اما و اگرهای یک مطالبه ورزشی

برگشت شهرداری به تیمداری

کمیسیون ورزش و سلامت شورای شهر سنندج که استارت از آن از دوره چهارم زده شد، در طول سال‌های اخیر همواره تلاش کرده تا با تشکیل جلسات مختلف و دریافت نظرها و پیشنهادهای متفاوت از سوی اهالی ورزش و بعضاً رسانه های تخصصی به راهکارهایی برای نقش اصلی خود که همانا توسعه ورزش همگانی است دست پیدا کند. هر چند در این بین مطالبه اصلی شهروندان و اهالی ورزش سنندج حمایت از تیم‌های ورزشی و حضور در لیگ‌های معتبر کشوری است تا همانند سایر شهرهای کشور نمایندگان ورزشی استان کردستان نیز بتوانند تحت عنوان شهرداری سنندج گام در میدان لیگ‌های سطح اول کشور بگذارند؛ اما گویا هم موانع قانونی روشن برای این مهم وجود دارد و هم عوامل انسانی در نقش مدیریت‌های مختلف سازمانی رأی و نظرهای متفاوت و گاهاً مخالف عملیاتی شدن موضوع حمایت در حوزه ورزش قهرمانی از سوی شورا و شهرداری سنندج هستند.

شورای شهر

کمیسیون ورزش و سلامت شورای شهر سنندج که استارت از آن از دوره چهارم زده شد، در طول سال‌های اخیر همواره تلاش کرده تا با تشکیل جلسات مختلف و دریافت نظرها و پیشنهادهای متفاوت از سوی اهالی ورزش و بعضاً رسانه های تخصصی به راهکارهایی برای نقش اصلی خود که همانا توسعه ورزش همگانی است دست پیدا کند.
هر چند در این بین مطالبه اصلی شهروندان و اهالی ورزش سنندج حمایت از تیم‌های ورزشی و حضور در لیگ‌های معتبر کشوری است تا همانند سایر شهرهای کشور نمایندگان ورزشی استان کردستان نیز بتوانند تحت عنوان شهرداری سنندج گام در میدان لیگ‌های سطح اول کشور بگذارند؛ اما گویا هم موانع قانونی روشن برای این مهم وجود دارد و هم عوامل انسانی در نقش مدیریت‌های مختلف سازمانی رأی و نظرهای متفاوت و گاهاً مخالف عملیاتی شدن موضوع حمایت در حوزه ورزش قهرمانی از سوی شورا و شهرداری سنندج هستند.
بحث از دلایل این اختلاف نظرها و پیدا کردن راهکار در این زمینه از باب گفتار و گزارشی که در ادامه از برگزاری کمیسیون ورزش و سلامت شورای شهر سنندج می‌آید، خارج است اما موضوع اصلی این است که کارنامه عملکردی این کمیسیون در طول دو دوره شورای پنجم و ششم چندان روشن نیست و به نظر می‌رسد بیشتر مصوبات و یا رأی و نظرات اعضا در حوزه ورزش سنندج عملیاتی نمی‌گردد که از دو حال خارج نیست یا مصوبات قابلیت اجرایی ندارد و یا موانع قانونی بر سر راه اجرایی شدن آن‌ها وجود دارد که در هر دو حالت بهتر است کمیسیون ورزش و اعضای آن بیشتر بر مسائلی به توافق برسند که از عملیاتی شدن آن اطمینان حاصل کنند.
البته ناگفته نماند که یکی از بارزترین عملکردهای اثربخش این کمیسیون در طول سالیان اخیر احداث سایت‌ها و گذرهای ورزشی در سطح شهر است که کمک شایانی هم به ارتقای سرانه فضای ورزشی روباز و نیز توسعه ورزش همگانی در میان شهروندانی سنندجی کرده است، لیکن این را هم باید گفت که با بررسی مشخصات و سوابق نفرات و اعضای این کمیسیون در طول شش سال اخیر، نقدهایی بر چگونگی انتخاب و شاخص‌های مدنظر مدیران کمیسیون برای انتخاب اعضا وجود دارد که این موضوع نیز باید در گفتگو با متولیان امر ارائه گردد.
در آخرین جلسه کمیسیون ورزش و سلامت که به ریاست اسعد فریدی رئیس این کمیسیون برگزار گردید، خبر از تشکیل شورای مشورتی در این کمیسیون داده شد، گذشته از ضرورت، چیستی و چرایی چنین تصمیم و انتخاب عنوان آن؛ حمایت شهرداری سنندج از یک تیم ورزشی در سال آینده شاید مهم‌ترین خبر این جلسه بود که از سوی رئیس کمیسیون بیان شد، خبری که سال‌هاست جزء مطالبات جامعه ورزشی این دیار است.
اسعد فریدی با بیان اینکه طی جلساتی که با شهردار داشتیم با تصمیم شورای شهر، شهرداری سنندج سال آینده یک تیم ورزشی را تحت پوشش قرار خواهد داد، اما رشته ورزشی که قرار است حمایت کنیم تا کنون مشخص نشده است که با همفکری اعضای کمیسیون ورزش تیم مورد حمایت انتخاب خواهد شد.
رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای شهر سنندج با اشاره به معضلات و مشکلاتی که جوانان با آن روبرو هستند، گفت: ورزش بهترین راه برای مقابله با معضلات اجتماعی است و یکی از وظایف شورا و شهرداری تقویت فرهنگ ورزش در جامعه و تشویق بیشتر مردم به سمت ورزش و در نهایت ارتقای سطح سلامت جامعه است.
فریدی ادامه داد: با تشکیل شورای مشورتی با استفاده از تجربیات بزرگان ورزش قصد داریم تمام تصمیمات ورزشی شورا با کمک و مشورت این نفرات گرفته شود در نهایت شاهد تقویت ورزش همگانی و قهرمانی باشیم.
عزت رضایی رئیس شورای اسلامی شهر سنندج در این جلسه اظهار داشت: پارلمان محلی شورای شهر سنندج متشکل از منتخبان و معتمدان مردم است و باید مسائل و مشکلات مردم در آن شنیده شود و تا توان آخر پیگیر مطالبات آن‌ها باشیم اما با توجه 65 وظیفه ای که در شورا داریم و مشکلات مالی توان شورای شهر و شهرداری در حوزه ورزش محدود است و باید بر اساس پتانسیل و ظرفیتی که داریم از ما انتظار داشته باشید و نباید وعدهایی بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم.
رضایی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که حلقه ارتباطی بین شورای شهر و ورزش ایجاد کنیم که با تشکیل شورای مشورتی این ارتباط با حوزه ورزش بیشتر می‌شود و شورا ایده و نظرات شما را پیاده می‌کند از این راه می‌توانیم اقدامات بهتری در بخش ورزش انجام دهیم.

سالار علی ویسی یکی از اعضای شورای شهر سنندج با بیان اینکه تشکیل شورای مشورتی کاری مبارک است، گفت: متأسفانه مدیریت ورزش استان حدود یک سال است بلاتکلیف است وقتی تکلیف مدیر ورزش استان مشخص نیست نباید از شورای شهر انتظار داشت تمام مشکلات ورزش را به دوش بکشد! در حالی بودجه و امکانات شهرداری و شورای شهر هم محدود است.
علی ویسی ادامه داد: طبق قانون شهرداری و شورای شهر فقط می‌توانند در بخش ورزش همگانی هزینه کنند هر چند در بحث کمک به تیم‌های ورزشی و ورزشکاران شورای شهر در حد توان خود کمک کرده است اما در بحث اسپانسری تیم‌های ورزشی باید مسئولین استانی شرکت‌های صنعتی را ملزم کنند که از ورزش حمایت کنند.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه در بحث ورزش دستگاه های دولتی و ارگان‌های دیگر همراه شهرداری نیستند برای مثال شهرداری زمین و یا مجموعه ورزشی احداث می‌کند اما ارگان‌های دیگر حاضر نیستند برای تمرین دادن به علاقمندان یک مربی در اختیار آن‌ها بگذارند و یا دستگاه های دولتی اماکن ورزشی بسیاری در تملک دارند که بلااستفاده هستند اما اجازه نمی‌دهند جامعه ورزشی از آن استفاده کنند.

چالش‌های شورا و شهرداری در ایفای نقش حامی مالی
کیوان تیشه گران دبیر کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر با بیان اینکه حدود 2 سال ورزش استان بلاتکلیف است گفت: افرادی که در این جلسه حضور دارند هر کدام صاحب کوله باری از تجربه و تخصص در ورزش هستند که نیاز است با تشکیل شورای مشورتی از میان این افراد با کمک آن‌ها و شورای شهر تصمیمات گرفته شود که به پیشرفت و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی سنندج کمک کند.
وی ادامه داد: شورای شهر سنندج این ظرفیت را دارد که با دعوت از مسئولین و مدیران سطح استان و شهرستان به جلسات شورا با کمک آن‌ها برخی از مشکلات حوزه ورزش را حل کند که این کار نیازمند همراهی و همدلی دلسوزان ورزش است چون تا در کنار هم و مطالبه گر نباشیم نمی‌توانیم شاهد پیشرفت ورزش باشیم.
هوشنگ امینی رئیس اداره تربیت بدنی شهرداری سنندج در این جلسه اظهار داشت: باید بودجه ورزشی شهرداری مشخص شود بعد بر اساس آن در حوزه ورزش برنامه ریزی کنیم این در حالی است که شهرداری سنندج نسبت به دیگر مراکز استان‌های کشور کمترین بودجه ورزشی را در اختیار دارد.
فرزاد هلالی پیشکسوت کشتی استان و یکی از نفرات حاضر در این جلسه از اقدامات شهرداری در بخش ورزش همگانی تشکر کرد و گفت: چندین پارک در سنندج احداث شده که در هر کدام از آن‌ها زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال و تنیس روی میز موجود است و شهروندان از آن استفاده می‌کنند.
هلالی اظهار داشت: در بخش ورزش قهرمانی شهرداری سنندج چند سال قبل باشگاه ورزشی تاسیس کرد و چندین تیم را تحت پوشش قرار داد اما متأسفانه پای دو نفر شهرداران سنندج به مراجع قضایی کشیده شد! من نمی‌دانم چرا در استان‌های دیگر شهرداری باشگاه داری می‌کند هیچ مشکل قانونی ندارند ولی در استان ما این کار منع قانونی دارد؟ نیاز است شورای شهر در زمان تصویب بودجه شهرداری رقم مشخصی را برای ورزش تصویب کند.

مطالبه گری، تشکیل مجمع ورزش یار و ثبت باشگاه ورزشی شهرداری
هادی کاظمی رئیس اداره ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان در این جلسه اظهار داشت: تا زمانی که یک باشگاه ورزشی قهرمانی به تمام معنا نداشته باشیم نمی‌توانیم شاهد توسعه ورزش قهرمانی باشیم بنابراین لازم است در ابتدا یک یا چند حامی مالی قوی جذب کنیم که می‌توانیم از ظرفیت سنندجی‌های مقیم مرکز استفاده کینم و یا پیشنهاد می‌کنم شهرداری برای شروع کار یک تیم ورزشی را تحت پوشش قرار دهد.
کاظمی ادامه داد: ما به تنهایی نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم باید اختلاف نظرات را کنار بگذاریم همه در کنار هم با یک هدف مشترک به عنوان شورای مشورتی ورزش شهرستان ایده و طرح بدهیم و شورا به عنوان پارلمان محلی کمک کند این ایده ها را اجرایی شوند، ما باید مطالبه گر باشیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کینم.
فردین ورمقانی رئیس اداره ورزش و جوانان سنندج با بیان اینکه اداره ورزش هم با محدودیت‌های مختلفی در بخش زیر ساخت‌ها و مالی مواجه است گفت: باید همه دستگاه ها و ارگان‌ها در کنار هم کمک حال ورزش شهرستان باشند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم مجمع ورزش یار را با چارت و اعضای مشخص ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اگر کسی یا ارگانی می‌خواهد به ورزش کمک کند در قالب مجمع ورزش یار باشد و اعضای مجمع تصمیم بگیرند کمک‌هایی که به ورزش می‌شود در کجا هزینه شود و حتی اعضای مجمع می‌تواند با برگزاری جلسات مختلف با خیرین و صاحب صنایع آن‌ها را قانع کنند که کمک حال ورزش باشند.
میلاد سیار قهرمان سابق دوومیدانی و یکی از حاضرین در این جلسه با اشاره به معضل پتروشیمی گفت: طی چند سال گذشته بارها در جلسات مختلف بحث حمایت پتروشیمی از ورزش مطرح شده است که متأسفانه به نتیجه نرسیده است چون آن‌ها جوابگوی هیچ کس و هیچ ارگانی نیستند پس بهتر است دیگر بحث پتروشیمی را ادامه ندهیم به فکر جذب اسپانسرهای دیگری باشیم.
سیار ادامه داد: شهرداری سنندج چون مجوز باشگاه ندارد نمی‌تواند تیم داری کند برای حل این مشکل باید از وزارت کشور مجوز بگیرد که اگر این کار صورت بگیرید باشگاه صاحب بودجه سالیانه مشخص می‌شود در قالب باشگاه می‌تواند به ورزشکاران و تیم‌های مختلف کمک کند و کمیته تطبیق فرمانداری هم نمی‌تواند هیچ ایرادی به این کار بگیرید.
در پایان برای تعدادی از نفرات حاضر در این جلسه حکم مشاور ورزشی شورای اسلامی سنندج صادر شد و قرار است این نفرات در کمیسیون ورزش شورای شهر حضور داشته باشند در تصمیم گیری‌های کمیسیون صاحب رأی باشند.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10992

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار