جهت اطلاع مدیران عالی استان

مدیریت ورزش کردستان در دور باطل

یازدهم خرداد امسال بود که پس از چندین ماه و سال حاشیه های رفتن و ماندن حامد جولایی مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان و رکود و مستأصلی در میان نیروهای انسانی سازمان و هیأت های ورزشی ناشی از همین حاشیه ها، بالاخره در یک فرایند سخت و پیچیده آمنه غلام ویسی معاون پشتیبانی این اداره کل حکم سرپرستی را از دستان معاون هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان دریافت کرد تا آنانی که منتظر تغییر در رأس ورزش استان بودند از نزدیک نظاره گر تودیع مدیر ورزش استان و معارفه سرپرست جدید آن باشند.

ورزش و جوانان

این که برگزاری مراسم تودیع نیز با چه حاشیه هایی مواجه شد و ابتدا صادقی معاون سابق توسعه ورزش قهرمانی حکم سرپرستی را از مدیران سئول نشین دریافت کرد و بعدها توسط جولایی این انتصاب لغو گردید و دیگر معاون اداره کل ورزش در عین ناباوری توسط خود جناب مدیرکل سابق در کمتر از 24 ساعت حکم سرپرستی را گرفت بماند؛ اما این که پس از گذشت 105 روز از حضور اولین سرپرست بانوی ورزش استان، وضعیت حال این حوزه مهم در کردستان به چه صورت است جای نقد و بررسی دارد تا به قول حضرت مولانا:
نوبت کهنه فروشان درگذشت
نوفروشانی معین بازار ماست

اتفاق بی نظیر حضور یک بانو در رأس ورزش استان آن هم با پیشینه مدیریتی غیرورزشی و بیشتر حضور در عرصه های نظارتی و مدیریتی بر منابع انسانی و مادی هر چند برای برخی ها قابل قبول نبوده و نیست (به اعتقاد صاحب این قلم مدیر سازمان ورزشی الزاماً نیازمند پیشینه درخشان ورزشی نمی باشد بلکه توانمندی در عملیاتی کردن وظایف مدیریت سازمان اصل مهم است) اما اقدامات غیرمنتظره غلام ویسی وی را در سرتیتر رسانه ها و بحث محافل ورزشی قرار داد.
تغییرات خواسته یا ناخواسته در مدیریت برخی هیأت های ورزشی و همچنین جابجایی نیروهای انسانی در حوزه های ستادی نیز از سوی خانم سرپرست کافی بود تا از طرفی هوادارنی را برای خود پیدا کرده و به اصطلاح مدیریتی تیم سازی کند و البته از طرف دیگر مخالفان تغییر به اعتراض روی آورند (که طبیعی هم بود) و حاشیه هایی از همان هفته های آغازین مدیریت ورزش استان برای وی ایجاد گردد. هر چند تا به امروز بیشتر اهالی ورزش درصد زیاد این تغییرات را پیاده کردن تفکرات نفرات دارای قدرت در سایه و مهمترین آنها مدیرکل سابق ورزش می دانند اما جولایی در اظهارت غیررسمی چند هفته اخیر مسیر خود را از معاون سابقش جدا دانسته و این تغییرات را بدون ارتباط به خود می داند و ما هم در پاسخ به این اظهارات لاجرم گریزی به این بیت شعر از استاد شهریار میزنیم که:
در خزان هجر گل ای بلبل طبع حزین
خامشی شرط وفاداری بود غوغا چرا

لذا همانطور که اشاره شد علاوه بر تغییرات در برخی هیأت های ورزشی، غلام ویسی در حوزه ستادی نیز دست به تغییر زد تا بر خلاف مخالفان که معتقد به عدم اطلاع وی از وضعیت نه چندان مطلوب ورزش استان می دانستند خود را مشرف به داده های اطلاعاتی در این حوزه بداند و با معرفی فرزاد خاکی از مدیران موفق ورزش شهرستانی به عنوان سرپرست معاونت توسعه ورزش و همچنین گلاله محمدسلیمی که مدتی در قامت مدیریت ورزش دیوانده موفقیت های نسبی از خود بجا گذاشته بود به عنوان مدیر گروه ورزش بانوان، نشان دهد عزمش برای ریل گذاری ورزش کردستان به سمت اصلاح و پیشرفت جزم است.
حضور پرتکرار غلام ویسی در دفتر وزارتی ها جهت ارائه ای از عملکردها و به عبارتی نشان دادن توانمندی هایش در قامت سرپرست یک سازمان ورزشی و همچنین بازدیدهای مستمر از پروژه ها و اماکن ورزشی و نشست با جامعه ورزشی شهرستان ها، از دیگر فعالیت های خانم سرپرست در طول سه ماه اخیر بود که کسی در خوش بینانه ترین حالت ممکن چنین کنش هایی را از او در روز معارفه ش متصور نبود!
هدف از بیان این مقوله بر حسب وظیفه رسانه ای در بیان گزیده ای از فعالیت های پیدا و پنهان دستگاه ورزش و متولیان آن در سه ماه اخیر بود اما در ادامه بررسی چیستی و چرایی تعلل های آسیب زا در نهایی کردن گزینه مدیریت ورزش استان از سوی مدیران عالی استان و وزارت ضروری به نظر میرسد.
بیان آنچه که در طول چهار سال پایانی مدیریت جولایی در رأس ورزش استان و اتفاقات و حاشیه های پیرامون ماندن یا رفتن وی و سوختن اندک نفرات توانمند و دارای قابلیت مدیریت سازمان ورزش استان در این مدت؛ هم تکرار مکررات است و هم بی فایده؛ که اگر فایده داشت در همین رسانه بارها در خصوص تعیین تکلیف سریع مدیریت ورزش استان قلم زده شد و نقدها نوشته شد اما دریغ از توجه و بازخوردی از طرف مدیران!!
ای که پنجاه رفت و در خوابی
مگر این پنج روزه دریابی

اینک بعد از گذشت سه ماه از حکم سرپرستی غلام ویسی در ورزش استان و به استناد قوانین و یا رویه معمول احکام سرپرستی در سازمان ها و جلوگیری از انفعال و درماندگی منابع موجود نیاز به معرفی مدیرکل ورزش استان امری ضروری و انکارناپذیر است. به واقع تأخیر و تعلل در تعیین تکلیف مدیریت این حوزه بعد از تمامی اتفاقات و حواشی که خلاصه ای از آن بیان شد نه به صلاح ورزش و نه خود مدیران ارشد استان است. همین را بس که ورزش به عنوان مقوله ای فراگیر با تأثیرات همه جانبه بر تمامی حوزه ها و کنش ها از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگی و اجتماعی؛ اگر از تیم مدیریتی توانمند و متفکر که نهایتاً منجر به سازمانی خلاق و ارتقاگرا خواهد شد، بی بهره باشد قطع به یقین بجای نتیجه مطلوب و قابل انتظار در حوزه های ذکر شده، نتیجه عکس را در پی خواهد داشت و این خُسران جبرانی سخت و درازمدت را می طلبد که به تجربه ثابت شده با وجود منابع ضعیف اقتصادی، سخت افزاری و حتی نبود استراتژی بلند مدت در ورزش کردستان، چنین برگشتی محال و غیرممکن خواهد بود.
همانطور که همگان می دانند عیار ورزش هر استان و کشوری با حضور در رویدادهای معتبر بین المللی و کسب مدال اندازه گیری می شود لذا جهت اطلاع مدیران عالی استان در یک دهه گذشته – از مهر 1392 تا مهر 1402 – سه دوره بازی های آسیایی برگزار شد که در این سه دوره ما تنها سه ورزشکار را در کاروان اعزامی داشتیم. 2014 اینچئون کره جنوبی شاهو ناصری در قایقرانی و شاهو نصرتی در هندبال و 2018 جاکارتا اندونزی هم شاهو ناصری، شاهو نصرتی و مهران شهبازی در بدمینتون سه نماینده کردستان بودند اما بدون کسب عنوان خاص و مدال به استان برگشتند. بازی های آسیایی 2023 هانگژو چین هم اخیراً استارت آن زده شد و بر خلاف ادعای مدیران سابق ورزش استان نام هیچ نماینده ای از کردستان در کاروان اعزامی تیم های ملی دیده نمی شود. علاوه بر این در طول یک دهه اخیر شاهد برگزاری دو دوره المپیک 2016 ریو دو ژانیرو برزیل و 2021 توکیو ژاپن بودیم که نماینده ای در قامت ورزشکار در چنین رویداد مهم جهانی حضور نداشت تا سندی باشد بر این ادعا که ورزش قهرمانی این استان حداقل در طول یک دهه اخیر به نقطه زیر صفر رسیده است!
ناگفته نماند دیگر مؤلفه ورزشی استان یعنی ورزش همگانی هم در شرایط مطلوبی به سر نمی برد. آمار بیمه ورزشی که در پایان هر سال توسط فدراسیون پزشکی ورزشی منتشر می شود شاخص رسمی میزان جمعیت فعال استان در حوزه ورزش است لذا بررسی های ما نشان می دهد در طول یک دهه اخیر این آمار بطور میانگین حدود 60 هزار نفر بوده که اگر به این آمار ورزشکاران غیرسازمان یافته (بدون بیمه ورزشی) را اضافه کنیم، در خوشبینانه ترین حالت ممکن کمتر از 10 درصد جمیعت استان در فعالیت های ورزشی شرکت دارند.
اگر امروز ورزش همگانی به معنای واقعی کلمه نتوانسته مردم ورزش دوست این دیار را به اقناع برساند و فضا و زمان مکفی و برنامه ای مستمر جهت ورود مقوله ورزش به سبد زندگی خانوارهای کردستانی را فراهم نماید ناشی از عدم همدلی و انسجام در لایه های بالا و پایین مدیریتی ورزش استان و همچنین نبود وحدت رویه در میان ارگان های دارای ظرفیت ورزشی با تولیت اداره کل ورزش استان است.
هدف از این مقال بررسی اجمالی وضعیت ورزش استان و عملکرد مدیران ادواری آن است و «به هیز» همچون گذشته به عنوان رسانه ای بیطرف سعی در تحلیل بر اساس واقعیت ها و همچنین دغدغه های اهالی به حق ورزش کردستان دارد لذا عالیجنابان تسریع در معرفی مدیرکل ورزش و جوانان استان را با جدیت دنبال کنید تا بیش از این شاهد سوختن استعدادهای ورزشی از مدیر گرفته تا مربی و ورزشکار نباشیم.
قرنها بگذشت و این قرن نویست
ماه آن ماه است و آب آن آب نیست
قرن ها بر قرن ها رفت ای همام
وین معانی برقرار و بردوام

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10617

3 نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار