عماد ساعدی: تجربه های تمرین و قهرمانی در استان خریدار ندارد!

تلاش و تکرار رمز ایستادن بر سکوی قهرمانی پرورش اندام

رشته پرورش اندام و بدن‌سازی از جمله رشته های پرطرفدار است که در بخش ورزش همگانی توانسته است علاقمندان زیادی را در استان به خود جذب کرده است اما با این وجود در بخش قهرمانی و حرفه ای نتواسته است انتظارات را برآورده کند و که این امر علت‌های زیادی می‌توانند داشته باشد. بعد از سال‌ها از شروع فعالیت رسمی پرورش اندام و بدن‌سازی کردستان امسال برای اولین بار شاهد بودیم ورزشکاری از این دیار موفق به کسب مدال در مسابقات قهرمانی آسیا شد. عماد ساعدی ورزشکار 27 ساله سنندجی به عنوان اولین ملی پوش مدال‌آور کردستان بعد از کسب 2 عنوان قهرمانی در مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی در فیزیک به رقابت‌های قهرمانی آسیا در لبنان اعزام شد و موفق به کسب مدال نقره در این مسابقات شد، ساعدی دو هفته قبل هم در مسابقات جهانی فیزیک در کشور اسپانیا عنوان پنجم جهان را کسب کرد. برای آشنایی بیشتر با این ورزشکار و همچنین وضعیت پرورش و اندام بدن‌سازی کردستان با عماد ساعدی مصاحبه ای انجام داده‌ایم.

عماد ساعدی

ورزش را از چه رشته ای شروع کردید؟
در سن 6 سالگی با فوتبال ورزش را شروع کردم و تا رده نوجوانان هم فوتبال را ادامه دادم و حتی به همراه نماینده استان در لیگ نوجوانان کشور سابقه بازی دارم.

مربی و هم دوره ای شما در فوتبال چه کسانی بودند؟
مربی من در فوتبال آقای عابد احمدی بود و با بازیکنان چون نیما درودی و آرمین سبحانی هم بازی بودم.

تا چه سالی در فوتبال فعالیت داشتید؟
من تا سال 90 فوتبال بازی می‌کردم اما به علت اینکه بدن خیلی ضعیفی داشتم به رشته بدن‌سازی رو آوردم با قد 180 سانتی متر و وزن 64 کیلوگرم بدن‌سازی را شروع کردم و اکنون بعد از 12 سال تمرین مداوم به 86 کیلو رسیدم.

در رشته بدن‌سازی زیر نظر چه مربی تمرین می‌کردید؟
در سنندج مربی به خصوصی نداشتم تا سال 99 تمرینات خود را بر اساس مطالعه و تجربیات که کسب کرده بودم انجام می‌دادم، ولی بعد از آنکه تصمیم گرفتم در مسابقات شرکت کنم از حدود سه سال قبل زیر نظر نیما خان‌زاده در تهران تمریناتم را ادامه دادم.

اولین مسابقه رسمی که شرکت کردید؟
من در هیچ یک از مسابقاتی که در استان کردستان برگزار شده شرکت نکرده‌ام، سال 400 برای اولین بار در مسابقات کشوری نچرال شرکت کردم و بعد از حدود دو سال تمرین فشرده در اوایل امسال در چند مسابقه استان تهران حضور داشتم و موفق به کسب عنوان قهرمانی در وزن خود شدم، به نظر من مسابقات استان تهران یکی از با کیفیت‌ترین مسابقات است که در حد مسابقات قهرمانی آسیاست.

از نحوه ورود خود به تیم ملی فیزیک صحبت کنید؟
در مرداد ماه سال جاری مسابقات انتخابی تیم ملی به میزبانی اردبیل برگزار شد که من در دسته پنج فیزیک موفق به کسب عنوان قهرمانی شدم و به اردوی تیم ملی جهت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا دعوت شدم.

برای اولین بار نیز مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه کردید؟
بله، بعد از حضور در چند مرحله اردوی تیم ملی با نظر کمیته فنی در شهریور ماه امسال به رقابت‌های قهرمانی آسیا در لبنان اعزام شدم که عنوان دوم و مدال نقره این مسابقات را به دست آوردم.

در مورد رقابت‌های جهانی اسپانیا صحبت کنید؟
بعد از مسابقات قهرمانی آسیا چون رژیم غذایی خود را شکسته بودم و حدود 12 کیلوگرم اضافه وزن داشتم به همین دلیل قصد نداشتم در مسابقات انتخابی شرکت کنم اما با اصرار مربی‌ام در رقابت‌های انتخابی تیم ملی که به میزبانی تهران برگزار شد دوباره مقام اول کشور را کسب کردم بعد از سی روز اردو به عنوان یکی از ملی پوشان کشور به اسپانیا اعزام شدم که متأسفانه عنوان پنجم جهان را به دست آوردم.

از نتیجه ای که در مسابقات جهانی کسب کردید راضی هستید؟
من قصد توجیه ندارم ولی متأسفانه فدراسیون جهانی قوانین نانوشته ای دارد که برای ایجاد انگیزه در میان همه شرکت کننده ها مدال‌ها را در بین کشورهای مختلف تقسیم می‌کنند! قبل اعزام نفرات برتر مربیان تیم ملی به من تبریک گفتند چون اطمینان داشتند روی سکو هستم اما وقتی نتیجه اعلام شد سه داور عنوان اولی را به من دادند و سه داور مقام ششم! که أرای ضد و نقیضی بود و متأسفانه در نهایت مقام پنجم را به من دادند. به نظر من داوری مسابقات جهانی از سطح بسیار پایینی برخوردار بود.

نحوه تمرینات شما به چه شکل است؟
در فصل مسابقات روزانه سه جلسه تمرین می‌کنم که شامل دو جلسه وزنه و یک جلسه تمرینات هوازی است. در سال جاری حدود 5 ماه در رژیم غذایی صد در صد بودم و به طور تقریبی روزی حدود یک میلیون تومان هزینه می‌کردم.

پرورش اندام یک ورزش سخت و هزینه بردار است در این مدت که مقام دوم آسیا و عنوان پنجم جهان را کسب کردید، چه حمایتی از شما صورت گرفت؟
در پنج ماه گذشته من بیش از 150 میلیون تومان هزینه کردم، بعد از برگشت از کسب مدال نقره آسیا، اداره کل ورزش و جوانان قول داد 30 میلیون تومان به من پرداخت کند که بعد بارها پیگیری در نهایت بعد از مسابقات جهانی 20 میلیون به من دادند که در مقابل هزینه های که خودم متحمل شدم بسیار کم است. من اولین ملی پوش پرورش اندام کردستان هستم که مدال آسیایی و حضور در مسابقات جهانی را تجربه کرده است و 2 مدال طلا کشور را کسب کردم، اما هیچ حمایت مادی و معنوی از من نشد و حتی سرپرست سابق هیأت بدن‌سازی استان به من توهین کرد! با این وضعیت نباید انتظار پیشرفت این رشته در کردستان را داشت.

به نظر شما ورزشکاران کردستانی برای رشته پرورش اندام مستعد هستند؟
بله، ورزشکاران مستعد زیادی در استان حضور دارند اما این رشته ورزشی سخت و هزینه بردار است که باید برای آن از جیب خود خرج کنید و یک سری که مستعد هستند نه تلاش می‌کنند و نه هزینه می‌کنند و نه از سوی متولیان حمایت می‌شوند به همین علت در استان شاهد ورزشکاران قهرمان کمی در رشته بدن‌سازی هستیم. به نظر من بدن‌سازی سخت‌ترین رشته ورزشی دنیاست که برای موفقیت در آن باید سال‌ها تلاش کنید و البته از نظر ژنتیک هم باید مستعد باشید.

مشکل اصلی رشته بدن‌سازی کردستان چیست؟
بدن‌سازی یک رشته خاص است که با ورزش‌های دیگر خیلی متفاوت است به همین علت هم کسب عنوان در این رشته خیلی است با این شرایط سخت یکی مثل من که با زحمت و تلاش توانسته‌اند مدال آسیایی کسب کنم، هیأت چه حمایتی از من کرده است؟ چرا نباید از تجربیات من از حضور در مسابقات آسیایی و جهانی برای پیشرفت این رشته استفاده نکنند؟ متولیان این رشته می‌توانستند با برگزاری یک سمینار تجربیات من را به ورزشکارانی که می‌خواهند به صورت حرفه ای این رشته را ادامه دهند، استفاده کنند اما متأسفانه هیأت بدن‌سازی و پرورش اندام استان حتی یک بار هم من را به دفتر هیأت دعوت نکردند!

برنامه آینده و هدف شما چیست؟
من تازه از مسابقات جهانی برگشته‌ام در حال استراحت هستم، مسابقات جهانی 2024 سال آینده به میزبانی تهران برگزار می‌شود و هدف من حضور در این مسابقات و کسب مدال است و شاید هم در مسابقات بین‌المللی جایزه دار شرکت کنم اما در نهایت هدف اصلی من حضور در مسابقات مستمر المپیا است.
الگوی شما در بدن‌سازی چه کسی است؟
در رشته فیزیک محمد کاشانکی الگوی من است که اولین ورزشکار ایرانی بود که در رشته فیزیک مجوز حضور در مستر المپیا را کسب کرد.

چه تعریفی از رشته فیزیک دارید؟
به خاطر اینکه دارو و استرویدهای کمتری در بدن‌سازی مصرف شود از سال 93 رشته فیزیک را وارد بدن‌سازی کردند که بدن در این ورزش بیشتر سالم است و داری حجم کمی می‌باشد به واقع بدن مدلینگ و تناسبی است.

سطح دانش مربیان بدن‌سازی کردستان در چه سطحی است آیا می‌توانند ورزشکار ملی پوش تحویل دهند؟
مربیان توانمند انگشت شماری در این رشته فعالیت می‌کند که می‌توانند ملی پوش هم تحویل دهند اما متأسفانه ورزشکاران به مربیان خود اعتماد نمی‌کنند و به این باور نرسیده‌اند که این مربیان می‌توانند تا سطح ملی آن‌ها را هدایت کنند. باید در بدن‌سازی سرسخت باشید چون موفقیت در این رشته زمان بر است نیاز به تداوم دارد.

از خاطرات تلخ و شیرین ورزشی خود بگویید؟
یکی از حسرت‌های ورزشی من این است هر چند مستعد بودم اما نتوانستم فوتبال را به صورت حرفه ای ادامه دهم چون تجربه یک ورزشکار حرفه ای را نداشتم تا به صورت اصولی فوتبال خود را ادامه دهم. قهرمانی مسابقات استان تهران شیرین‌ترین خاطره ورزشی من است که از مدال نقره آسیا و طلا کشور برایم جذاب‌تر بود چون شور و نشاطی که در مسابقات تهران است در رقابت‌های جهانی هم وجود ندارد.

اگر به گذشته برگردیم همین مسیر را دوباره ادامه می‌دهید؟
هر چند در این راه خیلی سختی کشیدم اما دوباره همین مسیر را می‌روم چون از این ورزش و وزنه زدن لذت می‌برم و یا شاید با دید بازتری فوتبال را ادامه می‌دادم.

چه توصیه ای به علاقمندان بدن‌سازی دارید؟
به نظر من اگر کسی نمی‌خواهد از این رشته کسب درآمد کند و آینده خود را به این رشته وصل نکند مسابقه دادن برای او فایده ندارد و بهتر است برای استایل مناسب به باشگاه برود و سالم تمرین کنند.
در عرصه مربیگری هم فعالیت می‌کنید؟
در کنار تمرینات خود چندین شاگرد خصوصی دارم اما آن‌ها را برای مسابقه آماده نمی‌کنم چون سعی می‌کنم تا به آن جایگاه درست که بتوانم شاگرد قهرمان پرورش دهم نرسم، در بحث مربیگری حرفه ای ورود پیدا نکنم اما قطعاً در میان برنامه های آینده من قرار دارد.

سخن پایانی…
هر چند تا کنون به جایگاهی که هدف من است نرسیده‌ام، یکی از دلایل موفقیت خود را سرسختی، تداوم و تکرار می‌دانم، عده ای می‌گویند چطور ما در طول یک سال این همه عنوان را کسب کردم؟ در حالی که نمی‌دانند 10 سال تلاش مستمر دلیل اصلی این موفقیت بوده است. به نظر من اگر کسی می‌خواهد در هر شغلی موفق باشد باید این سه شرط را رعایت کند.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10793

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار