گفتگو با اولین دختر ملی پوش فوتبال سنندجی

مصائب آریسا در راه ملی پوش شدن

از دوران مدارس با رشته فوتبال ورزش را شروع کردم و اولین مربی من سیران محمدی بود.

آریسا کوه گرد
  • ورزش را با چه رشته ورزشی شروع کردید؟
    از دوران مدارس با رشته فوتبال ورزش را شروع کردم و اولین مربی من سیران محمدی بود.
  • چرا فوتبال را انتخاب کردید؟
    به طور اتفاقی وارد این رشته شدم، اما وقتی در چند مسابقه گلزنی کردم عاشق این رشته شدم و حتی به عنوان توپ جمع کن در کنار زمین فوتبال بوده‌ام، بعد از انتخاب شدن در تیم منتخب مدرسه و حضور در رقابت‌های آموزشگاهی در مدرسه فوتبال وچان ثبت نام کردم و بعد از شش ماه تمرین به تیم بزرگسالان این باشگاه که در لیگ برتر حضور داشت، پیوستم.
  • چه سالی حضور در مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان را تجربه کردید؟
    سال 1400 که اولین حضورم در تیم زارع باتری بود به دلیل اینکه 14 سال سن داشتم کارت بازی برایم صادر نشد، اما در سال دوم به جز چند بازی اول که در اردوی تیم ملی بودم در بقیه بازی‌ها به طور کامل برای تیم زارع باتری در لیگ برتر فوتبال بانوان بازی کردم.
  • در کدام پست بازی می‌کنید؟
    من تخصص بازی در چند پست از جمله وینگر چپ، راست و فروارد را دارم در بازی‌های تیم ملی هم اغلب به عنوان بازیکن پشت سر مهاجم بازی می‌کردم.
  • چگونه به تیم ملی راه پیدا کردید؟
    سال 1400 در مرحله اول استعدادیابی که در سطح استان برگزار شد از میان 50 نفر انتخاب شدم و به مرحله دوم استعدادیابی منطقه ای در کرمانشاه راه پیدا کردم و بعد از آن هم به اردوهای تیم ملی در کرمان، شیراز و تهران دعوت شدم و به طور کلی از میان 3700 نفر به عنوان یکی از 20 بازیکن نهایی تیم ملی نوجوانان انتخاب شدم.
  • در کدام بازی برای اولین بار پیراهن تیم ملی را به تن کردید؟
    سال 1401 بعد از حضور در چندین مرحله اردو انتخابی به همراه تیم ملی نوجوانان به مسابقات کافا زیر 15 سال که در کشور تاجیکستان برگزار شد، اعزام شدم و اولین بازی ملی خود را مقابل تیم ازبکستان تجربه کردم و یک پاس گل دادم. تیم ملی ایران عنوان دوم این دوره از مسابقات را کسب کرد. اسفند سال گذشته دوباره به تورنمنت چهار جانبه در تاجیکستان اعزام شدیم که تیم تاجیکستان را 7 بر صفر شکست دادیم، قرقیزستان را 2 بر صفر مغلوب کردیم و در مقابل ازبکستان 4 بر 1 مغلوب شدیم.
  • در مورد مسابقات اخیر قهرمانی آسیا صحبت کنید؟
    بعد از برگزاری دو مرحله اردو به مسابقات مقدماتی نوجوانان آسیا در کشور اردن اعزام شدیم که در بازی اول به مصاف تیم نپال رفتیم من دقیقه 70 به بازی رفتم و در دقیقه 81 تک گل تیم ملی در این بازی را به ثمر رساندم و به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شدم، در بازی دوم با اردن بازی کردیم که با نتیجه 7 بر 1 به پیروزی دست پیدا کردیم و من زننده گل آخر تیم بودم. در نهایت تیم ملی ایران به عنوان تیم اول گروه خود به مرحله دوم مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا راه پیدا کرد.
  • برنامه آینده تیم ملی نوجوانان چیست؟
    در خرداد ماه اردوی تیم ملی دوباره شروع می‌شود و چندین مرحله اردو را پشت سر خواهیم گذاشت تا با آمادگی کامل به مسابقات نهایی قهرمانی آسیا که شهریور ماه برگزار می‌شود، اعزام شویم.
  • در راه رسیدن به تیم ملی با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
    یکی از مشکلات من حضور در اردوهای تیم ملی است که همیشه پدرم همراه من بوده و اگر این همراهی نبود من هیچ وقت به تیم ملی نمی‌رسیدم! تنها انگیزه من برای ادامه راه، جبران حداقلی زحمات پدرم است. اما مشکل حال حاضر من این است که باید آمادگی خود را برای حضور در اردوهای بعدی تیم ملی حفظ کنم، اما هیچ باشگاه و یا مکانی نیست که من در آن تمرین کنم در حال حاضر فقط یک باشگاه فعال فوتبال بانوان در سطح شهر سنندج داریم که برای تمرین در کنار آن تیم از من شهریه دریافت می‌کند! متأسفانه مربیان فوتبال بانوان سنندج بجای اینکه از من حمایت کنند، همیشه سد راه من بوده‌اند با انجام برخی از کارها بارها روحیه من را تضعیف کردند ولی من به این اقدامات توجهی نکردم با توکل به خدا و حمایت خانواده‌ام تا کنون راه خودم را ادامه دادم و زمانی هم این مربیان به من احتیاج داشته باشند برای سربلندی فوتبال شهرم به آن‌ها کمک خواهم کرد.
  • شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره فوتبالی که داشته‌اید؟
    در بازی اول مرحله مقدماتی فوتبال قهرمانی زیر 17 سال آسیا من دقیقه 70 به بازی رفتم و در دقیقه 81 تک گل تیم ملی در این بازی را به ثمر رساندم و به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شدم این شیرین‌ترین خاطره من بود اما شکست در مقابل ازبکستان در بازی کافا که حق تیم ما باخت نبود تلخ‌ترین خاطره من است.
  • هدف اصلی شما چیست؟
    حضور در تیم ملی بزرگسالان و در نهایت لژیونر شدن هدف نهایی من در فوتبال است.
  • الگوی فوتبالی شما؟
    سرشین کمانگر فوتبالیست کامیارانی که من خیلی چیزها از او یاد گرفته‌ام.
  • به عنوان اولین ملی پوش فوتبال دختران سنندج چه انتظاری از مسئولین دارید؟
    در فضای مجازی از من خیلی حمایت می‌شود متأسفانه در فضای واقعی هیچ حمایتی از من نشده است! به عنوان یک دختر ملی پوش که در اول راه قهرمانی است از مسئولین انتظار دارم از من حمایت کنند تا به ادامه راه امیدوار باشم و با انگیزه بیشتر به فکر کسب افتخار برای استانم باشم.
  • بیشتر اوقات سال را در اردوهای تیم ملی بوده‌اید، این کار به درس و مدرسه شما آسیب نزده است؟
    من سال اول هنرستان تربیت بدنی هستم که در سال تحصیلی جاری بیشتر اوقات در اردوی تیم ملی و مسابقات بودم و نتوانستم در کلاس درس حاضر باشم، متأسفانه خیلی می‌شنیدم برخی‌ها به دروغ می‌گفتند من نه در اردوی تیم ملی هستم و نه در لیگ فوتبال حضور دارم! خوشبختانه با حضور در تیم ملی دروغ‌گو بودن این افراد را ثابت کردم. اما به نظر من درس و ورزش لازم و ملزوم یکدیگر هستند باید به هردو اهمیت داده شود.
  • سخن پایانی …
    من به این جمله که «خواستن توانستن است» خیلی اعتقاد دارم، خیلی خوشحالم که از یک استان محرم و بدون امکانات با اتکا به خدا و حمایت خانواده‌ام توانستم به تیم ملی راه پیدا کنم که جا دارد از مدیرکل ورزش و جوانان کردستان، رئیس و نایب رئیس هیأت فوتبال استان، آقای القاسی کارشناس تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج، مدیریت و کادر آموزشی هنرستان تربیت بدنی خدیجه الکبری تشکر و قدردانی کنم.

پدری که یک تنه خط شکن مسیر موفقیت دخترش شد

داریوش کوه گرد
داریوش کوه گرد

در فوتبال کردستان دختران مستعد زیادی وجود دارند که به دلیل نبود یک حامی نتوانستند استعدادهای خود را شکوفا کنند، اما آریسا کوه گرد همانطور که در مصاحبه حاضر اشاره کرد، به واسطه حمایت همه جانبه پدرش توانسته توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد و به تیم ملی برسد به همین خاطر گفتگوی کوتاهی با داریوش کوه گرد پیشکسوت، مربی کشتی و پدر آریسا انجام داده‌ایم.

  • به عنوان پدر یک بازیکن ملی پوش با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
    در طول این چند سال تنها حامی و پشتیبان دخترم خودم بوده‌ام برای او هزینه کردم، یکی از مشکلات ما نبود یک باشگاه و یا تیم برای تمرین آریسا بوده و هست به همین دلیل مجبوریم هر روز در یک جا تمرین کنیم و اکنون هم که از تیم ملی برگشته به دنبال جایی هستیم که بتواند آمادگی خود را حفظ کند! یک بازیکن ملی پوش برای حفظ آمادگی نیاز به تمرینات بدن‌سازی و محلی برای تمرین فوتبال دارد که متأسفانه این امکانات برای دختر من فراهم نیست و خودم به تنهایی باید تمام شرایط مادی و معنوی را برای او فراهم کنم.
  • دلیل اینکه با همه این مشکلات که وجود دارد اما باز هم از دست از حمایت دخترتون برنداشتید، چه بوده است؟
    وقتی دیدم دخترم مستعد است و علاقه دارد فوتبالش را ادامه دهد من هم به عنوان یک پدر و فرد ورزشی وظیفه داشتم زمینه را برای بروز استعداد و پیشرفت او فراهم کنم هر چند خیلی سختی کشیدم اما خوشبختانه با حضور در تیم ملی توانستیم مزد تلاشمان را بگیریم.
  • شما چه انتظاری از مسئولین دارید؟
    من به عنوان پدر یک ورزشکار ملی پوش از مسئولین انتظار دارم، مشوق و حامی ملی پوشان باشند به نفراتی مثل دختر من که نمونه آن‌ها در جامعه کم هستند، کمک کنند که بیشتر شناخته شوند و به الگویی برای دیگران تبدیل شوند که به سمت ورزش بیایند و باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای دیگر ورزشکاران شوند تا راه آن‌ها را ادامه دهند چون یکی از راهای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌ها در جامعه پرداختن به مقوله ورزش و فعالیت‌های ورزشی است. با حمایت از نفرات ملی پوش می‌توانیم آینده ورزش در همه رشته های ورزشی را تضمین کنیم چون ملی پوشان با حضور در اردو و مسابقات مختلف بین‌المللی تجارب ارزشمندی کسب می‌کنند که می‌توانند این تجربه ها را در اختیار علاقمندان قرار دهند و این کار باعث پیشرفت بیشتر ورزش خواهد شد.

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=9818

مدیرسایت

مدیرسایت

مدیر سایت
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

آخرین اخبار

0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا نظر خود را ثبت کنیدx