رئیس هیأت قایقرانی کردستان:

تنها قایقرانی شانس حضور در المپیک را دارد

انتخابات هیأت قایقرانی در تیر ماه سال 99 با سه نامزد هیأت برگزار شد که در پایان از 16 رأی مأخوذه شاهو ناصری در یک رقابت نزدیک با سهیل فضل وزیری و با کسب 9 رأی در مقابل 7 رأی به عنوان رئیس هیأت قایقرانی کردستان انتخاب شد. حال برای بررسی عملکرد 39 ماه هیأت قایقرانی استان و اینکه به چند درصد از برنامه هایی که در زمان مجمع وعده داده بود جامه عمل پوشانده است با رئیس این هیأت به گفتگو نشستیم.

قایقرانی

در ابتدا این سؤال مهم مطرح می شود که شما با وجود قرار گرفتن در دوران ورزش قهرمانی و نیاز به تمرکز بر تمرین و رقابت چرا به عنوان نامزد ریاست هیأت استان ثبت نام کردید؟
قبل از هر چیز از همه کسانی که از ابتدا تا کنون برای اعتلای رشته قایقرانی کردستان تلاش کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم به خصوص روسای گذشته هیأت، بعد از پایان دوران ریاست گذشته هیأت، من با پیشنهاد تعدادی از جامعه ورزشی این رشته و اینکه می‌دیدم قایقرانی کردستان از بحث قهرمانی و حرفه ای فاصله گرفته است و برخی اتفاقات دیگر که دوست ندارم به آن اشاره کنم در نهایت همه دست به دست هم دادند که من برای ریاست هیأت ثبت نام کنم و دوست داشتم بدانم چقدر در قایقرانی استان اعتبار دارم به همین علت بدون اینکه با هیچ یک از اعضای مجمع انتخابات صحبت کنم در مجمع حاضر شدم و رأی آوردم.

 

با چه اهدافی ریاست هیأت قایقرانی کردستان را شروع کردید؟
به توجه به اینکه من بیشتر در تهران بودم دیدگاه متفاوتی به قایقرانی داشتم با چشم انداز و برنامه یک، دو، چهار و هشت ساله مسئولیت این هیأت را قبول کردم و دوست داشتم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت قایقرانی کردستان استفاده کنم به نظر خودم در بحث ورزش قهرمانی بعد از حدود سه سال اهداف 8 ساله من محقق شده است و تنها چیزی که به آن نرسیدم ورزشکار المپیکی است اما در سه سال به مدال جهانی و آسیایی دست پیدا کردیم.

 

یکی از برنامه های شما در زمان مجمع انتخابات بحث استعداد یابی بود در این مورد چکار کرده‌اید؟
به خاطر کرونا دو سال در بحث استعدادیابی با محدودیت‌هایی مواجه شدیم هر چند قایقرانی جز معدود رشته هایی بود که در آن زمان محدودیت کمی داشت به همین خاطر سه دوره استعدادیابی را در سنندج و برخی شهرستان‌ها انجام دادیم و یک سری افراد مستعد را تحت نظر گرفتیم در هر سانس 30 نفر را آموزش دادیم اما به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات نتوانستیم آن‌ها را حفظ کنیم هر چند خیلی تلاش کردیم از طریق جذب منابع از فدراسیون، اداره کل، اسپانسر بتوانیم تجهیزات تهیه کنیم که متأسفانه در این زمینه موفق نبودیم چون تجهیزات این رشته خیلی گران است به طور مثال یک قایق آموزشی بیش از 30 میلیون تومان قیمت دارد که تهیه قایق برای همه نفرات مستعد از توان هیأت خارج است.

 

برگزاری دوره های آموزشی یکی دیگر از برنامه های شما بود در این باره صحبت کنید؟
در بحث آموزشی 6 کارگاه آموزشی دراگون بت را برگزار کردیم، سه کلاس مربیگری درجه سه در آب‌های آرام، اسلالوم و دراگون بت، داوری دراگون و کلاس عمومی مربیگری قایقرانی را برگزار کردیم و چندین نفر را برای کلاس ارتقای مربیگری به استان‌های دیگر اعزام کردیم.

 

خرید قایق های 140 میلیونی در توان هیأت نیست!

توسعه زیر ساخت‌های قایقرانی از برنامه هایی بود که در روز مجمع عنوان کردید در این زمینه چه کاری انجام دادید؟
در بحث زیرساخت‌ها و تجهیزات نتوانستیم کار خاصی انجام دهیم فقط یک قایق روینگ، یک کایاک و یک کانو را توانستیم از طریق فدراسیون تهیه کنیم در چهار سال گذشته فقط 6 قایق وارد استان کردستان شده است. خرید تجهیزات رشته قایقرانی خیلی گران است یک قایق رویئنگ ایرانی بدون تجهیزات بیش از 140 میلیون تومان قیمت دارد و یک پارو معمولی چینی هزار دلار است!
با همه پولی که سه سال گذشته به من پرداخت شده است نمی‌توان یک قایق تهیه کرد، پس نباید با این بودجه از من انتظار افزایش تجهیزات و زیر ساخت را داشت. تنها کار من در بحث زیر ساخت تهیه سایبان برای قایق‌ها در اسکله سنندج، تبدیل آن از یک مکان تفریحی به یک پایگاه ورزشی و قهرمانی بوده است.

 

یکی دیگر از شعارهای شما در مجمع انتخابات توریسم ورزشی بود در این مورد چه کار انجام داده‌اید؟
یکی از ظرفیت‌های کردستان در بخش آب‌های خروشان است که می‌تواند توریست زیادی را جذب کند و شهرستان بانه و پالنگان کامیاران برای این مورد مستعد هستند که برای رونق این بخش در پالنگان یک دوره مسابقه آب‌های خروشان برگزار کردیم، مجوز باشگاه آب‌های خروشان را صادر کرده‌ایم و در کنار آن هم به کمک آژانس‌های مسافرتی تورهای متعددی در بخش آب‌های خروشان اجرا کردیم که این امر کمک کرده‌اند مناطق مستعد استان کردستان بیشتر به علاقمندان این رشته در کشور معرفی شود و کردستان به عنوان پایگاه آب‌های خروشان در کشور معروف شده است.

 

بحث ورزش معلولین هم یکی از برنامه های شما در مجمع انتخابات بود؟
بله، ما در بخش معلولین هم کار کردیم و حتی یک قایقران معلول ما در سطح کشور مدال کسب کرد به اردوی تیم ملی هم دعوت شد، اما به دلیل نبود زیر ساخت که اسکله مهم‌ترین آن است و اینکه شرایط یک معلول فرق می‌کند و باید یک نفر همیشه همراهش باشد و قایق و تجهیزات مخصوص داشته باشد متأسفانه نتوانستیم آن نفر را حفظ کنیم و یا نفرات دیگر را جذب کنیم.

 

در بحث جذب اسپانسر و خیرین ورزشی چه نظری دارد؟
به نظر من فرهنگ کمک به ورزش در کردستان جا نیفتاده است به طور مثال برای شخصی که در بحث اقتصادی خطای کرده است بدهی زیادی بار آورده است مردم حاضر هستند میلیاردی کمک کنند اما برای بحث ورزش و سلامت جامعه یک ریال هزینه نمی‌کنند که این فرهنگ سازی نیاز به کار بسیاری دارد.

 

چند باشگاه قایقرانی در سطح استان داریم؟
قبل از من 2 باشگاه وجود داشت از زمانی که من مسئولیت هیأت را قبول کرده‌ام شش باشگاه قایقرانی در سنندج، مریوان، سقز و کامیاران تاسیس شده است در حال حاضر 8 باشگاه فعال قایقرانی در سطح استان وجود دارند و چون هیأت توان تهیه تجهیزات را ندارد این تجهیزات توسط باشگاه‌ها تهیه شده است به طور مثال باشگاهی در بحث آب‌های خروشان بیش از 600 میلیون تومان تجهیزات خریداری کرده‌اند.

 

در مدت 39 ماهی که به عنوان رئیس هیأت قایقرانی فعالیت می‌کنید ورزشکاران کردستان چه عنوان‌های مهمی کسب کرده‌اند؟
سال گذشته تیم دراگون بت آقایان باشگاه شاماران در کشور مقام اول را کسب کرد و مسابقات جهانی چک هم به مقام سوم رسید، امسال تیم بانوان شاماران به عنوان تیم ملی در مسابقات دراگون جهانی تایلند 2 مدال طلا، یک نقره و 2 مدال برنز کسب کردند و قایقرانان کردستانی موفق به کسب 2 مدال آسیایی شدند. 37 نفر قایقران کردستانی به اردوی تیم ملی دعوت شدند که 5 نفر از آن‌ها در اردوی بازی‌های آسیایی حضور داشتند و 15 نفر ورزشکار کردستانی در قالب تیم ملی به مسابقات بین‌المللی اعزام شدند.

 

برخی از ورزشکاران به دلیل مشکل تردد قایقرانی را رها کردند!

بجز مشکل مالی که ورزش استان با آن مواجه است، قایقرانی کردستان مشکلات دیگری دارد؟
چون محل تمرین ما خارج از شهر قرار دارد رفت و آمد به آنجا برای ورزشکاران و مربیان خیلی سخت است لذا نیاز است یک وسیله جهت ایاب و ذهاب در اختیار داشته باشیم. اداره کل ورزش و جوانان وسیله نقلیه را به یک هیأت ورزشی داده است که شاید ماهی یک بار هم از آن استفاده نکند اما هیأتی مثل قایقرانی که برای تردد روزانه نیازمند وسیله نقلیه است از آن بی بهره است. برخی از ورزشکاران فقط به این دلیل که وسیله نقلیه وجود ندارد قایقرانی را کنار گذاشته‌اند.
مشکل دیگر این است که هیأت قایقرانی برای تمرین در ماه‌های سرد سال مکانی برای تمرین ندارد نیاز است سانس مخصوص در استخر داشته باشیم تا ورزشکاران بتوانند تمرینات خود را ادامه دهند برای این مشکل من در تلاش هستم استخر تمرینی آب ثابت در داخل شهر احداث کنیم که حدود 400 میلیون تومان هزینه می‌خواهد که امیدوار هستیم تا زمانی که رئیس هیأت هستم این کار صورت بگیرید.

 

در بحث کمک‌های مالی اداره کل ورزش و جوانان به هیأت قایقرانی هم صحبت کنید؟
در طول سه سال گذشته یعنی سال 99، 14 میلیون، سال 400، 22 میلیون و سال 401، 20 میلیون به هیأت قایقرانی کردستان پرداخت شده است که این مبلغ بجز هزینه هایی بوده که برای اعزام ورزشکاران به المپیاد استعدادهای پرداخت شده است این در حالی است که سال 98 به هیأت گذشته بیش از 200 میلیون تومان پرداخت شده بود.

 

در بخش بانوان نسبت به گذشته چه اقداماتی انجام شده است؟
در این بخش ما به صورت پایه ای کار کردیم و دختران ما در المپیاد استعدادهای برتر مدال‌های ارزشمندی کسب کردند به طوری که تا قبل از آن در بخش بانوان مدالی به دست نیاورده بودیم، کسب مدال در بخش انفرادی و تیمی نشان می‌دهد در بخش بانوان کار شده است متأسفانه به دلیل عدم حمایت نتوانسته ایم همه ورزشکاران را حفظ کنیم وقتی از ورزشکاران می‌خواهیم تمرینات خود را ادامه دهند می‌گویند چه کاری برای ما انجام داده‌اید انگیزه ای برای ادامه کار داشته باشیم؟

 

وضعیت هیأت قایقرانی شهرستان‌ها چگونه است؟
در چهار شهرستان سنندج، مریوان، و قروه هیأت های فعال هستند در سقز و کامیاران باشگاه فعالیت می‌کند اما در بقیه شهرستان به علت نبود زیر ساخت و همکاری نکردن اداره ورزش و جوانان شهرستان‌ها غیر فعال هستند برخی از آن‌ها انتظار دارند هیأت استان قایق در اختیار آن‌ها قرار دهد تا هیأت را فعال کنند در حالی که هیأت استان هم توان تأمین قایق را ندارد. از زمان که هیأت قایقرانی مریوان شروع بع فعالیت کرده است و به به خاطر برگزاری اردوی های مختلف تیم ملی بیش از 200 قایق به مریوان داده شده است که علت عدم نگهداری صحیح از بین رفته‌اند و در حال حاضر مریوان کمتر از 10 قایق قابل استفاده دارد.
علت اینکه هیأت های شهرستانی را فعال نکردیم نبود منابع مالی است چون حداقل باید حدود 50 قایق برای فعال کردن همه شهرستان‌ها خریداری می‌کردیم برای جبران این کمبود سعی کردیم باشگاه‌های قایقرانی را تاسیس کنیم و این فرهنگ را جا بیندازیم که خانواده ها مثل بقیه رشته های ورزشی برای ورزشکاران هزینه کنند و تجهیزات را که در واقع شخصی هستند برای آن‌ها تهیه کنند.

 

وضعیت اسکله قایقرانی سد وحدت چگونه است؟
حدود 20 سال از ساخت اسکله وحدت می‌گذرد در این مدت تعمیر و بازسازی نشده است از نظر گرمایشی و سرمایشی مشکل دارد ورزشکاران در زمستان با روشن کردن آتش خود را گرم می‌کنند حتی برای نگهداری و نگهبانی آن با مشکل مواجه هستیم بارها وسایل و تجهیزات آن سرقت شده است باید هزینه زیادی را صرف این کار کنیم در حالی که درآمد و منابع مالی نداریم که بتوانیم برای نگهبانی اسکله هزینه کنیم.

عملکرد هیأت قبلی با حمایت 200 میلیونی با هیأت 20 میلیونی قابل مقایسه نیست!

در بحث قهرمانی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
اگر بخواهید یک ورزشکار قهرمان را پرورش دهید باید در هفته حداقل 18 جلسه تمرین داشته باشید ما با چه درآمدی می‌توانیم مربی را راضی کینم که بر سر تمرین حضور داشته باشد. چون تمرین قایقرانی با دیگر رشته های ورزشی فرق می‌کند برای یک سانس تمرین باید حداقل یک نیم روز وقت بگذارد، از نظر مربی با دانش در قایقرانی هیچ مشکلی نداریم ولی برای تأمین هزینه های مربی در مضیقه هستیم. شما مقایسه کنید زمانی که به هیأت گذشته در یک سال بیش از 200 میلیون تومان پرداخت شده چه عملکردی داشته‌اند و هیأت ما هم که در سال کمتر از 20 میلیون گرفته چه عملکردی داشته‌ایم؟
اخیراً بعد از دو سال ریاست جمهوری از ورزشکاران مدال آور آسیایی و جهانی تجلیل کردند بجز 7 قایقران کردستانی از کدام ورزشکاران استان تجلیل شد؟ چند ورزشکار کردستانی بجز سه قایقران به عنوان سرباز قهرمان از خدمت سربازی معاف شده‌اند؟ این‌ها نشان می‌دهد مدال قایقرانی ارزشمند است.

 

میزان علاقه در جامعه نسبت به قایقرانی چطور است؟
الگوسازی یکی از راه‌های جذب مخاطب و ورزشکار است اما وقتی افراد عادی می‌بینند ورزشکاری که مدال جهانی و آسیایی دارد اما جایگاه و احترام و درآمدی که در هیچ است! دیگر نباید انتظار داشته باشیم نفرات زیادی جذب ورزش و به خصوص ورزش قهرمانی شوند. عدم توجه به قایقرانی خیلی محسوس است ما قهرمانان بزرگی در این رشته داریم اما متأسفانه هیچ کس آن‌ها را نمی‌شناسد اما در ورزش‌های دیگر قهرمان کشور و حتی استان را می‌شناسند موفقیت‌های آن‌ها برجسته می‌شود مراسم استقبال برایشان ترتیب می‌دهند اما قایقرانی کردستان بعد از کسب مدال جهانی بدون هیچ استقبال و حتی نصب یک بنر در شهر و استان خود مواجه می‌شود!

 

این شاید یکی از ضعف‌های هیأت در بحث روابط عمومی باشد این ضعف را قبول دارید؟
بله، ما شخصاً اعتقادی خاصی به رسانه دارم ولی پولی در اختیار نداریم که نفری را به عنوان روابط عمومی هیأت استخدام کنم اما همه اخبار را برای خبرگزاری‌ها و روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان ارسال کردم ولی آنطور که به رشته های دیگر بهاء می‌دهند به قایقرانی توجه نمی‌کنند و من این ضعف اطلاع رسانی را قبول دارم که نتوانستیم موفقیت قایقرانی آنطور که شایسته است نشان دهیم.

 

افراد متخصص باید در مورد عملکرد هیأت نظر دهند

به عملکرد خود در این 39 ماه چه نمره ای می‌دهید؟
با توجه به امکانات و بودجه که در اختیار داشته‌ام در بخش قهرمانی خیلی خوب عمل کرده‌ایم اما در بخش زیر ساخت و تجهیزات چون پولی در اختیار نداشته‌ایم ضعیف عمل کرده‌ایم، باید بر اساس آنچه در اختیار داشته‌ایم در مورد عملکردمان قضاوت کنند ولی متأسفانه کسانی در مورد قایقرانی نظر می‌دهند که هیچ تخصصی در این رشته ندارند به نظر من در استان کردستان کمتر از پنج نفر می‌توانند در مورد قایقرانی نظر کارشناسی داشته باشند.

آیا شهریه ای که از ورزشکار می‌گیرد منبع درآمدی برای هیأت نیست؟
بر اساس اشل اداره ورزش ورزشکار برای تمرین یک ماه باید 470 هزار پرداخت کنند که به نظر من اگر 2 میلیون تومان هم پرداخت کنند استهلاک و آسیبی که به وسایل و تجهیزات وارد می‌شود خیلی بیشتر از مبلغی است که پرداخت می‌کنند و در کنار آن ما از بیشتر ورزشکاران این رشته شهریه دریافت نمی‌کنیم چون توانایی مالی ندارند بنابراین از محل دریافت شهریه پولی برای هیأت نمی‌ماند.

 

از این که نامزد ریاست هیأت قایقرانی شدید، احساس پشیمانی نمی‌کنید؟
خیر، چون من دینی بر گردنم بود که باید نسبت به استان خود ادا می‌کردم و حتی زمانی که ورزشکار بودم از فدراسیون قایق و پارو برای استان می‌گرفتم و در زمان ریاست هیأت هم در این مدت تمام سعی و تلاش خود را انجام دادم تا قایقرانی کردستان پیشرفت کند و چون به نظر خودم عملکرد قابل قبولی داشته‌ام از ریاست هیأت خودم پشیمان نیستم هر چند از نظر شخصی و قهرمانی به ضررم تمام شد.

 

به نظر شما چرا ورزشکاران کردستانی نمی‌توانند به تیم‌های ملی راه پیدا کنند؟
متأسفانه از طرف مسئولین استانی از ورزشکاران کردستانی حاضر در اردوهای تیم‌های ملی حمایت نمی‌شود بر خلاف دیگر استان‌ها که با اصرار مدیرانشان ورزشکاران آن‌ها عضو ثابت تیم ملی می‌شوند، ورزشکار، مربی و رئیس هیأت تا حدی می‌تواند خود را بالا بکشد که به اردوی تیم‌های ملی راه پیدا کند بعد از آن رایزنی و حمایت مسئولین استانی است که می‌تواند ورزشکار را در ترکیب تیم ملی قرار دهد.
چرا استان کردستان در بازی‌های آسیایی نماینده نداشت؟ چون حمایت مسئولین را نداشتیم اگر این حمایت به وجود آید ورزشکاران استان این پتانسیل را دارند حتی در المپیک هم حضور داشته باشند. من 22 سال به طور مداوم در اردوهای تیم ملی حضور داشتیم که فقط یک‌بار مدیر کل ورزش و جوانان به اردو آمد!

سخن پایانی…
ما برای رشته ای میلیاردی هزینه می‌کنیم که فقط در یک دوره لیگ حضور داشته باشد و هیچ نفعی برای آن رشته و ورزش استان نداشته اما حاضر نیستند برای رشته ای چون قایقرانی هزینه کنند که در کشور مطرح است و در هر مسابقه ای که حضور داشته عنوان کسب کرده است! ورزشکاران ما در مسابقات جهانی عنوان کسب کرده‌اند اما هیچ کس از آن‌ها تقدیر نکرد! تنها رشته ورزشی در استان کردستان که می‌تواند ورزشکار المپیکی داشته باشد قایقرانی است که متأسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است. امیدوارم نگاه مسئولین استانی نسبت به قایقرانی تغییر کند تا شاهد پیشرفت بیشتر این رشته باشیم.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10706

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار