خلبان علاقبند از علاقمندی دو دهه برای پرواز می گوید؛

ورزش های هوایی کردستان نیازمند هدایت خلاقانه

آریان علاقبند بهرامی
  • از چه سال و چه رشته ای ورزش را شروع کردید؟
    از سن 6 سالگی با ژیمناستیک ورزش را شروع کردم و در 8 سالگی وارد رشته بسکتبال شدم تا 14 سالگی این ورزش را ادامه دادم بعد از آن به هوانوردی علاقه پیدا کردم تا کنون هم در این رشته فعالیت می‌کنم.

 

  • از چه سالی به عنوان رئیس کمیته ورزش‌های هوایی کردستان منصوب شدید و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
    در شهریور ماه سال 1400 با پیشنهاد رئیس هیأت انجمن‌های ورزشی کردستان با حکم رئیس انجمن ورزش‌های هوایی کشور به عنوان رئیس این کمیته منصوب شدم و از همان روز فرایند اصلاح و ارتقا این ورزش را در کردستان آغاز کردم و در آن زمان فقط دو شهرستان سنندج و مریوان فعال بودند، ولی اکنون پس از 2 سال فعالیت مداوم این ورزش در 6 ایستگاه شهرستانی شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز و قروه فعال است و حدود 300 نفر در رشته هوانوردی در سطح استان مشغول ورزش هستند. همچنین در صورت سفر ورزشکاران از سایر استان‌ها به شهرستان‌های کردستان دارای مسئولین متخصص جهت راهنمایی، هماهنگی‌ها و در نتیجه میزبان بهتری برای مهمانان این ورزش هستیم.

 

  • با چه شناختی از رشته هوانوردی مسئولیت این کمیته را در کردستان قبول کردید؟
    در سال‌های متوالی که در استان‌های دیگر مشغول فعالیت‌های هوانوردی و سایر امور بودم مطالب مرتبط حوزه هوانوردی و گاهی اوقات مطالبی در خصوص ورزش‌های هوایی را در صفحات مجازی منتشر می‌کردم اما چیزی که باعث تعجب من شد عدم اطلاع کافی مردم استان خودمان در خصوص این رشته بود و بارها از من سؤال میکردند که آیا امکان دارد در کردستان هم آموزش دید و پرواز کرد؟ یا کجا ثبت نام کنم که پرواز را یاد بگیرم؟ و در واقع این سؤالات یکی از عوامل اصلی ورود شخص من جهت برسی دلایل منفعل بودن و توسعه‌نیافتگی این رشته کردستان بود، پس از برسی هایی که انجام دادم متوجه چندین ضعف در سیستم مدیریتی این ورزش شدم که در چهار بند عنوان می‌کنم. نخست آن که از سن این ورزش در کردستان 22 سال گذشته بود اما فقط یک مربی فعال و رسمی فدراسیون داشتیم، دوم؛ این ورزش تنها در دو شهرستان سنندج و مریوان فعال بود و سایر شهرستان‌های استان از این ورزش بی نصیب بودند، سوم؛ هیچ سایت پروازی رسمی و ثبت شده ای در سطح استان وجود نداشت و چهارم این که کردستان به صورت انحصاری به درگاه واردات و فروش تجهیزات یکی از برند های خارجی توسط نماینده های منطقه ای تبدیل شده بود و چون این واردات به صورت غیر رسمی و قاچاق انجام می‌گرفت در نتیجه سودی برای جامعه ورزشی نداشت و تنها با قیمت‌های بالاتر جهت فروش به پایتخت و شهرهای بزرگ ارسال می‌شد. بنابراین از وضعیت این رشته در استان اطلاع کافی داشتیم از همان روز اول قبول مسئولیت در فکر حل این مشکلات و ساماندهی کمیته ورزش‌های هوایی بودم.

 

  • تاریخچه ای از ورزش‌های هوایی استان را بیان کنید؟
    تولد ورزش‌های هوایی در کردستان با خرید اولین بال پروازی پاراگلایدر در سال 1380 توسط استاد رضا زندی آغاز شد و بعد ها توسط استاد ناصر ابراهیمی ادامه پیدا کرد و می‌توان گفت که این ورزش در کردستان هم اکنون 22 ساله است، اما با توجه ویژگی‌های خاص این ورزش و اتفاقاتی که برای آن در طول این 22 سال رخ داده از نظر بنده سن حرفه ای و مفید آن از زمان شروع تا به امروز معادل 7 سال است! سقوط آزاد، هنگ گلایدر، پاراگلایدر، پاراموتور، رادیو کنترل و بانجی جامپینگ جز شاخه های اصلی این ورزش هستند اما در کردستان ورزش‌های هوایی تنها با نام پاراگلایدر شناخته شده است.

 

  • برای فعال سازی رشته های دیگر ورزش‌های هوایی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
    رشته مدل (پرواز هواپیماهای مدل) یکی از زیر مجموعه های کمیته ورزش‌های هوایی است که شامل هواپیما، هلی‌کوپتر و پهپاد است طی بازدیدی که از سایت‌های پروازی شهرستان کامیاران داشتیم اقدامات اولیه برای راه اندازی سایت پروازی هواپیما های مدل در این شهرستان انجام شده که امیدواریم به زودی شاهد فعال شدن این رشته در استان باشیم.

 

  • در بحث آموزش مربیان اقدام خاصی انجام داده‌اید؟
    در زمانی که این مسئولیت به من واگذار شد فقط یک مربی ورزش‌های هوایی در استان بود، اما با تلاش‌های این کمیته در دو سال گذشته تعداد دو نفر از خلبانان پس از ارزیابی سطح و برگزاری کلاس‌ها و دوره های فشرده در داخل استان، جهت سنجش سطح علمی و عملی به پایتخت اعزام شدند و هر دو موفق به قبولی در آزمون‌های دوره مربیگری انجمن ورزش‌های هوایی کشور شدند و هم اکنون تعداد مربیان استان ارتقا یافته است و آموزش ورزشکاران و توسعه این ورزش با سرعت بیشتری در حال انجام است.

 

  • در طول دو سال گذشته آیا مسابقه ای برگزار کرده‌اید؟
    بله، در خردادماه سال 1401 با مساعدت و همکاری‌های اداره کل ورزش و جوانان کردستان، برای اولین با در سطح کشور در مریوان میزبان برگزاری مسابقات بین‌المللی فرود دقت پاراگلایدینگ با استاندارد جهانی Cat2 fai بودیم که این میزبانی باعث درخشش، معرفی مجدد ظرفیت‌های جغرافیایی و طبیعت کردستان به میهمانان و خلبانان حاضر در این رقابت‌ها شد.

 

  • از مشکلاتی که رشته هوانوردی با آن مواجه است، صحبت کنید؟
    ما در طول این 2 سال با چالش‌هایی مواجه بودیم که شاید بخش زیادی از آن ریشه در عدم مدیریت صحیح وعدم حل موانع در هیأت های گذشته بوده است، هم اکنون دو نهاد سازمان هواپیمایی کشور و انجمن ورزش‌های هوایی کشور هر دو به صورت موازی در حال آموزش و صدور گواهینامه پرواز با پاراگلایدر هستند و در مواقع مختلف دچار اختلاف نظر می‌شوند که کدام یک از آن‌ها متصدی اصلی مدیریت این حوزه است.
    انجمن ورزش‌های هوایی و فدراسیون با استدلال بر اینکه پاراگلایدر یک ورزش است طبعاً در حیطه وزارت ورزش و فدراسیون قرار می‌گیرد اما سازمان هواپیمایی با این نظر چندان موافق نیست و مدیریت کلیه وسایل پرنده غیر نظامی را جز اختیارات این سازمان می‌داند و همین موضوع اغلب باعث نامه نگاری‌های مختلف از سوی این نهاد جهت توقف فعالیت‌های ورزش هوایی در استان‌ها می‌شود و کردستان نیز به از این داستان بی نصیب نشده و هر ساله نامه های بسیاری به اداره کل ورزش و جوانان جهت توقف فعالیت پاراگلایدینگ به خصوص در شهرستان مریوان می‌شود و خواهان کسب مجوز مستقل از این سازمان هستند اما ضمانت اجرای این ممنوعیت پرواز در استان‌ها بر عهده اداره کل ورزش و جوانان و ارجاع به اداره شهرستان مربوطه است.
    می‌توان گفت که با همکاری و مساعدت اداره کل ورزش استان می‌توان ساز و کار مناسبی جهت حل این موانع پیدا و آن را اجرایی کرد، تا امروز چندین جلسه با همین موضوع برگزار شده است اما اگر این فعالیت‌ها و مشکلات از گذشته و توسط هیأت های گذشته پیگیری و دنبال می‌شد قطعاً امروز دنباله رو موضوعات جدیدتری راستای توسعه ورزش‌های هوایی استان بودیم اما هنوز طبق رسالت خود تلاش می‌کنیم جایگاه ورزش‌های هوایی کردستان را ارتقاء دهیم.

 

  • برای معرفی بیشتر رشته های هوانوردی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
    مسئولین قبلی در زمینه معرفی این رشته کوتاهی کردند و به همین خاطر اکثر مردم و حتی برخی از مسئولین ادارات ورزش و جوانان هیچ شناختی از رشته های هوانوردی ندارند! اولین اقدام ما فعال کردن هیأت های شهرستانی بود در حال حاضر 6 شهرستان فعال می‌باشند در این شهرستان‌ها اگر کسی علاقمند به پرواز باشد، اطلاع رسانی شده است که به کجا مراجعه کند این کار ما باعث شده در شش شهرستان استان افراد علاقمند به طور اصولی و قانونی آموزش ببیند در حال حاضر 300 خلبان فعال در استان کردستان داریم که ما به این تعداد قناعت نمی‌کنیم در صدد افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته هستیم.

 

  • افراد علاقمند به رشته هوایی باید از کجا کار خود را شروع کنند؟
    یکی از ویژگی‌های رشته های هوایی داشتن تجهیزات ویژه و گران قیمت است به طور که حداقل قیمت یک بال آموزشی 25 میلیون تومان است. اما افراد علاقمند به پرواز می‌توانند به هیأت های شهرستانی مراجعه کند ما تجهیزات آموزشی را در اختیار آنان قرار می‌دهیم یعنی در ابتدای آموزش، نیاز به تهیه تجهیزات ندارند بعد از آموزش اگر علاقمند به ادامه کار بودند می‌توانند تجهیزات اختصاصی تهیه کنند. هزینه آموزش پرواز هم طبق تعرفه امسال در کل کشور 15 میلیون تومان است که ما در استان کردستان حدود 6 میلیون تومان دریافت می‌کنیم و تعداد جلسات آموزشی هم متغیر است بستگی به استعداد فرد و شرایط آب و هوایی دارد.

 

  • چند سایت پروازی در استان کردستان داریم، کدام سایت شرایط بهتری نسبت به بقیه دارد؟
    چندین سایت پرواز در استان وجود دارد که متأسفانه هیچ کدام سایت رسمی و ثبت شده نیستند اما سایت پروازی مریوان به خاطر آب شیرین دریاچه زریوار، امنیت و مناظر زیبا یکی از بهترین سایت‌ها پرواز کشور است.

 

  • برای توسعه بیشتر این رشته چه انتظاری از مسئولین دارید؟
    اداره کل ورزش و جوانان همیشه با ما تعامل و همکاری لازم را داشته است اما با برخی از ادارات ورزش و جوانان شهرستان مشکل داریم چون در گذشته چارچوب خاصی برای این رشته وجود نداشت و برخی از مسئولین بر اساس همان دیدگاه قدیم به این رشته نگاه می‌کنند و در انتخاب رئیس کمیته هوانوردی شهرستان‌ها کارشکنی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند طبق اصول قانونی کار را پیش ببریم.

 

  • برای بخش قهرمانی چه برنامه ای دارید؟
    چندین برنامه استعدادیابی را اجرا و چند ورزشکار مستعد را انتخاب کردیم، اما در استان فقط 3 مربی درجه سه داریم که برای پیشرفت بیشتر این نفرات آن‌ها با استان‌های دیگر که مربی درجه یک دارند اعزام می‌کنیم تا سطح فنی خود را بالا ببرند و در آینده شاهد قهرمانی آن‌ها در سطح کشور باشیم.

 

  • آینده رشته های هوای در کردستان را چگونه می‌بینید؟
    با توجه به برنامه ریزی اصولی که داشته‌ایم اگر اجازه بدهند و همکاری کنند تا بر همین اساس جلو برویم آینده روشنی در انتظار این رشته در دو بخش همگانی و قهرمانی است چون از نظر زیرساخت، افراد علاقمند و استعداد شرایطی مناسبی برای دو بخش همگانی و قهرمانی فراهم است.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=9814

مدیرسایت

مدیرسایت

مدیر سایت
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

آخرین اخبار

0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا نظر خود را ثبت کنیدx