اولین قهرمان تالو در گفتگو با به هیز:

توان انسانی و مالی حضور در لیگ کشوری را نداریم

رشته ورزشی ووشو در استان کردستان سال‌هاست که علاقمندان خاص خود را دارد و همواره توانسته در بخش ساندا یا همان مبارزه نمایندگانی را در تیم‌های ملی داشته باشد. البته با وجود عملکرد ضعیف مدیران ادوار گذشته در این رشته بخش دیگر ووشو یعنی تالو علی رغم وجود استعدادهای باورنکردنی از سن خردسالی تا بزرگسالی اما متأسفانه نتوانسته همانند بخش مبارزه از لحاظ کمی آمار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و ووشو کردستان در تالو تنها به یک نماینده در تیم‌های ملی اکتفا کرده که اتفاقاً به تنهایی وزنه سنگینی برای این رشته ورزشی در استان محسوب شده و با کسب قهرمانی‌های مختلف نیز همواره توانسته حامی و معرف شایسته ای برای فعالان ووشو در کردستان باشد. فاتح حیدریان تنها قهرمان و ملی پوش تالو استان کردستان اکنون با 27 سال سن در مصاحبه با به هیز از شرایط این رشته و همچنین کارنامه ورزشی خود می‌گوید.

فاتح حیدریان

چگونه با ورزش ووشو آشنا شدید؟
سال 86 برادر من کشتی گیر بود برای تمرین به مجموعه ورزشی استقلال می‌رفت و من هم همراه او بودم چند رشته ورزشی در سالن‌های این مجموعه تمرین می‌کردند که من بعد از دیدن تمرینات رشته ووشو که هم حرکات نمایشی داشت و هم مبارزه از این ورزش خوش آمدم و از آن زمان تا کنون هم در رشته ووشو مشغول فعالیت هستم.

ووشو شامل چند بخش و سبک است شما در چه سبکی کار می‌کنید؟
ووشو شما دو بخش است بخش ساندا (مسابقه) و تالو (اجرای فرم) است در بخش تالو سبک‌های مختلفی وجود دارد ولی سه سبک چانگ چوان، نن چوان و تایچی چوان سبک‌های رسمی است که مسابقات آسیایی و جهانی آن زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می‌شود و چان چوان سبک تخصصی من است.

سطح دانش مربیان ووشو استان در چه حدی است؟
در بخش ساندا مربیان با دانشی در استان فعالیت می‌کنند اما در بخش تالو با کمبود مربی بادانش و به روز مواجه هستیم یعنی مربی وجود ندارد که از نظر علم تمرین و بار فنی بتواند یک برنامه چند ماه را برای آمادگی در مسابقات کشوری ارائه دهد به دلیل نبود مربی به روز در تالو از سال 96 من بدون مربی با استفاده از فیلم‌های آموزشی و سفر به استان‌های مختلف خود را آماده حضور در مسابقات می‌کردم و حدود 2 سال است برنامه تمرینی خود را زیر نظر مصطفی گلی مربی اصفهانی ادامه می‌دهم.

در عرصه مربیگری هم فعالیت می‌کنید؟
به دلیل کمبود مربی در تالو من در کنار ورزش قهرمانی کار مربیگری را نیز انجام می‌دهم. مدرک مربیگری درجه 2 دارم چون واقعاً بخش تالو در استان راکد بود به درخواست هیأت استان در رده سنی پایه کار مربیگری را شروع کردیم و ظرف مدت دو سالی که در عرصه مربیگری فعالیت می‌کنم ورزشکاران ما در مسابقات کشوری امیدوار کننده ظاهر شدند به طوری که می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک مدال کشوری را کسب کنند.

اولین مربیان شما در ووشو چه کسانی بودند؟
من ووشو را در ابتدا زیر نظر کاوه محمدی شروع کردم و بعد از چند ماه تمرین با ایشان زیر نظر سید زاهد ابراهیمی تمرینات خود را به طور جدی ادامه دادم از آنجا استارت قهرمانی در این رشته را زدم.

اولین مسابقات خود در ووشو را به یاد دارید؟
از سال 87 مسابقه ووشو در سطح شهرستان و استان را تجربه کردم و موفق به کسب عنوان‌های مختلفی شدم تا اینکه در سال 89 برای اولین بار در مسابقات کشوری این رشته حضور پیدا کردم که موفق به کسب عنوانی نشدم.

اولین مقام کشوری که در ووشو کسب کردید؟
مسابقات رشته ووشو شامل دو بخش فدراسیونی و سبکی است. در بخش سبکی من از سال 89 موفق به کسب عنوان‌های کشوری شدم اما در مسابقات فدراسیونی و تیم ملی سال 92 در رده سنی جوانان برای اولین بار مقام دوم و سوم کشور را به دست آوردم و به اردوی تیم ملی هم دعوت شدم حدود سه ماه در اردو بودم که در مرحله آخر خط خوردم.

از چه سالی وارد رده سنی بزرگسالان شدید و چه عنوان‌هایی را به دست آوردید؟
ووشو مثل بقیه رشته های ورزشی نیست چون از 17 سالگی وارد رده سنی بزرگسالان می‌شوید! به همین خاطر از سال 93 مسابقه در این رده سنی را شروع کردم تا سه سال من موفق به کسب عنوانی در رده سنی بزرگسالان نشدم تا اینکه سال 95 در مسابقه کشوری انتخابی تیم ملی یک عنوان دومی و یک مقام سومی را کسب کردم و برای اولین بار به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم و در همان سال هم در رقابت‌های دانشجویان کشور موفق به کسب عنوان اول شدم از آن سال تا کنون عنوان‌های زیادی در مسابقات کشوری و لیگ‌های مختلف کسب کردم در طول این 6 سال همیشه در اردوهای تیم ملی حضور داشته‌ام. در زمان کرونا هم موفق به کسب 2 مدال طلا در مسابقات بین‌المللی آمریکا شدم که به صورت آنلاین برگزار شد.

در قالب تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدید؟
نه، چندین بار در اردوهای تیم ملی فیکس شدم که متأسفانه هر بار به دلیلی از جمله مصدومیت و یا عدم اعزام در مسابقات قهرمانی آسیایی حضور نداشته‌ام. سال 2018 بعد از حضور در چندین اردوی تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی جاکارتا در بخش تالو انتخاب شدم که متأسفانه رئیس وقت فدراسیون ورزشکاران تالو را به این رقابت‌ها اعزام نکرد و برای بازی‌های هانگژو هم نفر فیکس تیم ملی بودم اما در ماده من کسی را اعزام نکردند دلیلشان این بود که اگر اعزام شوم مدال کسب نمی‌کنم!

در مورد مسابقات بین‌المللی گرجستان که امسال حضور داشتید، صحبت کنید؟
برای حضور در این مسابقات من به همراه 2 ووشوکار دیگر انتخاب شدیم که یک نفر مصدوم شد و نفرات دیگر نتوانستند در مسابقات حضور پیدا کنند در نهایت من به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی گرجستان حضور پیدا کردم که با شرکت ورزشکاران 15 کشور برگزار شد موفق شدم سه مدال طلا در سبک چان چوان در ماده با سلاح و بدون سلاح را کسب کنم.

برنامه آینده شما چیست و خود را برای چه مسابقاتی آماده می‌کنید؟
مهم‌ترین مسابقه پیش روی من رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال 2024 است که زمان دقیق آن اعلام نشده است تا آن زمان در قالب یک باشگاه برای حضور در لیگ ووشو کشور خود را آماده می‌کنم.

وضعیت ووشو در شهرستان‌های استان چگونه است؟
از گذشته سه شهرستان سنندج، قروه و دیواندره شهرستان‌های فعال استان بوده‌اند و هیأت های سقز، بیجار، دهگلان و کامیاران هم فعال هستند در بخش تالو به دلیل نبود مربی فقط سنندج، دهگلان و قروه فعال هستند که برای حل این مشکل هیأت استان با شهرستان‌ها صحبت کرده است که هر کدام یک نفر را به عنوان مربی تالو معرفی کنند تا با حضور در کلاس و دوره های مختلف بخش تالو در همه شهرستان فعال شود.

به نظر شما استقبال کردستانی‌ها از رشته ووشو چگونه است؟
جوانان کردستانی به رشته های رزمی علاقه ای خاصی دارند و مستعد هم هستند که ووشو هم از این قاعده مستثنی نیست اما به دلیل اینکه در گذشته سالن اختصاصی و تجهیزات لازم در اختیار علاقمندان به این رشته نبود تا بتواند نفرات زیادی را جذب و از میان آن‌ها قهرمان پرورش بدهد ورزشکاران کمتری نسبت به دیگر رشته های رزمی در ووشو حضور داشتند اما با تجهیز خانه ووشو در سنندج توانستیم نفرات بیشتری نسبت به گذشته جذب این رشته کنیم در حال حاضر از نظر تجهیزات زمینه برای پیشرفت ووشوکاران در مرکز استان فراهم است.

به جز مشکلی مالی که همه هیأت های ورزشی با آن مواجه هستند، مشکل اصلی ووشو در کردستان چیست؟
در بعد قهرمانی توجه و حمایتی که لازم است از طرف هیأت به ورزشکار قهرمان نمی‌شود که شاید به دلیل نبود منابع مالی باشد چون هر ساله در دو بخش آقایان و بانوان چندین تیم در ساندا و تالو به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند که بودجه زیادی را می‌طلبد. نبود فرش تالو یکی دیگر از مشکلات است، کمبود مربی در بخش ساندا بانوان، نبود مربی در تالو بانوان، کمبود مسابقات برای ورزشکاران از جمله مشکلات ووشو استان است.

ووشو کردستان در بخش ساندا زودتر به نتیجه می‌رسد یا تالو؟
چون ووشو ایران در جهان مطرح است و بعد از چین در رتبه دوم جهان قرار دارد لذا کسب مقام و عنوان در ووشو کشور خیلی سخت است اما به نظر من در بخش ساندا زودتر می‌توانیم به نتیجه برسیم به خاطر اینکه در تالو بحث هماهنگی عصب و عضله است کسب موفقیت مقدری سخت‌تر است اما در کل هم در ساندا و هم در تالو استعدادهای فراوانی در کردستان وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه شود می‌توانند برای استان و کشور افتخار کسب کنند.

چه خاطرات و تلخ و شیرینی در ووشو دارید؟
از سال 86 که وارد این رشته شدم پر است از خاطرات تلخ و شیرین اما سال 1400 که در اردوی تیم ملی حضور داشتم و به عنوان بازیکن فیکس توانستم جای خود در تیم ملی را ثابت کند اما به دلیل پارگی عضله زیر شکم مصدوم شدم که از لحاظ روحی روانی خیلی برای من سخت بود چون دکترها به من گفتند که دیگر نباید ورزش قهرمانی را ادامه دهید! که خوشبختانه بعد از عمل جراحی و حرکات اصلاحی دوباره توانستم به عرصه قهرمانی برگردم. سال 95 که برای اولین بار در اردوی تیم ملی بزرگسالان حضور پیدا کردم و در کنار قهرمانان نامی ایران و جهان زندگی اردویی داشتم که خیلی برای من خاطره شیرینی بود و در کنار آن هم حضور در مسابقات بین‌المللی گرجستان و کسب سه مدال طلا خاطره شیرین دیگر من است.

یک ووشوکار قهرمان باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟
این ویژگی‌ها در دو بخش تالو و ساندا متفاوت است اما در بخش تالو چون هم آکروبات و اجرای فرم است در بخش قهرمانی آن باید مثل رشته ژیمناستیک از سن پایه این ورزش را شروع کرد و در کنار ژنتیک و انعطاف بدنی باید هماهنگی عصب و عضله را داشته باشد با تمرینات منظم و اصولی زیر نظر یک مربی با دانش می‌توان به دنبال مقام و مدال بود.

در طول دوران 17 ساله ای که در ووشو حضور دارید با چند رئیس هیأت کار کرده‌اید، عملکرد کدام یک از آنها به نظر شما بهتر بوده است؟
زمانی که من ووشو را شروع کردم آقای اصغری رئیس هیأت بودند در بخش همگانی و قهرمانی عملکرد قابل قبولی نداشتند، آقای زارعی در سال اول و دوم خیلی عالی کار کردند به خصوص از لحاظ زیر ساخت که خانه ووشو سنندج در زمان ریاست وی تجهیز شد و دو سکو ساندا خریداری شد، اما در دو سال بعد آن هیچ کار خاصی انجام ندادند. آقای اسماعیلی هم کمتر از یک سال است که رئیس شدند زود است در مورد عملکردش قضاوت کرد ولی تا کنون عملکردی خوبی داشته‌اند باید صبر کرد و دید در سال‌های بعد چگونه هیأت را اداره می‌کنند.

با شرایط موجود آینده ووشو کردستان را چگونه می‌بینید؟
ووشو کردستان نسبت به گذشته در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و اگر ورزشکاران همت کنند، هیأت ووشو و مسئولین ورزش هم حمایت کنند آینده روشنی در انتظار ووشو کردستان خواهد بود.

به نظر شما در حال حاضر کردستان می‌تواند در لیگ ووشو کشور تیمداری کند؟
به نظر من از نظر مالی و فنی در حال حاضر کردستان توان حضور در لیگ ووشو کشور را ندارد چون در لیگ ووشو در 8 وزن ساندا و در 5 فرم تالو امتیازات جمع می‌شود که ما در نهایت سه نفر ساندا کار و یک نفر تالو کار در حد لیگ کشور داریم و نمی‌توانیم با یک تیم کامل در مسابقات حضور پیدا کنیم اما چند سال آینده این امکان فراهم می‌شود. حضور در مسابقات لیگ باعث می‌شود سطح آمادگی و فنی ورزشکار ارتقاء پیدا کند در حال حاضر هم سه ووشوکار کردستانی در قالب تیم‌های دیگر در لیگ حضور دارند.

اگر به گذشته برگردیم دوباره رشته ووشو را انتخاب می‌کنید؟
جواب به این سؤال سخت است چون من در این رشته خیلی تلخی و شیرینی را کشیده‌ایم اما به خاطر عشق و علاقه ای که به این ورزش داشته‌ام و با من سازگار بوده است با تمام مشکلات و کمبودها دوباره ووشو را انتخاب می‌کنم.

سخن پایانی
ورزشکاران کردستانی با تحمل شرایط بسیار سخت در مسابقات کشوری مقام کسب می‌کنند به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند که در این مرحله نیاز است مسئولین استانی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حامی و پشتیبان اردونشینان باشد که بتواند خود را در تیم ملی فیکس کنند که متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند! ورزشکاران اردونشین کردستانی بدون حامی بوده‌اند به همین خاطر به حق خود که حضور در تیم ملی است نمی‌رسند. مشکل دیگر نبود برنامه مشخص برای قهرمانان است به طوری که آن‌ها را به حل خود رها کردند و در واقع آن‌ها با تلاش و برنامه خود موفق به کسب مقام و مدال می‌شوند این اقدامات باعث شده ورزشکاران انگیزه لازم را برای ادامه ورزش قهرمانی نداشته باشند و نتیجه این می‌شود که کردستان یک نماینده در بازی‌هایی آسیایی نداشته باشد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10738

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار