بی تعارف با رئیس هیأت فوتبال کردستان؛

منتقدان برای اعتلای فوتبال چه کرده‌اند؟

بیست و پنج آذر 98؛ در یک روز سرد زمستانی ساختمان استقلال بر خلاف هوای زمستانی بیرون آن، از داخل درگیر اتفاق داغ ورزشی آن هم از جنس فوتبال شده بود. برگزاری مجمع انتخاباتی هیأت فوتبال استان دلیل اصلی این ماجرا بود، جایی که عده ای با ندای اعتراض به برگزاری انتخاباتی به زعم آنان صوری و غیرقانونی تا اتاق مدیرکل وقت ورزش استان و یک قدمی رئیس فدراسیون فوتبال رفتند تا شاید بتوانند مانع از برگزاری مجمع انتخاباتی شوند غافل از آن که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و عده ای دیگر آماده انداختن رأی اعتماد به رضا رحمانی رئیس آن زمان و فعلی هیأت فوتبال استان کردستان به داخل صندوق بودند! خلاصه این که تاج و جولایی فقط شنونده نقدها و اعتراض پیشکسوتان و تعدادی از اهالی فوتبال استان و البته سنندج بودند و در نهایت مجمع با حضور تک کاندیدا برگزار شد و رحمانی با 22 رأی از 23 رأی مأخوذه چهار سال دیگر در سمت ریاست هیأت فوتبال کردستان ماندگار شد. دلیل برگشت به عقب در این نوشتار کوتاه گفتگویی است با رئیس هشت ساله هیأت فوتبال استان که در ادامه مشروح آن را می‌توانید پی بگیرید؛ در این مصاحبه داغ سؤالاتی که اغلب مطالبه و نقدهای منتقدین به عملکرد مدیریت هشت ساله رحمانی در فوتبال استان بوده به طور شفاف و صریح بیان شده و از طرف دیگر وی نیز (رضا رحمانی) با اشاره به جزئیات و حتی گفتن برخی ناگفته ها سعی در اقناع رسانه به هیز و صد البته مخاطبین محترم داشته است. حال فارغ از آن که پاسخ‌های رئیس هیأت فوتبال استان به سؤالات مطرح شده در این گفتگو تا چه میزان می‌تواند موجب اقناع مخاطبین و جامعه فوتبال گردد، این سؤال‌ها به اذهان خطور می‌کند که واقعاً حال فوتبال کردستان آنقدرها هم که می‌گفتند بد نیست؟ آیا فوتبال ما به ویژه در بخش مردان دارای کرسی و جایگاه مورد قبول کشوری است و منتقدین خبر نداشتند یا این که توقعات از هیأت نشینان بالاست؟ مستطیل سبز در مرکز استان اسیر بی تدبیری شده یا بی تکلیفی؟ خلاصه این که دعوت می‌کنیم در ادامه مشروح این گفتگو را پی بگیرید و سپس تحلیل کوتاهی بر آن داشته باشیم.

رضا رحمانی فوتبال کردستان

از نحوه ورود خود به کادر اجرایی هیأت فوتبال بگویید؟
زمانی که آقای نظری به عنوان رئیس هیأت فوتبال استان انتخاب شدند از همه پیشکسوتان و صاحب نظران فوتبال در کادر هیأت استفاده کردند از جمله آقای خشنودی به عنوان دبیر هیأت استان، آقای علیمحمدی به عنوان مسئول کمیته داوران، آقای خاطرویسی در کمیته جوانان و … که بعد از یک سال بنا به دلایلی تعدادی از مسئول کمیته ها کنار رفتند و من به پیشنهاد شهاب حسین پناهی به کمیته جوانان آمدم و بعد از مدتی فعالیت به عنوان دبیر هیأت فوتبال استان منصوب شدم.

با چه هدفی 8 سال قبل نامزد ریاست هیأت فوتبال کردستان شدید؟
زمانی که من به عنوان مربی در فوتبال فعالیت می‌کردم شاهد حق خوری هایی بودم به طور مثال به جای انتخاب نفرات برتر از طریق استعدادیابی شاهد معرفی افرادی به اردوی های تیم ملی بودیم که از نزدیکان اعضای هیأت بودند! یکی از دلایل اصلی من برای حضور در هیأت فوتبال جلوگیری از این حق خوری‌های بود به همین خاطر در مقطعی که شرایط ریاست هیأت فوتبال را داشتم که نامزد شدم و بعد از برگزاری مجمع به عنوان رئیس هیأت فوتبال کردستان انتخاب شدم و تا حدودی به اهداف خود از جمله حضور نفرات شایسته در اردوی های استعدادیابی دست پیدا کردیم و نتیجه آن این بود که از اکثر شهرستان‌ها استان نفرات که حقشان بود به اردوی تیم ملی راه پیدا کردند که نشان می‌دهد ما در بین شهرستان‌ها هیچ تفاوتی قائل نشدیم و نتوانستیم برخی برنامه های خود را به دلیل نبود شرایط مناسب اجرا کنیم اما نسبت به امکانات و شرایط موجود در برخی از حوزه ها از جمله فوتسال و فوتبال بانوان نتایج قابل قبولی کسب کردیم.

در مورد دوران ریاست بهنام نظری در هیأت فوتبال چه نظری دارید؟
زمان آقای نظری خیلی بی مهری به ایشان شد و برخی‌ها ادعا می‌کردند که وی فوتبالی نیست در حالی که همان نفرات که انتقاد می‌کردند خبر داشتند که نظری عضو تیم منتخب استان در چندین دوره مسابقات کشوری بوده‌اند، البته دلیل اصلی انتقادات این بود که نظری در مجمع انتخابات هیأت فوتبال با رأی تمام اعضای مجمع انتخاب شده بود و رقیب ایشان آقای خورشیدی حتی یک رأی هم کسب نکرده بودند! جامعه فوتبال به جای آسیب شناسی این موضوع که چرا هیچ‌کس به نامزد مورد نظر آنان رأی نداده بود در صدد تخریب نظری برآمدند. زمانی که آقای نظری ریاست هیأت فوتبال استان را بر عهده داشت به گواهی تمام هیأت های فوتبال شهرستان‌ها نه فقط هیأت سنندج از عملکرد وی راضی بودند چون توانسته بود مقداری از تبعیض‌هایی که بین شهرستان و مرکز استان وجود داشت را از بین ببرد.

چرا بیشترین منتقدین شما را پیشکسوتان و جامعه فوتبال شهرستان سنندج تشکیل می‌دهند؟
البته در یکی دو سال اخیر تنش کمتری با پیشکسوتان سنندج داشته‌ایم چون بارها عنوان کردیم اگر انتقادی به عملکرد هیأت دارند حضوری در خدمت آن‌ها هستیم و طی نشست‌هایی که با برخی پیشکسوتان داشته‌ایم بعد از شفاف سازی مشخص شده اطلاعات اشتباهی به آن‌ها داده شده! هنوز برخی‌ها نمی‌دانند که من رئیس هیأت فوتبال استان هستم نه هیأت سنندج! به نظر من منتقدان باید از هیأت فوتبال سنندج انتقاد کنند نه از هیأت فوتبال استان، ما زمانی به درخواست کانون پیشکسوتان فوتبال آقای خورشیدی را به عنوان رئیس هیأت فوتبال سنندج منصوب کردیم که اعضای کانون از عملکرد وی ناراضی بودند و آن هیأت مشکلات زیادی از جمله بدهی بسیاری را به بار آورد در نهایت ما مجبور شدیم فردی دیگری را به عنوان رئیس هیأت سنندج انتخاب کنیم که باز پیشکسوتان سنندج منتقد او بودند به هر حال پیشکسوتان سنندج هم منتقد نفر پیشنهادی خود بودند و هم کسی که ما انتخاب کرده بودیم! یعنی برخی پیشکسوتان در هر حالت منتقد هستند.
چرا این پیشکسوتان یک بار از اداره کل ورزش و جوانان نخواسته‌اند تا تکلیف چمن 22 گولان را مشخص کند؟ آن‌ها بجای انتقاد باید همراه هیأت مطالبه گر حق فوتبال استان و شهرستان باشند. درخواست کنند چمن‌های دیگر ارگان‌ها در اختیار باشگاه قرار گیرد هر چند ما بر اساس وظیفه خود پیگیر این مسائل بودیم اما اگر اتحاد و همدلی در میان جامعه فوتبالی استان باشد مشکلات فوتبال زودتر حل خواهد شد که متأسفانه بجای همدلی در حال تخریب کردن هستیم به هر حال پیشکسوت واقعی دلسوزانه انتقاد می‌کند که ما هم از این انتقادات استقبال می‌کنیم.

منتقدین، وضعیت حال حاضر فوتبال را با گذشته مقایسه می‌کنند در این مورد چه نظری دارید؟
در چهل سال گذشته فوتبال کردستان در کجای فوتبال کشور قرار داشت که اکنون برخی‌ها می‌گویند فوتبال کردستان نسبت به گذشته افت کرده است در چهل سال گذشته که من در فوتبال حضور داشته‌ام همیشه در زیر گروه و دسته سوم فوتبال کشور بوده‌ایم به جز مقطع کوتاهی که نماینده مریوان در لیگ دسته دوم حضور داشت و سنندج یک سال تیمی در لیگ دو داشت که در نیمه راه با کارشکنی و جوسازی عده ای خاص منحل شد.
منتقدان همیشه می‌گویند 30 سال قبل 15 تیم فوتبال در سنندج فعالیت می‌کرد، در حال حاضر بیش از 15 باشگاه فوتبال در سنندج مشغول فعالیت هستند، ولی تیمداری در گذشته چهل نفر و یک توپ با اکنون خیلی متفاوت است. در گذشته اکثر ارگان‌های دولتی از جمله صنعت نفت، کشاورز، شهرداری، دخانیات، صدا و سیما، هلال احمر و …به عنوان اسپانسر حضور داشتند ولی در حال حاضر ادارات اجازه تیم داری ندارند.
به نظر من پیشکسوتان سنندج به جای انتقاد از هیأت فوتبال باید از طریق استاندار و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی پیگیر باشند که چرا مثل استان‌های دیگر ارگان‌های دولتی از فوتبال حمایت نمی‌کنند؟ به واقع منتقدان دیواری کوتاه تر از هیأت فوتبال پیدا نکردند! در حالی که وظیفه هیأت فوتبال تیمداری نیست.
در گذشته بازیکنان با توجه به تعصبی که به تیم‌ها داشتند از جیب خود برای تیم هزینه می کرند، ولی در حال حاضر حضور یک تیم در لیگ استانی در حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد چطور می‌توانیم گذشته را با اکنون مقایسه کنیم؟ در گذشته وقتی تیم به مسابقات اعزام می‌شود اداره تربیت بدنی لباس و وسیله نقلیه را برای آن‌ها فراهم می‌کرد و چمن رایگان در اختیار تیم‌ها قرار می‌داد ولی اکنون تمام هزینه ها بر عهده باشگاه است که به نظر من مقایسه فوتبال گذشته با حال حاضر منطقی نیست.
جالب اینکه بیشترین نقدها از طرف کسانی می‌شود که خودشان در گذشته در هیأت فوتبال و ارگان‌های مختلف مسئولیت داشته‌اند از شهردار تا مشاور وزیر و استاندار، بجای آنکه آن‌ها پاسخگو باشند که در گذشته برای فوتبال چه کرده‌اند؟ از ما انتقاد می‌کنند! اگر در گذشته فوتبال کردستان در لیگ برتر و یا دسته یک حضور داشته و یا نفرات ملی پوش داشته که الان ندارد و یا دارو بین‌المللی داشته و اکنون ندارد حق با منتقدین است. به نظر من فوتبال کردستان نسبت به گذشته نه تنها پسرفت نداشته بلکه در اکثر آیتم‌ها پیشرفت داشته و با توجه به امکانات و وضعیت موجود عملکرد موفقی داشته است.

یکی از انتقادات منتقدین این است که رئیس هیأت باید مطالبه گر حق و حقوق فوتبال از مسئولین باشد.
بله، یکی از وظیفه های رئیس هیأت رایزنی با مسئولین استانی و شهرستانی برای حل مشکلات فوتبال استان است که هیأت فوتبال در چند سال گذشته بارها با مسئولین استانی از جمله استاندار، فرماندار و شهرداری‌ها و شورای شهر شهرستان‌ها جلسه برگزار کرده است که باعث شده در مقاطعی شهرداری‌های مریوان، سنندج و بیجار تیمداری کنند. متأسفانه در سطح استان باشگاه به معنای واقعی که چارت، هیئت مدیره و کادر فنی مشخصی داشته باشد انگشت شمار هستند به واقع باشگاه نیستند بلکه تیم فوتبال هستند که نزدیک فصل مسابقات تیمی را جمع می‌کنند با اتمام مسابقات هم دوباره در سال بعد هیچ فعالیتی ندارند. ما اگر مثل استان‌های دیگر باشگاه واقعی داشتیم کار هیأت فوتبال هم خیلی راحت بود به جای رفع مشکل باشگاه به فکر برطرف کردن مشکلات اساسی فوتبال استان بودیم.

فوتبال کردستان نسبت به 8 سال گذشته چه تفاوتی کرده است؟
از نظر برگزاری و نظم مسابقات، فستیوال‌های فوتبال، افزایش تعداد داوران حاضر در لیگ‌های کشور، حضور بازیکنان کردستانی در تیم ملی تمام رده های فوتسال و حضور در لیگ دسته یک فوتسال کشور، حضور بیش از 20 بازیکنان کردستانی در لیگ‌های فوتسال و فوتبال کشور، برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری و دانش افزایی، تعامل مناسب با فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان و معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش نبست به 8 سال گذشته پیشرفت داشته‌ایم و اگر یک نفر از رشته ای تیمی چون فوتسال به تیم ملی راه پیدا کند حاصل تلاش چندین ساله نفرات مختلفی است به طور مثال چند سال قبل اردوی استعدادیابی فوتسال را با حضور آقای ناظم الشریعه برگزار کردیم که نتیجه آن حضور نفراتی چون بهداد شیخ احمدی در تیم ملی فوتسال است. در چند سال گذشته طبق ارزیابی‌های اداره کل ورزش و جوانان جزء 5 هیأت برتر استان بوده‌ایم در کنار این موارد نقاط ضعفی داشته‌ایم که تلاش می‌کنیم در حد توان آن‌ها را بر طرف کنیم.

به شیوه برگزاری لیگ‌های استان انتقاداتی وارد است در این مورد صحبت کنید؟
ما هر سال قبل از شروع لیگ‌های استانی با دعوت از مسئولین تیم‌ها حاضر در مسابقات با نظر آن‌ها هر سال لیگ را به یک شیوه خاص (یک گروه، دو گروه و یک دور مسابقه) برگزار کرده‌ایم که متأسفانه تیم‌هایی که نتیجه مناسبی کسب نمی‌کنند و یا توانایی ادامه لیگ را نداشتند از شیوه برگزاری انتقاد کرده‌اند اما هیأت فوتبال تلاش کرده لیگ را به بهترین نحوه ممکن برگزار کند.

مجمع سالیانه هیأت فوتبال و شفاف نبودن وضعیت مالی یکی دیگر از انتقادات است؟
مجمع سالیانه هیأت تا قبل از دوران کرونا به صورت منظم برگزار می‌شد و خزانه دار هیأت به صورت شفاف میزان درآمد و هزینه های را اعلام کرده و مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفته است و در کنار آن هر ساله اداره کل ورزش و جوانان حساب‌های مالی هیأت را بررسی کرده و حتی دیوان محاسبات هم این کار را انجام داده که هیچ گونه مشکلی در بحث مالی نداشته‌ایم.
درآمد هیأت از طریق برگزاری کلاس‌های داروی و مربیگری و همچنین ورودی مسابقات است و اداره کل ورزش و جوانان هر پولی به حساب هیأت واریز کرده به حساب تیم‌ها و اشخاصی که اداره کل گفته است واریز شده و اگر هیأت درآمدی داشته صرف امورات جاری هیأت، تیم‌ها و مسابقات شده است به عنوان مثال امسال ورودی مسابقات لیگ برتر بزرگسالان برای هر تیم 10 میلیون تومان بوده که در مجمع 100 میلیون می‌شود، فقط برآورد هزینه داوری این مسابقات مبلغی در حدود 120 میلیون تومان است که کسری آن باید از طریق درآمد کلاس‌های آموزشی جبران شود. هزینه صدور مجوز مدارس فوتبال چهار میلیون تومان است که بیش از نصفی از این مبلغ به هیأت شهرستان‌ها داده می‌شود و بقیه آن صرف نظارت بر عملکرد و بازدیدها و برگزاری فستیوال می‌شود.
در بحث حضور در مسابقات و لیگ‌های کشوری فوتبال تفاوت عمده ای با دیگر هیأت های ورزشی دارد به طور مثال رشته ورزشی دیگر شاید یک تیم به مسابقات اعزام کند اما در فوتبال این‌طور نیست ما باید در فوتبال و فوتسال بانوان و آقایان تمام رده های سنی و لیگ‌های مختلف و حتی در فوتبال ساحلی تیم اعزام کنیم به طور میانگین هر ساله حدود 25 تیم ما در مسابقات کشوری حضور دارند که این کار انرژی و وقت زیادی می‌خواهد.

آیا از طریق فدراسیون فوتبال کمک‌های غیر نقدی مثل توپ فوتبال به هیأت استان شده است؟
خیر، این امر از طریق فدراسیون قابل پیگیری است که آیا به فوتبال استان تجهیزات داده شده یا نه؟ با اطمینان می‌گویم از طریق فدراسیون فوتبال یک توپ و یا یکتی شرت به عنوان سهمیه به فوتبال کردستان داده نشده است. به تیم‌های استان که در لیگ برتر فوتبال بانوان و یا لیگ دسته دوم فوتبال حضور داشته‌اند از طریق فدراسیون به طور مستقیم به این باشگاه ها چند عدد توپ به عنوان سهمیه داده شده است.

در مورد مدارس فوتبال هم صحبت کنید؟
یکی از معضلات چند سال اخیر هیأت، مدارس فوتبال بوده است در سال گذشته نظارت و برخورد با مدارس مختلف صورت گرفته اما امسال تخلف به خصوص در بحث شهریه گرفتن افزایش پیدا کرده است و با تبلیغات دروغین برخی مدارس به نام تیم‌های مطرح کشور و وعده معرفی نفرات به آکادمی این تیم‌ها از والدین مبالغ بسیاری دریافت کرده‌اند که ما امسال با تشکیل کمیته نظارت که از مربیان با دانش از اکثر شهرستان‌ها در این کمیته استفاده کردیم با مدارس متخلف و مربیانی که در این‌گونه مدارس فعالیت کنند به شدت برخورد خواهیم کرد که البته لازم است برخی ارگان‌ها و اصحاب رسانه در این زمینه کمک حال باشند، چون برخی رسانه ها از مدارس فوتبالی حمایتی می‌کنند که نه تنها مجوز ندارند بلکه شهریه چند برابر از فوتبال آموزان دریافت کرده اند!

سهمیه لیگ دسته دوم که رئیس فدراسیون قول داده بود در چه مرحله ای است؟
یکی از انتقاد پیشکسوتان نبود ارتباط رئیس هیأت استان با مسئولین استانی و فدراسیون است که در قضیه سهمیه لیگ دوم برعکس این ادعا ثابت شد چون ما توانستیم جلساتی با استاندار کردستان و یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس و رئیس فدراسیون فوتبال را هماهنگ کنیم که کار ارزشمندی بود. اما در مورد سهمیه با پیگیری‌ها صورت گرفته مراحل اولیه را پست سر گذاشتیم به طور شفاهی این امتیاز به کردستان داده شده است ولی هنوز هیچ چیز مکتوب و قطعی نشده است تا پایان تیر ماه نتیجه نهایی مشخص خواهد شد. البته گرفتن سهمیه یک طرف داستان است و اینکه این امتیاز به کدام باشگاه داده شود طرف دیگر؛ که با توجه به تجربه های ناموفق گذشته تلاش می‌کنیم این سهمیه به باشگاهی داده شود که حداقل اصول اولیه باشگاه داری و منابع مالی را داشته باشند و ما قرارداد سفت و محکمی با باشگاه خواهیم بست.

به نظر شما باشگاه آوالان کامیاران چرا به این حال روز افتاده است؟
از چند سال گذشته که آوالان در لیگ دسته دوم حضور داشته ما بارها با مسئولین این شهرستان از جمله فرماندار، شهرداری و شورای شهر جلسات متعددی برای حمایت از این تیم برگزار کردیم، تا زمانی که در اختیار شهرداری بود این تیم مشکلی در بحث هزینه نداشت در مقطعی هم چند نفری هم به صورت هیئت مدیره کار را پیش بردند اما مشکل این تیم از زمانی شروع شد که باشگاه به شخص واگذار شد و مدیریت ضعیف باعث سقوط این تیم شد و چون باشگاه خصوصی است هیأت فوتبال نمی‌توانند در امورات این باشگاه دخالت کند و تنها کاری که توانسته ایم انجام دهیم این است که اجازه نداده‌ایم امتیاز و سهمیه این تیم از استان خارج شود و در نهایت هیأت استان هر کاری که از دستش برآمده برای حفظ این تیم انجام داد.

یکی از اقداماتی که شما به عنوان عملکرد هیأت استان عنوان می‌کنید برگزاری منظم لیگ‌های استانی بوده اما متأسفانه در پایان این مسابقات خبری از مراسم رایج از جمله اهدای کاپ قهرمانی به تیم‌ها نبوده است، چرا؟
بجز سال گذشته که به دلیل شرایط خاصی که وجود داشت و یک سال هم به خاطر کرونا نتوانستیم کاپ قهرمانی را به تیم‌های برتر اهداء کنیم در بقیه سال‌ها این کار انجام شده است و حتی برای قهرمانان سال گذشته برنامه ریزی کردیم طی یک مراسم با حضور مسئولین استانی این کار صورت گیرد که متأسفانه شرایط مهیا نشد ولی برای سال جاری مراسم اهدای کاپ به تیم قهرمان به بهترین شکل برگزار خواهد شد.

طی چهل سال گذشته ساختمان و تجهیزات هیأت فوتبال تغییر آنچنانی نداشته و حتی از آمپلی فایر چهل سال قبل استفاده می‌شود که جای انتقاد دارد در این باره صحبت کنید.
ساختمان هیأت فوتبال یک بنای متروکه است و ما با فدراسیون فوتبال صحبت کردیم که بودجه در اختیار ما قرار دهد که این بنا را از نو بسازیم و ساختمانی در شأن فوتبال استان داشته باشیم ولی به هر حال در سال‌های اخیر هر سال با توجه به توان مالی که داشته‌ایم قسمتی از ساختمان و تجهیزات را نوسازی کردیم.

و در پایان این که چرا جوابگوی انتقادات رسانه ها نیستید؟
ما سعی کردیم از طریق سایت و فضای مجازی که در اختیار داریم برخی از انتقاداتی که مغرضانه نیست را نه در قالب جوابیه بلکه با تشریح موضوع جواب دهیم و بیشتر سعی می‌کنیم وارد بحث جواب و جوابیه نشویم.

پاورقی:

فوتبال ورزشی با ساختار عظیم و پیچیده ای است که بررسی زوایای مختلف آن بدون منابع و داده های اطلاعاتی موثق امکان پذیر نیست، لذا در این گفتگو همان‌طور که ملاحظه شد تلاش بر این بود تا مطالبه و نقدهای اساسی منتقدین به مدیریت این رشته ورزشی در استان مطرح گردد و رضا رحمانی نیز در قامت ریاست هیأت پاسخ‌ها و ادله ای برای هر یک از آن‌ها بیان نمود که قضاوت آن بدون شک بر عهده جامعه فوتبال و مخاطبین عزیز به هیز خواهد بود.

اما نباید فراموش کنیم که فوتبال را باید از زاویه قهرمانی و حرفه ای مورد تحلیل قرار داد، به عبارت دیگر خروجی‌ها و ایستگاه‌هایی که تیم‌ها و نمایندگان فوتبال و حتی فوتسال استان در سطح کشور در آن توقف کرده‌اند را باید دید و مورد بررسی قرار داد.

رحمانی در این گفتگو خود به بیماری فوتبال کردستان ولو به صورت غیرمستقیم اشاره کرد، این که باشگاهی نداریم تا نگاه حرفه ای داشته باشیم، آوالان به بخش خصوصی واگذار شد، این که مدارس فوتبال بدون مجوز داریم، این که تیم‌ها توان ماندن در یک فصل مسابقات داخل استان را ندارند و … از جمله ضعف‌هایی که بود که رئیس هیأت فوتبال استان به آن اشاره کرد، مواردی که هر یک از آنها می‌توانست یا می‌تواند با مدیریتی برنامه محور همراه با ارتباطات اثربخش و ایجاد رویه ای نظاممند بر پایه قوانین و اساس‌نامه های موجود منجر به خروجی متفاوت از آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، بشود.

البته ضعف‌های فوتبال کردستان تنها به موارد بیان شده از سوی متولی این رشته ورزشی در استان معطوف نمی‌شود، بلکه حضور نماینده فوتبال بزرگسالان استان در رده های انتهایی جدول لیگ سه کشور، کمبود و یا عدم وجود بازیکنانی با سطح فنی بالا جهت حضور در تیم‌های فوتسالی که هر سال به همین دلیل از صعود به دسته های بالاتر بازمی مانند، مدارس فوتبالی که سال‌هاست در نبود نظارت داعیه استعدادپروری داشتند و خروجی در سطح ملی و لیگ‌های مطرح از آنان دیده نشد، لیگ‌های استانی که کیفیت آن نمره ای پایین‌تر از کمیت آن دریافت می‌کند و یا زمین‌های چمن طبیعی که در اختیار هیأت استان و شهرستان‌ها بوده و کارایی چندانی ندارند و…

بدون تردید نمی‌توان چنین ضعف‌هایی که بیشتر به دلیل ناکارآمدی در حوزه مدیریتی فوتبال کردستان است را نباید نادیده گرفت و برای آن باید چاره اندیشی کرد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10348

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار