تلاش رزمی کار سنندجی برای فتح رینگ های حرفه ای تایلند

ورزش‌های رزمی یکی از رشته های مورد علاقه جوانان کردستانی است که قهرمانان این رشته توانسته‌اند عنوان‌های زیادی کشوری و بین‌المللی برای استان کسب کنند، موی تای یک از این رشته هاست که قهرمانان کردستانی در بخش حرفه ای و آماتور توانسته‌اند خودی نشان دهند. شرق آسیا به خصوص تایلند یکی از مراکز اصلی و رسمی مسابقات موی تای حرفه ای است که بسیاری از قهرمانان این رشته با هدف کسب اعتبار و شهرت و نیز جوایز نقدی روانه این کشور شدند. ساسان قصیری جزء اولین ورزشکاران کردستانی بود که در اواخر دهه 80 توانست در مسابقات حرفه ای موی تای حضور پیدا کند و اکنون عضو هیئت رئیسه چندین سازمان رسمی برگزاری رقابت‌های حرفه ای موی تای در کشور تایلند است. بهزاد رفیق دوست یکی دیگر از موی تای کاران کردستانی بود که در دهه 90 توانست حضور موفقی در مسابقات حرفه ای موی تای داشته باشد. در این میان با توجه به پتانسیل و علاقمندی فراوان جوانان کردستان به رشته های رزمی طی این سال‌ها چندین نفر شانس و اقبال خود را برای حضور در این سطح از مسابقات آزموده‌اند به طوری که در حال حاضر حدود 10 ورزشکار کردستانی در مسابقات حرفه ای موی تای که توسط سازمان‌های معتبر برگزار می‌شود در تایلند حضور دارند، معین افضلی است یکی از این جوانان جسور و رزمی کار است که برای کسب افتخار در رینگ‌های موی تای حرفه ای مقابل حریفان قدر و مشهور خود قرار گرفته و توانسته در این مدت نیز جایگاه ویژه ای میان موی تای کاران حرفه ای به دست آورد. برای آشنایی بیشتر با معین افضلی رزمی کار جوان که متولد سال 1378 سنندج است و هم اکنون در تایلند حضور دارد به صورت غیرحضوری مصاحبه ای انجام داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

معین افضلی - موی تای

ورزش را با چه رشته ورزشی شروع کردید؟
با توجه به علاقه ای که به رشته های رزمی داشتم سال 87 در رشته تکواندو فعالیت خود را شروع کردم و حدود پنج سال تکواندو کار کردم.

از چه سالی به موی تای آمدید؟
سال 92 بعد از اینکه پنج سال در تکواندو تمرین کردم به دلیل علاقه شخصی به موی تای روی آوردم و زیر نظر سید بهمن رضوی این رشته ورزشی را شروع کردم.

چه عنوان‌هایی در موی تای کسب کرده‌اید؟
چندین مقام کشوری، طلای فستیوال بین‌المللی موی تای باکو آذربایجان، نقره مسابقات mma در کشور افغانستان شهر هرات، کمربند قهرمانی wkl مسابقات حرفه ای k1 ارمنستان و پنج برد در مسابقات حرفه ای سازمان‌های معتبر کشور تایلند و کامبوج از جمله عنوان‌های کسب شده من در این چند سال بوده است.

سابقه حضور در اردوی تیم ملی را دارید؟
بله، یک بار سال ۹۴ به اردوی تیم ملی موی تای دعوت شدم.

چند سال است در ورزش‌های رزمی فعالیت می‌کنید و وضعیت این رشته در استان کردستان چگونه است؟
در اکثر رشته های رزمی ورزشکاران کردستانی سرآمد هستند و ورزشکاران مستعدی در این رشته های فعالیت می‌کنند که متأسفانه به دلیل عدم حمایت مالی نمی‌توانند توانایی‌های خود را نشان دهند در نتیجه اکثر این استعدادها به مرحله شکوفایی نمی‌رسند و خیلی زود از دنیای حرفه ای و قهرمانی کنار می‌کشند.

 

معین افضلی - موی تای
معین افضلی:  نبود حامی و کمبود مربی چالش اصلی موی تای کردستان است

 

به نظر شما مشکل اصلی موی تای استان چیست؟
عدم حمایت و نبود اسپانسر برای باشگاه ها و تیم‌های ورزشی مشکل اصلی اکثر رشته های ورزشی از جمله موی تای است و در کنار آن هم متأسفانه تنها خانه موی تای استان به دلیل درآمدزایی به افرادی که تخصص کافی در این رشته را ندارند اجاره داده شد که این امر هم به یک معضل تبدیل شده است.

فعالیت مربیان موی تای در کردستان را چطور می بینید؟
در این رشته قهرمانان نامی و مربیان با دانشی در رشته موی تای فعالیت می‌کنند اما متأسفانه تعداد آن‌ها انگشت شمار هستند که جوابگوی تعداد ورزشکاران علاقمندان به این رشته نیست.

به عنوان یک ورزشکار حرفه ای چه انتظاری از مسئولین دارید؟
من درخواست شخصی ندارم ولی انتظار داریم مسئولین استانی به فکر حل مشکل اصلی ورزش کردستان یعنی جذب حامی و اسپانسر برای ورزشکاران، باشگاه و تیم‌ها ورزشی استان باشند.

از خاطرات تلخ و شیرین ورزشی خود بگویید؟
بدترین خاطره ورزشی من در کشور کامبوج رقم خورد در یک مسابقه پنج رانده با سوپراستار کشور کامبوج در راند یک ساعدم شکست و دو راند با دست شکسته بازی کردم و هر سه راند رو پیروز میدان بودم ولی در راند سه برای جلو گیری از آسیب بیشتر قادر به ادامه مسابقه نبودم.
از طرف دیگر، تمام پیروزی‌ها که در مسابقات حرفه ای سازمان‌های معتبر به دست آوردم جزء خاطرات شیرین من است.

در حال حاضر کجا تمرین می‌کنید؟
هم اکنون در کشور تایلند زیر نظر بهترین منیجر و بهترین مربی سال دنیا بهزاد رفیق دوست که سنندجی هستند اما ۱۵ ساله ساکن تایلند هستند مشغول تمرین و مسابقه در سازمان‌های حرفه ای موی تای هستم.

به چه علت اکثر ورزشکاران حرفه ای رزمی، کشور تایلند را برای ادامه فعالیت ورزش خود انتخاب می‌کنند؟
چون اکثر مسابقات حرفه ای و سطح بالا توسط سازمان‌های معتبر در این کشور برگزار می‌شود و از نظر فنی و از نظر مالی برای ورزشکاران حرفه ای رزمی خیلی خوب است. البته در کنار این مزایا معایبی همچون آسیب‌دیدگی و دوری از خانواده را دارد.

چه توصیه ای برای ورزشکاران رزمی که می‌خواهند در این رشته فعالیت کنند، دارید؟
تمرین مناسب و منظم، تغذیه و پشتکار نصف مسیر قهرمانی است نصف دیگر راه انتخاب درست مربی است که باعث پیشرفت ورزشکار می‌شود که جا دارد از مربی خوبم سید بهمن رضوی تشکر و قدردانی می‌کنم.

هدف نهایی شما از ادامه ورزش رزمی به صورت حرفه ای چیست؟
هدف اصلی من قهرمانی در بزرگ‌ترین سازمان‌های رزمی کشور تایلند است.

سخن پایانی …
از همه کسانی که تلاش کرده‌اند تا من به این مرحله از ورزش برسم تشکر و قدردانی می‌کنم و برای همه ورزشکاران و تلاش گران عرصه ورزش آرزوی موفقیت و تندرستی را دارم.

هنرهای رزمی ترکیبی ساسان قصیری
هنرهای رزمی ترکیبی

پاورقی

مسابقات رزمی در دنیا به دو شکل آماتور و حرفه ای برگزار می‌شود که در مسابقات آماتور تیم‌های ملی در مسابقات جهانی، آسیایی، بازی‌های ساحلی و داخل سالن حضور دارند، اما در بخش حرفه ای ورزشکاران حرفه ای با باشگاه ها قرار داد امضاء می‌کنند در مسابقات که توسط سازمان‌های مختلفی چون k1، mma، wk1 و … که مسابقات حرفه ای را در سطح دنیا به خصوص کشورهای شرق آسیا برگزار می‌کنند، شرکت می‌کنند و نفرات برنده جوایز ارزنده دریافت.

ورزش رزمی در ایران به صورت آماتور برگزار می‌شود، ولی به صورت گام به گام در مسیر حرفه ای شدن است و در برخی شهرها به صورت زیر زمینی مسابقاتی برگزار می‌شود که امیدواریم روزی به صورت قانونی اجازه فعالیت داده شود.

استان کردستان در ورزش رزمی حرفه ای پیشگام بوده است به وجود نفرات چون ساسان قصیری که عضو هیئت رئیسه چند سازمان معتبر است و یا بهزاد رفیق دوست که هم باشگاه دار و هم برگزار کننده مسابقات در کشور تایلند است باعث شده در حال حاضر 9 نفر از ورزشکاران کردستانی در تایلند و باشگاه ها و کمپ‌های مختلف مشغول تمرین و مسابقه در سازمان‌های حرفه ای هستند.

هنرهای رزمی ترکیبی mma مدت دو سال در ایران شروع به فعالیت کرده است که نفراتی چون سید بهمن رضوی، سید فاضل حسینی و نهرو عزیزپور دوره عملی مربیگری و داوری این رشته را طی کرده‌اند، اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور سال گذشته برگزار شد و ایران جزء معدود کشورهای است که در این رشته تیم ملی را تشکیل داده‌اند و برای ورزشکاران کمربند تعریف کرده‌اند و در اسفند ماه سال گذشته برای اولین بار در کردستان به میزبانی شهرستان بانه مسابقات mma با استقبال قابل توجه علاقمندان به رشته های رزمی برگزار شد.

ناگفته نماند که حدود چند سال است در موی تای کشور اختلافاتی در مسئولیت و تصدی گری افراد ایجاد شده است بطوریکه… نصری فدراسیون غیرانتفاعی موی تای را تأسیس کرد و هر چند از طرف دادگاه وی از این کار منع شد اما «ایفما» ایشان را به عنوان نماینده تام اختیار خود در ایران معرفی کرده است از طرف دیگر وزارت ورزش و جوانان هم فردی به نام… نقدی را به عنوان رئیس انجمن موی تای کشور معرفی کرده که این امر باعث سردرگمی ورزشکاران موی تای شده و برخی افراد سود جو نیز از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند که امیدواریم موی تای کشور از این دودستگی رهایی پیدا کند.

قرار است مسابقات جهانی هنرهای رزمی (کامبت گیمز) در عربستان برگزار شد که موی تای هم یکی از رشته ها حاضر در این مسابقات است که امیدواریم موی تای کاران ایرانی با کسب عنوان‌های برتر جایگاه گذشته خود در این رشته را به دست آوردند.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10273

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار