قهرمان سابق کشتی از نتیجه بی مهری مدیران سابق می‌گوید:

به حقّم نرسیدم!

اولین روزهایی که روی تشک کشتی رفت تنها 9 سال داشت و این علاقه ناشی از حضور فرزاد هلالی قهرمان آزادکار و بااخلاق آن زمان بود که البته نسبت فامیلی هم مزید علت شد تا زیر نظر وی الفبای کشتی را یاد بگیرد. سال 71 اولین رقابت روی تشک سخت را تجربه کرد، تجربه ای که منجر به شکست شد اما یک سال بعد در وزن 35 کیلوگرم دسته نونهالان قهرمان طلایی شد. در طول سالیانی که در کشتی عرق ریخت زیر نظر مربیانی چون مسعود احمدی، اشرف هدایت نژاد، عثمان فدکی، نبی احمدی و کمال شکوهی تلاش کرد تا به دانش و تجربه خود در این رشته اضافه کند و در سال‌های اخیر سالار محمدی به عنوان مربی همیشه همراه او بوده است. حادثه ای در خانه ژیمناستیک سنندج و مصدومیت عاملی شد تا از دوران طلایی کشتی فاصله بگیرد، اتفاقی کم نظیر که تا سال‌ها بعد از آن نیز نقل محافل ورزشی و غیر ورزشی بود. بلی، با شورش آقایی قهرمان سابق کشتی آزاد کشور هم صحبت شدیم. متولد اردیبهشت ماه سال 1362 در سنندج و خانواده ای دوستدار ورزش؛ از مهم‌ترین افتخاراتش می‌توان به نفر سوم انتخابی تیم ملی، نفر چهار جام تختی، کسب سه مدال کشتی کارگران کشور و دو مدال کشتی پهلوانی و سه مدال پیشکسوتان اشاره کرد. حضور آقایی به عنوان کمک مربی تیم ملی کشتی فرنگی ناشنوایان کشورمان، بهانه ای شد تا پس از مدت‌ها بی خبری از این قهرمان و معلم ورزش بااخلاق استان کردستان، با هم گپ کوتاهی را در دفتر «به هیز» بزنیم.

شورش آقایی

در ابتدا اشاره کوتاهی به عناوینی که کسب کردید را داشتیم، اما دوست داریم بیشتر از افتخاراتی که در این رشته بدست آوردید، بفرمایید.
سال 76 در رقابت‌های منطقه ای جوانان عنوان اول را کسب کردم، سال 80 در مسابقات کشوری هلال احمر قهرمان شدم و در همان سال مسابقات انتخابی تیم ملی وزن 84 کیلوگرم به مقام چهارم رسید، سال 89 در رقابت‌های انتخابی جام تختی وزن 97 کیلوگرم جعفر دلیری قهرمان پنج ساله ایران را ضربه فنی کردم و مقام سوم را کسب کردم در جام تختی هم کشتی گیر آمریکایی را ضربه کردم اما مقابل کشتی گیر روس شکست خوردم و به مقام چهارم رسیدم و متأسفانه سال 90 حین تمرین در خانه ژیمناستیک دو سال از کشتی دور بودم که دوباره بعد از بازگشت به کشتی عنوان سوم مشترک انتخاب تیم ملی را کسب کردم.

در لیگ کشتی هم حضور داشته‌اید؟
بله، دو سال در لیگ دسته یک کشتی کشور برای تیم‌های کرج و رشت کشتی گرفته‌ام و دو سال هم در لیگ داخلی و جام رمضان کشتی استان مازندران حضور داشته‌ام که جواد ابراهیمی قهرمان جوانان آسیا را شکست دادم.
در کشتی کارگران کشور هم مقام کسب کرده‌اید؟
بله، دو مدال نقره و یک مدال برنز کشتی کارگران کشور را دارم که دو مدال نقره در وزن 97 کیلوگرم و مدال برنز را در وزن 120 کیلوگرم کسب کرده‌ام.

در کشتی پهلوانی هم عنوان دار هستید؟
بله، سال 86 در وزن 90 کیلوگرم کشتی پهلوانی بعد از 23 مقام دوم کشور را برای کردستان کسب کردم قبل از من شاهپور علی پناه این عنوان را کسب کرده بود، سال 98 به عنوان اولین نفر در استان موفق شدم مدال برنز وزن 100 کیلوگرم کشتی پهلوانی کشور را کسب کردم.

به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اید؟
بله، سال 92 پس از کسب عنوان سوم رقابت‌های انتخابی تیم ملی توسط رسول خادم سرمربی تیم ملی به اردو دعوت شدم.

در خصوص حضورتان در مسابقات پیشکسوتان بفرمایید.
سه دوره در مسابقات کشتی پیشکسوتان حضور داشته‌ام که موفق شدم دو مدال طلا و یک مدال نقره را کسب کنم و حتی به مسابقات جهانی پیشکسوتان در کشور گرجستان اعزام شدم که متأسفانه آی دی کارتم گم شد و نتوانستم کشتی بگیریم!

تا چه سالی به کشتی گرفتن ادامه دادید؟
تا سال 1400 کشتی گرفتم و آخرین کشتی هم در رقابت‌های کشوری در مقابل محمد حسین محمدیان که از تازه المپیک برگشته بود که بعد از آن مینسک پاره شد و کشتی را کنار گذاشتم.

حضورتان در تیم ملی کشتی جوانان ناشنوایان به عنوان مربی بهانه اصلی این گفتگو بود، چطور شد که انتخاب شدید؟
به واسطه آشنایی که با علیرضا رضایی مدیر فنی تیم‌های ملی داشتم با پیشنهاد او و موافقت جناب تیشه گران ریاست محترم فدراسیون ناشنوایان به عنوان مربی تیم ملی کشتی جوانان انتخاب شد که این تیم خود را برای حضور در مسابقات جهانی قرقیزستان آماده می‌کند.

وضعیت کشتی استان حال حاضر نسبت به 30 سال قبل که شما کشتی را شروع کردید، چه تغییری کرده است؟
از نظر زیر ساخت، سالن کشتی و تشک شاهد افرایش بوده‌ایم، اما از نظر مربی تفاوتی چندان با گذشته نکرده است. وضعیت کشتی در رده های سنی متفاوت در رده بزرگسالان وضعیت قابل قبولی نداریم، اما در رده جوانان وضعیت مناسبی است به طور کلی تعداد کشتی گیران نسبت به گذشته کم شده است.

برای افرایش تعداد کشتی گیران چه پیشنهادی دارید؟
به نظر من هر چه تعداد مسابقه بیشتری باشد می‌تواند در جذب کشتی گیر و تلاشگر موثر باشد. برگزاری مسابقات تیم به تیم و یا چند جانبه باعث می‌شود تماشاگر به سالن محل مسابقات بیاید که همین امر در جذب کشتی گیر موثر است برای مثال در استان مازندران هر هفته شاهد برگزاری مسابقه های تیم به تیم هستیم. البته حضور یک الگو و قهرمان هم باعث جذب کشتی می‌شود که متأسفانه در حال حاضر در سنندج فاقد آن هستیم.

به نظر شما مشکلی اصلی کشتی استان در حال حاضر چیست؟
مشکلی که در همه رشته های ورزشی استان وجود دارد نبود اسپانسر و منابع مالی است که کشتی هم از این قاعده مستثنی نیست و در کنار آن کمبود مربی با دانش یکی دیگر از مشکلات کشتی استان است که برای حل آن باید به فکر چاره بود.

شما در دوران کشتی با چند رئیس هیأت کار کرده‌اید، عملکرد کدام یک بهتر بوده است؟
هر کسی که رئیس هیأت می‌شود تلاش می‌کند بهترین عملکرد را داشته باشد که این تلاش قابل تقدیر است اما به نظر من آقایان عبداله الیاسی و کیومرث آیت پناه عملکرد بهتری نسبت به دیگر روسای هیأت داشته‌اند به طور مثال در سال 80 آقای الیاسی رئیس هیأت بود هر چند پول نبود اما همیشه به طور منظم مسابقات با دیگر استان‌ها را برگزار می‌کرد که این کار باعث پیشرفت کشتی گیران می‌شد، در زمان آقای آیت پناه هم لیگ استانی کشتی برگزار می‌شد و به برخی از مربیان با دانش مثل سالار محمدی میدان می‌داد. در زمان ریاست وی من عنوان سوم کشور را کسب کردم. در زمانی که کشتی می‌گرفتم هر چند که آزاد کار بودم اما از دانش آقای خیرآبادی هم استفاده کرده‌ام و هفته ای یک جلسه تمرین کشتی فرنگی را زیر نظر وی انجام می‌دادم که در پیشرفت کشتی من بسیار تأثیر گذار بود.

اگر به گذشته برگردیم دوباره کشتی و همین راه را دنبال می‌کردید؟
بله، دوباره کشتی گیر می‌شدم ولی شاید برخی تغییرات را در نحوه تمرین کردن می‌دادم و وزن کم نمی‌کردم؛ در وزن 120 کیلوگرم کشتی می‌گرفتم و قطعاً در این وزن عنوان‌های بیشتری را کسب می‌کردم.

برای آینده چه برنامه ای دارید؟
طی کردن مدارج مربیگری در کشتی و حضور در کنار تیم ملی ناشنوایان دو برنامه مهم است که برای آن برنامه ریزی کرده‌ام.

در طول این دوران خاطرات تلخ و شیرین ورزشی زیادی داشتید از آن‌ها بگویید.
خاطره تلخ من زمانی بود که زمان برگزاری اردوی تیم ملی؛ حین تمرین بر اثر پاره شدن طناب ژیمناستیک زمین افتادم و هر دو دستم شکست! که این اتفاق درست در زمانی بود که در اوج آمادگی بودم و می‌توانستم برای کردستان افتخار کسب کنم اما شیرین‌ترین خاطره من شکست دادن پرویز هادی و جواد ابراهیمی بود.
سخن پایانی …
زمانی که کشتی می‌گرفتم از طرف روسای هیأت خیلی مورد بی مهری قرار می‌گرفتم به طور مثال در دو هیأت من چهار سال محروم شدم به همین خاطر نتوانستم مقام و مدال بیشتری کسب کنم در واقع به آنچه که حقم بود در کشتی نرسیدم.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10442

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار