روایت نشستی با هدف کشیدن ترمز سقوط کشتی کردستان

مار و پله با کشتی را تمام کنید لطفاً !

اشاره: دو هفته اخیر کشتی کردستان روزهای پرخبر و پرچالشی را پشت سرگذاشت و در کنار نتایج بسیارضعیف تیم های استان در دو بخش فرنگی و آزاد المپیاد استعدادهای برتر کشور و نیز حرکت شنیع و زشت رییس هیات کشتی سنندج در برخورد با مدیرمسوول هفته نامه ورزشی کردستان ورزشی، برگزاری نشست خبری برخی از منتقدان عملکرد هیات استان موجب شد که این هیات و اخبار آن در رسانه ها و محافل ورزشی بازتاب فراوانی داشته باشد. در نشست خبری منتقدان هیات کشتی که توسط مسوولان باشگاه ورزشی پویش لاوان سنندج تدارک دیده شده بود و با حضور نمایندگان رسانه های مختلف خبری استان برگزار شد، عمده خواسته و مطالبه آنان رعایت عدالت و توجه همه جانبه هیات استان به همه باشگاه ها و کشتی گیران استان بود و آنان خواستار عدم تبعیض و عدم اعمال حب و بغض های شخصی در برنامه ها و اقدامات هیات شدند. مسعود مرادی مدیر باشگاه پویش لاوان سنه و فواد نیک بین مربی این باشگاه، کاوه عزیزی مدیر باشگاه شهید شکوهی و آرش ابراهیمی از مربیان رشته فرنگی به همراه تعدادی از کشتی گیران و والدین آنان نفرات حاضر در این نشست بودند که مشروح سخنان آنان در ادامه می آید.

پویش لاو.ان

مسعود مرادی مدیر باشگاه پویش لاوان سنه سخنان خود را با این ادعا خطاب به خبرنگاران آغاز کرد که تمام گفته ها و خواسته های ما مستند و برای احقاق حق کشتی گیران است و توقع داریم شما هم منادی حق باشید و سخنان ما را به گوش مردم و مسوولان برسانید تا کشتی کردستان در مسیر درست قرار گیرد.
مرادی ادامه داد: نشست امروز ما فقط به بحث باشگاه پویش لاوان نیست بلکه حذف و محرومیت حدود 500 کشتی گیر سالن‌های کشتی شهیدچمران، توحید و شهید شکوهی از حضور در مسابقات استانی و کشوری و اردوهای آماده سازی است که هیأت کشتی استان بدون هیچ دلیل خاصی آن را اعمال کرده و متاسفانه به هیچ وجه هم پاسخگوی آن نیست.
مدیر باشگاه پویش لاوان اظهار داشت: ما چند سال قبل موسسه ای غیرتجاری بنام پویش لاوان نخبه کردستان را با هدف کارهای فرهنگی و ورزشی ثبت کردیم و بعد از طی مراحل سخت اداری باشگاه کشتی را با همین نام ثبت کردیم که مجوز آن تا سال 1403 اعتبار داشت بر همین اساس سالن کشتی تختی را نیز سه ساله اجاره کردم اما هیأت کشتی و اداره کل ورزش و جوانان بعد از یک سال فعالیت در این سالن به این که دلیل اجاره بیش از یک سال موضوعیت ندارد و خلاف مقررات است ، قرارداد اجاره را فسخ کردند.
وی افزود: پس از فسخ قرارداد حدود 120 کشتی گیر نونهال و نوجوان دیگر اجازه فعالیت در سالن تختی را نداشتند و با هماهنگی ها لازم با آموزش و پرورش ناحیه دو ، آقای معصومی فر کارشناس وقت تربیت بدنی این ناحیه و چون همه کشتی گیران از دانش آموزان شهر سنندج هستند، تمرینات خود را به سالن کشتی مجتمع ورزشی ناحیه دو سنندج انتقال دادیم و بخشی از تمرینات و نفرات مان را نیز  با همکاری باشگاه فرهنگی ورزشی شهید شکوهی ساماندهی کردیم.
مدیر باشگاه پویش لاوان سنه با اشاره به سیاست کاری این باشگاه مبنی بر تمرکز بر کار فنی و توسعه کمی و کیفی کشتی خاطر نشان کرد: در حالی که روال تمرینات باشگاه به خوبی پیش می رفت و شخصا و با کمک برخی دوستان هزینه های باشگاه را تامین می کردم متاسفانه رییس هیات کشتی کردستان در یک برنامه زنده تلویزیونی باشگاه و شخص من را متهم به پول شویی کرد که اتهامی ناجوانمردانه و کاملا کذب بود. ناچار شدم برای اعاده حیثیت کاری و شخصی خودم موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنم که خوشبختانه در مرحله اول این مراجع رسمی و قانونی اقدام به صدور رای به نفع من نموده اند.
وی حکم صادره داداگاه را در محرومیت کشتی گیران این باشگاه از اردوها و مسابقات استانی موثر دانست پس از صدور این حکم متاسفانه موضع هیات در قبال باشگاه خیلی متفاوت شد و باعث محرومیت کشتی گیران باشگاه های توحید و شهید چمران و شهید شکوهی شد و علی رغم حضور مربیان توانمند و تحصیل کرده و سازنده اما همچنان کشتی استان از وجود آنان بی بهره شده است و نتیجه حذف کشتی گیران این سالن‌ها عدم نتیجه گیری کشتی کردستان در چهارمین دوره استعدادهای برتر ورزش کشور است که بدون کسب حتی یک مدال در دو رشته فرنگی و آزاد و قرار گرفتن در رده 19 کشور حاصل شد.
این در حالی است که تیم کشتی دانش آموزی کردستان حدود یک ماه قبل در مسابقات کشوری موفق به کسب 2 مدال طلا، یک مدال برنز و کسب عنوان پنجم تیمی کشور بود اما هیأت کشتی به مدال‌آوران ورزش دانش آموزی اجازه حضور در مسابقات کشوری و لیگ منطقه ای را نداد! با این رویه که هیأت کشتی در پیش گرفته است مطمئن باشید در رده نوجوانان و جوانان نیز نتیجه نخواهند گرفت و هدف اصلی ما از این نشست جلوگیری از نتایج ضعیف کشتی کردستان در مسابقات بعدی است.
مرادی گفت: سؤال اصلی ما این است هیأت کشتی استان اگر با شخص من و یا برخی مربیان مشکل دارد چرا باید کشتی گیر ما تاوان آن را پرداخت کند؟ برای حل این مشکل اداره کل آموزش و پرورش کردستان و باشگاه شهید شکوهی با اداره کل ورزش و جوانان مکاتبه کرده است که تا کنون هیچ جوابی به این مکاتبات داده نشده است. هدف اصلی ما از این جلسه رساندن صدای ما به گوش مسئولین است و اینکه بدانند در کشتی کردستان با چه مشکلاتی مواجه هستیم.

کاوه عزیزی مدیر باشگاه شهید شکوهی با بیان اینکه بعد از بیش از 10 سال فعالیت در چند رشته ورزشی امسال هیأت کشتی با اعلام اینکه چون تأییدیه هیأت را ندارد اجازه فعالیت و حضور در هیچ مسابقه کشتی را نداریم! این‌ها همه بهانه است فقط به خاطر اختلاف و غرض ورزی شخصی است که کشتی گیران ما را محروم کرده‌اند! تأییدیه یعنی چه؟ کدام سالن کشتی امکانات مجموعه شهید شکوهی را دارد؟
عزیزی ادامه داد: هیأت کشتی ادعا می‌کنند مربیان که در سالن شهید شکوهی فعالیت می‌کنند مورد تایید هیأت نیستند! ما حاضر هستیم هیأت کشتی یک مربی مورد تایید خود را به سالن شهید شکوهی بفرستد ببینیم آیا بهانه گیری آن‌ها تمام می‌شود یا نه؟ در طول این چند سال مشخص شده هر باشگاهی در سطح سنندج کار کند و نتیجه بگیرد به بهانه های مختلف توسط هیأت کشتی حذف می‌شود!
مدیر باشگاه شهید شکوهی اظهار داشت: چرا هیأت کشتی بر کار مربیانی که زیر نظر هیأت در خانه کشتی مشغول فعالیت هستند، نظارت نمی‌کند و نمی‌پرسد چرا بعد از چند سال فعالیت شاگردان آن‌ها نتوانسته‌اند نتیجه بگیرند؟ مربیانی چون فواد نیک بین که به عنوان مربی سازنده در اردوی تیم ملی حضور داشته است در سالن ما مشغول تمرین دادن و آموزش است این شخص مورد تایید هیأت نیست! اما مربیان تحت نظر هیأت که هیچ شاگرد قهرمانی تربیت نکرده‌اند، مورد تایید هستند؟

فواد نیک بین مربی باشگاه پویش لاوان هم در این جلسه با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی و کار تیمی توانستیم کشتی گیری چون آلان ویسی را قهرمان کشور کنیم، گفت: قهرمانی به راحتی به دست نمی‌آید که به راحتی قهرمان ما را محروم می‌کنند! من چند بار از آقای خیرآبادی خواستم که به ما برنامه بدهد که طبق ایشان تمرین بدهیم اما این کار را نکرد چون دوست ندارد مربیان ما پیشرفت کنند.
نیک بین ادامه داد: باشگاه پویش لاوان با یک برنامه مشخص و جذب مربیان مختلف و حتی روانشناس و هزینه کردن توانسته است قهرمان کشوری را تحویل دهد به ورزشکاران قهرمانان و مربیان باشگاه حقوق و پاداش می‌دهیم، با این شرایط هیأت کشتی اجازه فعالیت به چنین باشگاهی را نمی‌دهد و حتی حکم و مدال ورزشکار قهرمان ما را تحویل نمی‌دهد! هیأت کشتی اگر بنا دارد از کشتی گیران باشگاه ما در مسابقات شهرستانی و استانی و کشوری استفاده نکند، این موضوع را به صورت رسمی و کتبی اعلام کند تا حداقل برای جلوگیری از هدر رفتن و بی انگیزگی نفرات شاخص و مستعد در قالب تیم سایر استانها در مسابقات کشوری شرکت کنیم.
این مربی کشتی فرنگی اظهار داشت: من آقای جمشید خیرآبادی را به عنوان مربی قبول دارم و به موفقیت های ایشان افتخار کرده و می کنیم اما به عنوان رئیس هیأت متاسفانه کارنامه بسیار ضعیفی دارد، چون سیستم و نفراتی که در کادر او حضور دارند ضعیف و ناتوان هستند برای چهار سال دوم ریاست باید سیستم و کادر خود را تغییر می‌داد که این کار را نکرد و نتیجه آن رتبه 19 کشور در المپیاد استعدادهای برتر بوده است. چون هیأت کشتی حاشیه های بسیاری دارد. علیرغم اینکه ادعا می‌کنند تحصیل کرده و سواد آکادمیک دارند اما تا حالا نتوانسته اند دلایل ضعف و عدم موفقیت کشتی کردستان را بررسی و تحلیل کنند.

آرش ابراهیمی یکی دیگر از مربیان حاضر در این جلسه که از سال 85 به عنوان جوان ترین مربی استان کار خود را شروع کرده بود گفت: اولین مربی که آقای خیرآبادی حذف کرد من بودم و دلیل آن هم این بود که می‌گفت باید فقط در یک رده سنی مربیگری کنید که این بر خلاف رویه رایج کشتی کشور است. متأسفانه هیأت کشتی از همه پتانسیل و داشته های کشتی استان استفاده نمی‌کند، سامان طهماسبی صاحب 5 مدال جهانی کشور، کجاست؟ فؤاد سید رحمانی که اکنون به عنوان مربی همراه تیم ملی در صربستان حضور دارد، در کشتی کردستان چه جایگاهی دارد؟! چرا باید از این نفرات استفاده نکنیم؟ چرا باید به مربیان سالم اجازه فعالیت داده نشود؟
ابراهیمی ادامه داد: با هزینه شخصی در نایسر باشگاه کشتی دایر کردم که هیأت استان به ما اجازه نداد فعالیت خود را ادامه بدهیم به همین دلیل از کشتی کناره گیری کردم. در طول چهار سال گذشته کشتی گیران من را با هر ترفندی بود به خانه کشتی بردند و جلوی رشد آن‌ها را گرفتند، نفری چون سوران محمدی که قهرمان نونهالان کشور بود، الان در استان کردستان هم نمی‌تواند مقام کسب کند! به نظر من اگر هیأت کشتی مثل چهار سال گذشته عمل کند مطمئن باشید استان کردستان به رتبه 31 کشور سقوط خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10639

1 نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار