار را تعصب فراوانش به تیم محبوب خود می¬داند. سومین گل وریا برای استقلال، تک گل پیروزی بخش او در شهرآورد هشتاد ششم سرخابی¬های پایتخت مقابل پرسپولیس بود که باعث شد غفوری بازیکن محبوب هواداران باشگاه استقلال شود. وریا در این فصل در لیگ قهرمانان آسیا نیز خوش درخشید و در مقابل تیم های العین امارات و الهلال عربستان موفق به گلزنی شد. 23 مسابقه در لیگ برتر و 4 گل، 7 مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا و 2 گل و حضور در 4 بازی جام حذفی که با کسب عنوان قهرمانی تیم استقلال همراه شد حاصل کار وریا در فصل بسیار درخشانش در استقلال بود که نخستین جام قهرمانی همراه با لاجوردی پوشان پایتخت را برای وی به همراه آورد. غفوری در این فصل در مجموع 34 مسابقه، 6 گل و 6 پاس گل در کارنامه خود ثبت کرد.

فصل 1397.98:
وریا فصل را درخشان آغاز کرد و در دیدار هفته دوم برابر ذوب¬آهن در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان موفق شد هر دو گل استقلال را به ثمر برساند و برای نخستین بار برای تیم محبوبش دبل کند. نکته جالب توجه گلزنی وریا با ضربه سر در مقابل مدافعین بلندقامت تیم اصفهانی بود. غفوری در این فصل درحالی‌که کاپیتان چهارم استقلال بود در دیدار هفته دهم برابر سپاهان اصفهان در ورزشگاه آزادی تهران با حضور بیش از 50هزار تماشاگر برای نخستین بار بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو بست و پیشاپیش بازیکنان وارد میدان شد. استقلال این فصل را با اخراج شفر در روزهای پایانی لیگ برتر با هدایت فرهاد مجیدی به انتها رساند و تنها مجوز حضور در پلی¬آف لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2019 را بدست آورد. وریا در 23 بازی لیگ برتر 4 گل، یک مسابقه در جام حذفی که اولین و تنها کارت قرمز دوران حضورش در استقلال را دریافت کرد و در 5 دیدار لیگ قهرمانان آسیا حضور یافت، دو بار نیز بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو بست تا در مجموع 29 مسابقه، 4 گل و 6 پاس گل دیگر برای وی در تیم استقلال ثبت شود.

فصل 1398.99:
عجیب ترین فصل حضور وریا در تیم استقلال با بهترین آمار عملکرد شخصی این بازیکن همراه بود تا فصلی که با استراماچونی آغاز و مربیگری وریا در سه مسابقه و سپس با فرهاد مجیدی ادامه یافت. وریا غفوری در این فصل با جدایی سید مهدی رحمتی، امید ابراهیمی و پژمان منتظری و خداحافظی خسرو حیدری به عنوان کاپیتان اول استقلال بازوبند تیم پرطرفدار تهرانی را بر بازو می¬بست در 37 دیدار پیشاپیش بازیکنانش به میدان رفت. وریا همچنین بعد از جدایی ناگهانی استراماچونی مسئولیت فنی تیم استقلال را بر عهده گرفت و اجازه نداد تیمی که از نظر روحی بسیار شکننده بود از هم بپاشد و در سه دیداری که وضعیت نیمکت این تیم نامشخص بود هدایت استقلال را در زمین بازی بر عهده داشت و یک تساوی و یک پیروزی را کسب کرد و یک شکست را نیز پذیرفت. غفوری در این فصل علاوه بر مسئولیت هایی بر عهده داشت در امر گلزنی و گلسازی نیز نقش عمده¬ای را بر دوش کشید. آمار رویایی وریا در این فصل شامل 29 بازی در لیگ برتر و 5 گل زده، 4 بازی در جام حذفی و 2 گل زده، 6 مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا یک گل زده بود تا در مجموع با 40 بازی، 8 گل زده و ارسال 9 پاس گل بهترین رکورد شخصی خود را در استقلال برجای گذارد.

فصل 1399.1400:
بیستمین فصل پیکارهای لیگ برتر باشگاه¬های ایران جام خلیج فارس درحالی‌که آغاز شد که استقلال با سرمربی جدید خود محمود فکری در این رقابت¬ها حضور یافت و وریا غفوری کماکان به عنوان کاپیتان اول آبی¬های پایتخت پیشاپیش بازیکنان گام به میدان می¬گذارد. حضور محمود فکری در استقلال تنها به یک نیم فصل رسید و بار دیگر تغییر در رأس کادر فنی آبی پوشان پایتخت را ناکام گذاشت و در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر قافیه را به رقیب سنتی خود واگذار کرد. در جام حذفی نیز هرچند استقلال با شکست تیم پرسپولیس به مرحله نیمه نهایی رسید و در نهایت فینالیست شد اما در دیدار نهایی در ضربات پنالتی جام را به فولاد خوزستان واگذار کرد. وریا این فصل هم در پاره ای از اوقات به دلیل مصدومیت شماری از مسابقات تیم خود را از دست داد. وریا غفوری با به ثمر رساندن 6 گل، عنوان بهترین مدافع گلزن لیگ بیستم را نیز از آن خود کرد. در دیدار هفته بیست و نهم لیگ برتر تیم استقلال برابر تیم نساجی مازندران در ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر با دبل وریا غفوری از سد نساجی گذشت. غفوری که تا پیش از این 4 بار برای استقلال در لیگ برتر گل زده بود، موفق شد شمار گل‌هایش را به عدد 6 برساند و در صدر برترین مدافعان گلزن لیگ بیستم ایستاد. آمار وریا در این فصل شامل 29 بازی در لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی بود که موفق به ثمر رساندن 6 گل و ارسال 2 پاس گل برای بازیکنان هم تیمی خود شد.

فصل 1400.1401:
لحظه ای که وریا غفوری کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران، جام قهرمانی بیست و یکمین دوره پیکارهای لیگ برتر باشگاه های کشور را بالای سر برد به حسرت 9 ساله یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ورزشی کشور خاتمه داد تا به قولی که در ابتدای فصل داده بود جامه عمل بپوشاند. اما کسب این قهرمانی شیرینی خاص دیگری را نیز برای وریا و تیم استقلال داشت. کسب جام طلایی در این فصل با انجام 30 مسابقه بدون شکست، کسب بیشترین امتیاز کسب شده در تاریخ ادوار برگزاری لیگ‌های باشگاهی ایران (68 امتیاز)، کمترین گل خورده در تاریخ لیگ‌های کشور (10 گل)، بیشترین آمار بسته نگاه‌داشتن دروازه (18 بازی) و کمترین ایجاد موقعیت گلزنی به حریفان در حالی برای تیم استقلال و کاپیتان وریا به دست آمد که برای شکسته شدن هر یک از این آمارها فصل‌ها و سالیان فراوانی زمان می‌برد. وریا غفوری یکی از پرافتخارترین بازیکنان فوتبال کشور است که در دوران حرفه ای خود موفق به کسب دو عنوان قهرمانی لیگ برتر با تیم‌های سپاهان اصفهان و استقلال تهران شده و یک عنوان قهرمانی و حضور در دو فینال حذفی را با تیم استقلال تهران بدست آورده است. وریا پس از کسب عنوان قهرمانی با تیم استقلال اعلام کرد که فقط در این تیم به فوتبال خود ادامه می‌دهد و با جدایی فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال در فصل جدید برای تصاحب جایگاه خود در تیم استقلال به تلاشش ادامه خواهد داد. اما این پایان ماجرای حضور وریا غفوری در تیم استقلال تهران بود. پایان قرارداد این بازیکن با باشگاه استقلال، عدم انتخاب سرمربی تیم و عدم تمایل مدیران این باشگاه برای تمدید قرارداد باعث جدایی تلخ وریا از تیم محبوبش استقلال تهران شد.

 

فولاد خوزستان:
آخرین تیم باشگاهی وریا غفوری در دوران حرفه ای ورزشی خود باشگاه اهوازی فولاد بود. جدایی ناخواسته و پر از ابهام وریا از استقلال و بدون تیم بودن این بازیکن ارزشمند با حمایت جواد نکونام از بازیکنان قدیمی تیم ملی و استقلال تهران همراه بود و وریا در بیست و دومین فصل لیگ برتر باشگاه های کشور پیران قرمز رنگ فولاد را بر تن کرد.
اما حضور وریا در این تیم به سرانجام نرسید و در میانه نیم فصل نخست از سوی سرمربی تیم فولاد خوزستان، وریا غفوری از تیم کنار گذاشته شد و در پایان فصل وریا برای همیشه از میادین فوتبال خداحافظی کرد.
وریا غفوری برای تیم فولاد خوزستان در مجموع در 9 مسابقه به میدان رفت و در امر گلسازی و گلزنی ناکام بود.

آمار وریا غفوری در تیم های باشگاهی ایران
آمار وریا غفوری در تیم های باشگاهی ایران
حسرت جام جهانی

نگاهی بر حضور وریا غفوری در تیم ملی فوتبال ایران

نخستین مرگ برای یک ورزشکار زمانی اتفاق می‌افتد که بازیکن به پایان دوره حرفه ای ورزشی خود می‌رسد و اصطلاحاً چهار گوشه زمین را می‌بوسد و از دنیای ورزشی به عنوان بازیکن خداحافظی می‌کند. لحظه ای دردناک با صحنه های مملو از اشک و حسرت و غم که علی رغم تمام جذابیت رشته های ورزشی، بسیار اندوهگین است. وریا غفوری فوتبالیست کُردستانی به عنوان یک بازیکن نسل جدید در ورزش کشور چهره شد و با افتخار در 28 بازی ملی شامل 11 بازی رسمی در دو دوره جام ملت‌های آسیا 2015 و 2019 و یک دوره مقدماتی جام جهانی 2018 در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت. هرچند وریای فوتبال کردستان غریبانه تر از هر آن چیزی که متصور می‌شد از دنیای بازیکنی خداحافظی کرد اما حضورش در تیم ملی کشور برای غفکردستانی‌ها غرور آفرین و تا ابد مایه افتخار خواهد است.
در این مقاله به حضور وریا غفوری در عرصه ملی پرداخته می‌شود:

کیروش و وریا غفوری
کیروش و وریا غفوری در تیم ملی

تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان با سرمربیگری کارلوس کی روش پس از حضور در بیستمین دوره رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل و ناکامی در نتیجه گیری (کسب یک تساوی و پذیرش 2 شکست)، خود را برای شرکت در شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا 2015 در کشور استرالیا آماده می‌کرد. تیم ملی فوتبال ایران در 15 دوره گذشته سابقه کسب 3 مقام قهرمانی متوالی در خلال سال‌های 1968 الی 1976 (دوره های چهارم، پنجم و ششم) داشت و پس از آن دیگر رنگ صعود به دیدار فینال را ندید و انتظار می‌رفت طلسم 39 ساله کسب مقام قهرمانی توسط کی روش شکسته شود. با این اوصاف تیم ملی ایران در فاصله 4 ماه مانده (مهرماه 93) تا آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2015 دور جدید تمرینات تیم ملی را با دعوت از چهره های جدید و در کشور پرتغال در حالی برگزار کرد که در این اردوی تدارکاتی در میان بازیکنان دعوت شده چهره ای جدید نیز به چشم می‌خورد: «وریا غفوری» مدافع راست تیم فوتبال سپاهان اصفهان که پس از دکتر بیژن ذوالفقارنسب که در سال‌های دور و پیش از انقلاب اسلامی در ترکیب تیم ملی بزرگسالان ایران به میدان رفته است، لقب دومین بازیکن ملی کردستانی را به دست آورد که به تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان راه پیدا می‌کند.
دوران حضور وریا غفوری با شرکت در اردوی تدارکاتی در کشور پرتغال و حضور در 2 مسابقه غیر رسمی با تیم‌های باشگاهی این کشور آغاز شد. سپس در ادامه تدارکات تیم ملی فوتبال کشورمان در راه آمادگی حضور در جام ملت‌های آسیا در برابر تیم‌های کره جنوبی و عراق دقایقی را فرصت بازی داشت. در آن دوران خسرو حیدری از تیم استقلال تهران بازیکن مورد علاقه کی روش در سمت راست دفاعی تیم ملی بود و وریا بازیکن ذخیره محسوب می‌شد. تیم ایران در جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا با 3 تیم عربی بحرین، قطر و امارات هم‌گروه بود. در نخستین بازی و بر خلاف تصور وریا در ترکیب اصلی تیم ملی به میدان رفت و 90 دقیقه کامل را در این پست بازی کرد تا تیم ملی کشورمان صاحب یک بازیکن جدید و صاحب سبک در سمت راست دفاعی خود شود. استحکام و هوشیاری وریا در خط دفاعی و قدرت حمل توپ، میل به تهاجم و ارسال‌های دقیق پای راست در کنار قدرت شوتزنی از جمله نکات مثبت وریا بود. در دیدارهای دور مقدماتی وریا در 2 بازی به عنوان بازیکن فیکس و در یک بازی به عنوان بازیکن ذخیره در میدان حضور داشت و کشورمان با 3 پیروزی و بدون گل خورده به دور یک چهارم نهایی صعود کرد. دیدار با عراق در مرحله 4/1 نهایی بدون شک بهترین نمایش وریا در ترکیب تیم ملی ایران به شمار می‌رود. ارسال نخستین پاس گل با نفوذ وریا از سمت راست و ارسال یک سانتر دقیق با ضربه سر تماشایی سردار آزمون، توپ را به درون دروازه تیم عراق وارد کرد. این بازی پر افت و خیز با اخراج یک بازیکن از ایران در نهایت با تساوی 3 – 3 به پایان رسید و کار به ضربات پنالتی کشید و وریا غفوری با اعتماد به نفس کامل یکی از پنالتی‌های تیم ملی کشورمان را هم به زیبایی به ثمر رساند هرچند که ایران این بازی را در نهایت واگذار کرد و از دور مسابقات حذف شد. پس از حذف ایران از جام ملت‌های آسیا دور جدید تمرینات تیم ملی برای شرکت در رقابت‌های دور نخست مرحله مقدماتی تیم ملی از فروردین ماه 94 آغاز شد و وریا در بهار سال 94 در 3 بازی دوستانه به میدان رفت. حضور در 3 مسابقه دیگر تیم ملی در دور اول مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 تعداد بازی‌های ملی وریا را به عدد 12 رساند. سیزدهمین بازی ملی وریا در تیم ملی خوش یُمن نبود و غفوری در این بازی که در ورزشگاه آزادی مقابل ژاپن برگزار شد در دقیقه 23 مصدوم و از بازی تعویض شد. بازگشت دوباره وریا به ترکیب تیم ملی در حدود یک سال و نیم طول کشید و وریا در فروردین ماه 96 برای شرکت در 2 بازی در مرحله نهایی دور مقدماتی جام جهانی 2018 در منطقه آسیا به تیم ملی فرا خوانده شود اما در بازی پانزدهم ملی خود در برابر تیم چین، دیگر تیم شرق آسیا در دقیقه 79 بازی بار دیگر مصدوم شد و زمین بازی را ترک کرد. صعود راحت و بی دردسر تیم ملی فوتبال ایران به بیست و یکمین دوره رقابت‌های جام جهانی 2018 روسیه و حضور همیشگی وریا غفوری در تمامی اردوهای تیم ملی و شرکت در 6 بازی دوستانه دیگر، آمار بازی‌های مدافع محجوب و سنندجی تیم ملی را به عدد 21 رساند.

حسرت جام جهانی
شاید بزرگ‌ترین حسرت وریا غفوری در اوج دوران ورزشی خود در مستطیل سبز عدم حضور در جام جهانی 2018 روسیه باشد. در سال منتهی به جام جهانی وریا در تیم استقلال همه کاره بود. بازیکن محبوب کردستانی در اسفند ماه سال 96 با گلزنی در دربی سرخابی‌های پایتخت سند پیروزی یک بر صفر استقلال برابر پرسپولیس را امضا کرد. (این در حالی است که پس از دربی شماره 86 تیم فوتبال استقلال نتوانسته است در 14 مسابقه بعدی در طول 90 دقیقه پرسپولیس را شکست دهد و حسرت بُرد دربی به بیش از 1900 روز رسیده است) بهار سال 1397 حضور استقلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا همراه با پیروزی‌های متوالی استقلال و گلزنی های وریا غفوری برای این تیم بود. اما در آخرین مرحله اردوی تدارکاتی تیم ملی سوی کارلوس کی روش قلم قرمز خود را بر روی نام وریا غفوری کشید و این بازیکن را به تیم ملی دعوت نکرد تا شیربچه کُردستانی از حضور در معتبرترین رویداد فوتبال یعنی جام جهانی محروم شود. دیدگاه محافظه کارانه کی روش در تیم ملی فوتبال ایران و این استدلال که وریا در تیم استقلال در پست دیگری بازی می‌کند، میل به تهاجم در این بازیکن فراوان است و با سیستم تدافعی تیم ملی سازگاری ندارد باعث این امر شد و در حالی که ایران در گروهی قرار گرفته بود که به راحتی و با ارائه بازی‌های شجاعانه می‌توانست از سد تیم‌های پرتغال و اسپانیای ضعیف و پیر آن دوره عبور کند، نتوانست از گروهش صعود کند و دست خالی جام جهانی را ترک کرد.
وریا بار دیگر در لیست بازیکنان کارلوس کی روش برای حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2019 حضور داشت و با نمایش‌های مطلوب در لیست نهایی تیم ملی برای حضور در کشور امارات قرار گرفت و برای دومین دوره در معتبرترین رویداد فوتبال قاره کهن در دو مسابقه برای تیم ملی به میدان رفت. تیم ایران موفق به حضور در جمع 4 تیم نهایی نیز شد اما در برابر تیم ژاپن در یک لحظه قافیه را باخت و با شکست سنگین از دور این مسابقات حذف شد.

وریا غفوری و مارک ویلموتس
وریا غفوری و مارک ویلموتس

بعد از دوران کارلوس کی روش سرمربیگری تیم ملی به مارک ویلتموس بلژیکی سپرده شد و این مربی در دوران کوتاه خود تنها در یک مسابقه به وریا میدان داد و بازیکن شایسته کردستانی برای بیست و هشتمین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و پس از آن در دوران مربیگری دراگان اسکوچیچ و بازگشت مجدد کارلوس کی روش دیگر به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نشد. ثمره تلاش وریا در 28 مسابقه ارسال 2 پاس گل بود و در دیدار تیم‌های ایران و عراق در جام ملت‌های 2015 استرالیا که این بازی به ضربات پنالتی کشیده شده بود، موفق به ثمر رساندن پنالتی خود شد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10095

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار