روایت بانوی هندبالیست کردستانی از لیگ برتری شدن

اگر در لیگ برتر بازی نکنیم به تیم ملی دعوت نمی شویم!

شهریور سال 1384 در سنندج به دنیا آمد. مجاورت محل سکونت با سالن بهنام شاد بهانه علاقمندی وی به ورزش و خصوصاً هندبال شد؛ (البته هندبال آنزمان هم در شرایط اوج قرار داشت و به همت مربیانی چون شافعیان و بازیکنانی چون علیرمایی ها برای استان و کشور افتخار آفرینی می کردند) از هفت سالگی با سمیرا علیرمایی آموزش مقدماتی هندبال را شروع کرد. دو سال بعد با شرکت در اولین مسابقه دوستانه با ملایر به عنوان یک بازیکن آموزش دیده نقش آفرینی کرد. 15 سال سن داشت که بعد از انجام بازی های قابل قبول در مسابقات نوجوانان کشوری به اردوی تیم ملی شد و بعد از تلاش و حضور در 14 مرحله اردو و گذشت یکسال، بالاخره همراه با تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا در کشور قزاقستان اعزام شد و اولین حضور رسمی بین المللی را با ایستادن بر بام قاره کهن تجربه کرد. « هانیه شاه ویسی » بازیکن پست بغل چپ تیم ملی هندبال کشورمان که علاوه بر موارد ذکر شده، سابقه حضور در لیگ برتر و مسابقات جهانی را نیز در کارنامه خود دارد. در نزدیکی سالروز تولد این بانوی هندبالیست کردستانی و جهت آشنایی بیشتر با وی و البته اطلاع از حال و روز این روزهای هندبال بانوان استان در دفتر به هیز گفتگویی را انجام دادیم.

هانیه شاویسی

علاوه بر کاپ آسیا در مسابقات قهرمانی جهان هم حضور داشته‌اید؟
بله، تیم ملی نوجوانان ایران بعد از کسب مقام اول آسیا موفق به کسب سهمیه مسابقات جهانی شد بعد از برگزاری 8 اردو به رقابت‌های جهانی که در مقدونیه برگزار شد اعزام شدیم که تیم ایران عنوان 16 جهان را کسب کرد.

آخرین مسابقه که در ترکیب تیم ملی حضور داشته‌اید؟
حدود 2 ماه قبل در رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا رده سنی جوانان که در هنگ‌کنگ برگزار شد من و نگین رحمانی به عنوان نماینده استان کردستان در ترکیب تیم ملی حضور داشتیم با کسب عنوان پنجم آسیا سهمیه حضور در مسابقات جهانی سال آینده را کسب کردیم.

سابقه حضور در لیگ برتر هندبال کشور را هم دارید؟
بله، سال گذشته به همراه تیم سنگ آهن بافق برای اولین بار در لیگ برتر حضور داشتم که عنوان قهرمانی لیگ برتر هندبال کشور را کسب کردیم حضور در لیگ یک تجربه بسیار خوبی برای من بود هر چند این تیم در مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا حضور پیدا نکرد.

برای سال جاری چه برنامه ای دارید؟
قرار است تیم هندبال بانوان کردستان در لیگ برتر حضور داشته باشد که من هم به همراه بقیه نفرات تیم تمرینات آماده سازی را زیر نظر خانم پریا فرجی شروع کرده‌ایم، اما تا کنون اسپانسر تیم مشخص نشده است. امیدوارم یک حامی مالی پیدا شود که بتوانیم برای تیم استان خود در لیگ برتر بازی کنیم.

اگر به هر دلیلی تیم کردستان نتوانست در لیگ حضور پیدا کند، برنامه شما چیست؟
مسابقات لیگ برتر هندبال بانوان از 31 شهریور ماه شروع می‌شود و تا یک هفته دیگر تکلیف تیم کردستان هم مشخص می‌شود، اولویت اول من تیم استانم است اما اگر کردستان نتواند در لیگ حضور پیدا کند به ناچار برای تیم دیگر بازی خواهم کرد چون اگر در لیگ بازی نکنیم به اردوی تیم ملی دعوت نخواهیم شد.

نحوه تمرینات تیم سنندج برای حضور در لیگ برتر هندبال بانوان چگونه است؟
خوشبختانه با مساعدت آقای سعیدی رئیس هیأت هندبال استان تمرینات تیم بانوان به صورت روزانه و منظم برگزار می‌شود هر چند از نظر توپ و تجهیزات با مشکل مواجه هستیم اما اگر چند بازیکن دیگر استان که در تیم‌های خارج از استان بازی می‌کنند به تیم اضافه شوند، تیم سنندج می‌تواند نتایج قابل قبولی در لیگ برتر کسب کند فقط با این شرط که اسپانسر قوی حامی تیم باشد.

در طول سه سال گذشته بطور مستمر در اردوی تیم‌های ملی بوده‌اید، برای یک دختر این شرایط سخت نیست؟
به نظر من اگر اراده و هدف مشخصی داشته باشید تلاش می‌کنید سختی‌ها را تحمل کنید تا به هدف خود دست پیدا کنید در کنار آن اگر کسی حامی تو باشد زودتر به نتیجه می‌رسید حامی و مشوق اصلی من تا کنون پدرم بوده است ولی خانواده هم تا حدی می‌توانند فرزند خود را حمایت کنند بعد از آنکه ورزشکاری ملی پوش شد دیگر وظیفه هیأت، فدراسیون و مسئولین استانی است تا آن ورزشکار را حمایت کنند که بتواند با انگیزه بیشتر در مسیر قهرمانی گام بردارد.

چه انتظار از مسئولین استانی دارید؟
در سال جاری شرایطی مهیا شده که هندبال بانوان کردستان در لیگ برتر حضور داشته باشد تا بازیکنان این استان بتوانند خود را نشان بدهند برای این کار نیاز به حامی و اسپانسر داریم که امیدوارم مسئولین استانی در این بخش کمک حال هندبال باشند تا شاهد نفرات ملی پوش بیشتر از استان کردستان باشیم.

وضعیت هندبال بانوان در شهرستان‌های استان چگونه است؟
متأسفانه هندبال بانوان در اکثر شهرستان غیرفعال است و یا فعالیت قابل قابلی ندارند که نیاز است هیأتهای شهرستانی در بخش بانوان فعالیت بیشتری داشته باشند.

با این شرایط اردوی وضعیت تحصیلی شما چگونه است؟
امسال همزمان با امتحانات خرداد ماه مسابقات هندبال قهرمانی آسیا برگزار شد به همین خاطر نتوانستیم به طور کامل در امتحانات شرکت کنیم اما مسئولین قول دادند در زمینه درسی کمک حال ما باشند که متأسفانه هیچ اقدامی انجام ندادند به همین خاطر در زمینه درسی با مشکل مواجه شدیم.

ورزش چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟
ورزش باعث شده که من در مسیر شیرین زندگی قرار گیرم چون ورزش باعث می‌شود که تو در یک مسیر صحیح حرکت کنی و از برخی ناهنجاری‌هایی که در جامعه وجود دارد دور باشید به همین دلیل از دختران جوان می‌خواهم هر رشته ورزشی را که دوست دارند انتخاب کنند برای موفقیت در آن تلاش کنند.

وضعیت هندبال بانوان در سطح کشور چگونه می‌بینید؟
در دو سال اخیر هندبال بانوان ایران خیلی پیشرفت کرده است یکی از دلایل آن توجه ویژه رئیس فدراسیون به بخش بانوان است این کار باعث شده هندبال بانوان فاصله خود را با قدرت‌های برتر هندبال آسیا کم کند و سهمیه حضور در مسابقات جهانی را کسب کند.

هدف و آرزوی شما؟
هدف اولیه من حضور در تیم ملی بزرگسالان و شرکت در مسابقات جهانی است و بعد از آن هم به عنوان یک لژیونر بتوانم در یک لیگ خارجی حضور داشته باشم.

از خاطرات تلخ و شیرین ورزشی بگویید؟
در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان در بازی با هند دو دقیقه مانده به پایان بازی تیم ایران از حریف خود عقب بود که من 2 گل زدم و هند را شکست دادیم و موفق به کسب سهمیه مسابقات جهانی شدیم که این شیرین‌ترین خاطره من است.
اما تلخ‌ترین خاطره وقتی بود که در هفتمین اردوی تیم ملی نوجوانان برای حضور در مسابقات آسیایی خط خوردم که برای من خیلی سخت بود اما تمرینات خود را ادامه دادم در نهایت به اردو هشتم دعوت شدم تا پایان مسابقات قهرمانی آسیا همراه تیم بودم.

سخن پایانی…
قبل از هر چیز قدردان پدرم هستم که بیشتر از توان خود کمک کرد تا من به اینجا رسیدم، از آقای اکبر آبادی مربی تیم ملی تشکر می‌کنم که من را به این پایه رساند و سپاس گذار آقای سعیدی رئیس هیأت هندبال کردستان و خانم پریا فرجی هستم و امیدوارم در آینده بیشتر از گذشته شاهد حضور ورزشکاران کردستانی در تیم‌های ملی باشیم.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10588

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار