به هیز بررسی می کند؛

نگاهی به نتایج ضعیف تیم های کردستان در لیگ های کشوری

ورزش مستعد کردستان با وجود تنگناهای بسیار مالی و عدم حمایت صنایع و معادن در بخش دولتی و خصوصی همواره در حد بضاعت خود در مسابقات تیمی رشته های توپی (فوتبال، بسکتبال، هندبال، والیبال و فوتسال) در لیگ های دستجات کشور حضور یافته و در برخی موارد باوجود مشکلات عدیده فراتر از انتظار ظاهر شده و موفقیت های چشمگیری را از آن ورزش کم بهره استان کردستان کرده اند. استان کردستان نه مانند استان های اصفهان و آذربایجان شرقی و خوزستان و ... دارای صنایع ثروتمند است و نه همانند استان تهران مملو از سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی از ورزش بوده و این عامل تیمداری را برای رشته های ورزشی تیمی و توپی بسیار سخت می کند. تیم های فوتبال، بسکتبال، هندبال، والیبال و فوتسال کردستان در هر فصل مسابقات با هزار مشقت سفر پر فراز و نشیب خود را در این رقابت ها آغاز کرده و در تمام فصل علاوه بر جدال فنی باید پنجه در پنجه مشکلات مالی نیز به جنگ نابرابری بروند و در نهایت با تمام شیرینی و تلخی های کسب برد و باخت در حالی به کار خود پایان می دهند که برای فصل بعد نیز دوباره همین داستان تکرار می گردد.

لیگ هندبال

نکته حائز اهمیت در این بین عدم اطلاع کامل مسئولین تیم ها از نحوه شرایط و ضوابط قانونی در تیمداری ورزشی است. تیمداری و شرکت در مسابقات لیگ کشوری فرایندی تخصصی و اختصاصی است و این امر علی الخصوص در زمینه مالی ارتباطی به اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان ندارد.
بر اساس قوانین هرگونه کمک مالی به تیم ورزشی حاضر در مسابقات لیگ از سوی اداره کل ورزش و جوانان تخلف محسوب می گردد و اداره کل ورزش و جوانان نیز به عنوان مهمترین رکن قانونی در ورزش اجازه کمک به تیم های ورزشی را ندارد. هر زمان که مشکلات مالی مدیران تیم های ورزشی حاضر در مسابقات لیگ را به ستوه می آورد به ناگاه پیکان اعتراضات به سوی اداره کل نشانه می رود، در حالیکه بر اساس مقررات این اداره کل هیچ نقشی را در زمینه مالی برای کمک به تیم های ورزشی بر عهده ندارد. کمک های اداره کل تنها در زمینه فرایند صدور مجوز قانونی فعالیت (که از سوی مدیران تیم های ورزشی نادیده گرفته شده و یا اهمیت چندانی در این مبحث مهم را از سوی آنان در پی ندارد و بیشتر اوقات تیم های ورزشی حاضر در لیگ یک شبه تأسیس شده و مدت کوتاهی فعالیت می کنند)، اختصاص فضای مناسب نظیر سالن و زمین و اخذ مجوزهای قانونی برای برگزاری مسابقات، در اختیار گذاشتن خوابگاه و در نهایت کمک به هیأت ورزشی که در بخش رقابت های لیگ فعالیت می کنند، خلاصه می گردد.
نکته قابل توجه دیگر بی بازدهی ورزش در کشور و به تبع در استان کردستان است. ورزش بعنوان یک صنعت در جهان به میزان هزینه هایی که دارد، درآمد سرشاری را عاید مدیرانش می کند، از فروش اقلام اختصاصی باشگاه نظیر لباس، پرچم، شال گردن و … تا حق پخش تلویزیونی مسابقات، تبلیغات محیطی، تبلیغات بر روی لباس، فروش بازیکنان، حق ترانسفر و حق رشد بازیکن تا دیگر موارد ریز و درشت که منجر به چرخه پویای اقتصادی در یک باشگاه ورزشی می گردد. هرچند این مسئله نیازمند بررسی اختصاصی بیشتری در زمان مناسب است.
مسابقات رشته های توپی و تیمی در هر فصل بنابر روال همیشگی فدراسیون های ورزشی و برنامه زمانبندی شده در ششماهه دوم آغاز و تا پایان سال و نهایتا سه ماه نخست سال آتی پایان می یابد.
شوک اول به ورزش کردستان در 2 رشته ورزشی والیبال و بسکتبال در اوایل سال جاری به بدنه مدیریت ورزش استان وارد شد. فروش تیم لیگ برتری والیبال راه یاب ملل مریوان به استان گلستان و شهرستان گنبد کاووس و انصراف تیم بسکتبال بانوان تیروژ حیات کردستان (نخستین تیم ورزشی استان کردستان که موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشور شده است) از حضور در فصل جدید این رقابت ها بود. تصمیم شخصی مدیران و دست اندرکاران این تیم ها که دلایل واکاوی آن از سوی متولیان امر نادیده گرفته شد و در اندک زمانی نیز به بوته فراموشی سپرده شد.
تیم های رشته های تیمی که در این فصل از مسابقات لیگ های کشور توپ می زنند شامل فوتبال بانوان در لیگ برتر، هندبال بانوان در لیگ برتر، بسکتبال آقایان در لیگ حرفه ای دسته اول، فوتبال بانوان در لیگ دسته اول و فوتبال لیگ دسته سوم در مرحله مقدماتی هستند. تا پایان سال جاری نیز به جمع این تیم ها، 2 تیم فوتبال در مرحله دوم لیگ دسته سوم (یک سهمیه بر اساس امتیاز ویژه فدراسیون به استان کردستان کسب شده که باید به نتیجه این امر بیندیشیم) و یک تیم فوتسال در لیگ دسته دوم باشگاه های کشور پای به عرصه مسابقات می گذارند.

فوتبال بانوان لیگ برتر
شانزدهمین دوره پیکارهای لیگ برتر فوتبال بانوان باشگاه های کشور جام کوثر با حضور نماینده همیشگی فوتبال زنان، با همان کادر مدیریتی و فنی و تنها با تغییر نام این تیم در اواسط آبان ماه با حضور 10 تیم در یک گروه و در قالب مسابقات دوره ای در 2 مرحله رفت و برگشت آغاز شد.
در ادوار برگزاری این مسابقات (بر اساس اطلاعات موجود) این یازدهمین دوره و نهمین دوره متوالی حضور بانوان فوتبالیست کردستان در لیگ برتر کشور است. نکته قابل تأمل فعالیت این تیم تنها در بخش بزرگسالان بوده و در رده های سنی هیچ تیمی زیر مجموعه این تیم قرار ندارد و هر ساله با جمع آوری بازیکنان بومی و غیر بومی برای چند ماه فعالیت در لیگ برتر این تیم تشکیل و در پایان مسابقات در صورت حفظ سهمیه تا سال آینده که برنامه مسابقات برنامه ریزی می گردد، فعالیتی صورت نخواهد گرفت. کسب یک عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان سوم بالاترین افتخار برای نماینده فوتبال زنان استان کردستان در تاریخ این مسابقات است.
تیم فوتبال زنان کانی کردستان در مسابقات این فصل و تا پایان نیم فصل نخست عملکرد ضعیفی را از خود برجای گذاشته و در منطقه قرمز جدول و سقوط به دسته پایین تر قرار گرفته است. کسب یک پیروزی و 2 تساوی با پذیرش شکست های پیاپی خانگی و خارج از خانه عملکردی نا امیده کننده را برای این تیم در پی داشته است و در صورت بر طرف نکردن مشکلات فنی و عدم نتیجه گیری در ادامه مسابقات، در پایان فصل خداحافظی با لیگ برتر برای این تیم دور از انتظار نیست.
مروری بر نتایج تیم کانی کردستان در لیگ برتر فوتبال بانوان باشگاه های کشور
هفته اول : کانی کردستان صفر – 2 خاتون بم
هفته دوم: پیکان تهران صفر – 2 کانی کردستان
هفته سوم: کانی کردستان صفر – یک نماینده البرز
هفته چهارم: ملوان بندر انزلی 4 – یک کانی کردستان
هفته پنجم: کانی کردستان یک – 3 فرا ایساتیس کران فارس
هفته ششم: آوا تهران یک – یک کانی کردستان
هفته هفتم: کانی کردستان یک – 3 شهرداری سیرجان
هفته هشتم: سپاهان اصفهان صفر – صفر کانی کردستان
هفته نهم: کانی کردستان صفر – یک پالایش گاز ایلام
در پایان هفته نهم لیگ برتر فوتبال بانوان تیم کانی با 1 برد، 2 تساوی ، 6 باخت و کسب 5 امتیاز در مکان نهم جدول 10 تیمی قرار دارد.

[table id=6 /]

هندبال بانوان لیگ برتر

نوزدهمین دوره پیکارهای لیگ برتر هندبال زنان باشگاه های کشور با شرکت 8 تیم بصورت دوره ای در 2 مرحله رفت و برگشت در حال برگزاریست. در این فصل از مسابقات نماینده هندبال کردستان پس از سال ها دوری و برای هشتمین بار با نام سه دژ کردستان در این رقابت ها حضور یافته است. در تاریخ برگزاری این رقابت ها نمایندگان هندبال بانوان کردستان از دوره ششم در این مسابقات شرکت کرده اند و 6 فصل متوالی در حالی در این رقابت ها حاضر بودند که اوج قدرت هندبال زنان کردستان در فصول هشتم تا یازدهم رقم خورد که منجر به کسب یک مقام سوم و 3 عنوان نایب قهرمانی متوالی لیگ برتر باشگاه های کشور برای نماینده شایسته کردستان رقم خورده است. اما پس از آن دوره طلایی؛ یک دوره غیبت، یک دوره حضور و 5 دوره متوالی غیبت داستان هندبال کردستان تا رسیدن به فصل نوزدهم بوده است.

غیبت طولانی هندبال زنان استان در این مسابقات به گونه ای رقم خورده است که این تیم از غافله هندبال زنان کشور عقب افتاده و در این فصل و در 9 مسابقه برگزار شده، تنها شکست و تلخی باخت نصیب این تیم شده باشد و در قعر جدول رده بندی بدون امتیاز از هم اکنون گزینه نخست سقوط به دسته پایین تر است. هندبال چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان هر از گاهی یک بازیکن مستعد را معرفی می کند و این تک ستاره ها با حضور در اردوهای تیم های و عضویت در ترکیب نهایی تیم ملی به مسابقات برون مرزی ملی و بین المللی اعزام می گردند، اما از نظر ساختار تیمی، نبود برنامه ای مدون، عدم توجه به رده های سنی و تیم های پایه و افول باشگاه ها و تیم های هندبال در شهرستان ها که باعث ترقی و پیشرفت کلی هندبال استان شده بودند؛ به رکود فعلی هندبال کردستان دامن زده است.

مروری بر نتایج تیم سنه دژ کردستان در لیگ برتر هندبال بانوان باشگاه های کشور

هفته اول: سنگ آهن بافق  ۳۰ –   ۱۹ سنه دژ کردستان

هفته دوم: سنه دژ کردستان ۲۲ – ۲۶ زاگرس جنوبی کازرون

هفته سوم: نفت و گاز گچساران ۳۶ – ۲۶ سنه دژ کردستان

هفته چهارم: سنه دژ کردستان ۲۷ – ۳۷ فولاد مبارکه سپاهان

هفته پنجم: فولاد هرمزگان ۴۶ – ۲۸ سنه دژ کردستان

هفته ششم: چمران لارستان ۲۶- ۲۵ سنه دژ کردستان

هفته هفتم: سنه دژ کردستان ۲۸ – شهدای رزکان البرز ۳8

آغاز دور برگشت:

هفته هشتم: سنه دژ کردستان 26 – 42 سنگ آهن بافق

هفته نهم: زاگرس جنوبی کازرون 38 – 25 سنه دژ کردستان

در پایان هفته نهم لیگ برتر هدبال بانوان کشور تیم سنه دژ با 9 باخت و صفر امتیاز در انتهای جدول جای گرفته است.

[table id=3 /]

فوتبال بانوان لیگ دسته اول

توسعه فوتبال در شهرستان کامیاران در دهه 90 خورشیدی با وجود استعدادهای بالقوه و مربیان توانمند بومی باعث پرچمداری این شهرستان بعنوان نماینده فوتبال کردستان در مسابقات لیگ دسته دوم و سوم باشگاه های کشور شده بود. در کنار فوتبال آقایان، در بخش بانوان نیز فوتسال کامیاران در لیگ کشور حضوری فعال داشت. جذابیت بخش فوتبال و با توجه ویژه فدراسیون فوتبال جهت راه اندازی لیگ های دسته اول و دسته دوم در بخش فوتبال زنان این فرصت را برای ظهور تیم های فوتبال در بخش بانوان در کلیه استان های کشور مهیا کرد که استان کردستان نیز از این قاعده مستثنی نبود.

تیم فوتبال بانوان شاهو کامیاران پس از شرکت در مسابقات زیرگروه و دسته دوم کشوری در شهریورماه امسال موفق به صعود به پیکارهای لیگ دسته اول فوتبال زنان باشگاه های کشور در فصل 1402 شد. این دوره از مسابقات با شرکت 9 تیم از دهه ابتدایی آذرماه آغاز شد و تیم های شرکت کننده به صورت دوره ای در 2 مرحله رفت و برگشت با یکدیگر به رقابت می پردازند. تیم هایی از استان های گیلان، مازندران، فارس، بوشهر، کرمان، اصفهان و 3 تیم غرب کشور شامل کردستان، همدان و کرمانشاه گستره وسیع رقابت را در سطح کشور پهناور ایران برای این لیگ ترسیم کرده است، که شاید به باور کارشناسان امر، این گستردگی و بُعد مسافت های طولانی از ظرفیت فوتبال زنان در لیگ دسته اول بیشتر باشد و هرچه به پایان فصل نزدیک خواهیم شد مشکلات مالی بر سر اعزام تیم ها باعث عدم حضور و عدم برگزاری مسابقات شده و نتایج انضباطی بر بیشتر این مسابقات سایه خواهد افکند.

گواه این امر سخنان نا امید کننده مهرداد بدرودیانی مدیرعامل باشگاه شاهو کامیاران است که در حالیکه هنوز مسابقات نیم فصل نخست فرا نرسیده است؛ از عدم تمایل به تیمداری از فصل آینده خبر می دهد و شاهو کامیاران عطای تیمداری را به لقایش خواهد بخشید.

باشگاه شاهو کامیاران که در حال حاض تنها باشگاه فعال فوتبال در بخش بانوان و آقایان در این شهرستان است که در بخش بانوان در لیگ دسته اول و در بخش آقایان در رده سنی جوانان در لیگ مناطق باشگاه های کشور حضور دارد، حتی برای تأمین البسه ورزشی و لباس گرم برای بازیکنان تیم هایش و همچنین هزینه های سرسام آور ایاب و ذهاب اعزام این تیم ها به مسابقات با مشکل روبرو شده است.

مهرداد بدرودیانی در این خصوص اظهار کرد: هرچند که در سفر اخیر استاندار محترم به شهرستان کامیاران، مشکلات باشگاه به صورت مکتوب به اطلاع ایشان رسانده شد و امید است که حداقل ایشان بخشی از مشکلات باشگاه مذکور را مرتفع نمایند، اما اگر باشگاه حمایت نشود علی رغم میل باطنی این باشگاه در سال آینده تیمداری نخواهد کرد.

لازم به ذکر است تیم فوتسال بزرگسالان و تیم فوتبال نوجوانان شاهو کامیاران نیز در سالیان اخیر موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات لیگ استان شده و در پیکارهای لیگ مناطق باشگاه های کشور به میدان رفته است و این باشگاه جزو فعال ترین باشگاه های فوتبال و فوتسال استان بوده که در محاق مشکلات مالی گرفتار آمده است.

مروری بر نتایج تیم شاهو کامیاران در لیگ دسته اول فوتبال بانوان باشگاه های کشور

هفته اول: هیراد گستر کاسپین رشت 3 – صفر شاهو کامیاران

هفته دوم: استراحت

هفته سوم: شاهو کامیاران 2 – صفر ئاکو کرمانشاه

هفته چهارم: تام اصفهان یک – یک شاهو کامیاران

هفته پنجم: شاهو کامیاران 3 – 2 شهرداری سیرجان ب

هفته ششم: پاس همدان 4 – صفر شاهو کامیاران

هفته هفتم: شاهو کامیاران 3 – صفر پرسپولیس شیراز (عدم حضور حریف – نتیجه انضباطی)

هفته هشتم: وارش نوشهر 2 – یک شاهو کامیاران

[table id=4 /]

 

فوتبال آقایان لیگ دسته سوم

فصل جدید مرحله گروهی و مقدماتی لیگ دسته سوم مردان باشگاه های کشور با شرکت 67 تیم در یک گروه 14 تیمی، 3 گروه 13 تیمی و 2 گروه 12 تیمی و در حالیکه 5 تیم دیگر نیز از حضور در مسابقات انصراف دادند (مجموع 72 تیم) با شرکت قهرمانان لیگ های فوتبال استانی و دیگر تیم های دارای سهمیه از سال قبل به صورت دوره ای و تک بازی برگزار می شود.

در پایان مسابقات مرحله اول لیگ دسته سوم، تیم های اول و دوم جداول رده بندی گروه های شش گانه (جمعاً ۱۲ تیم) به صورت مستقیم به مسابقات مرحله دوم لیگ دسته سوم باشگاه های کشور در فصل جاری ۱۴۰۳-۱۴۰۲ صعود می کنند. همچنین تیم های سوم، چهارم و پنجم جداول رده بندی گروه های شش گانه (مجموعاً ۱۸ تیم) در مرحله اول فصل آینده (1404-1403) حضور خواهند داشت؛ و در پایان مسابقات مرحله اول لیگ دسته سوم، تیم های ششم به بعد تا انتهای جداول رده بندی گروه های شش گانه به مسابقات لیگ استان خود سقوط می کنند.

تیم فوتبال شهرداری مریوان در پایان رقابت های لیگ برتر قهرمانی استان موفق به کسب مقام قهرمانی و صعود به مرحله اول لیگ دسته سوم باشگاه های کشور شد تا بار دیگر و پس از سالیان متمادی بار دیگر نماینده ای از شهر فوتبال دوست و مستعد مریوان در لیگ دسته سوم حضور داشته باشد. فشردگی مسابقات و گستره تیم های شرکت کننده که از شمال غرب تا غرب و جنوب غربی کشور در این گروه حضور دارند باعث حساسیت بسزایی در این مسابقات شده است. نماینده کردستان که در گروه چهارم و 14 تیمی این پیکارها حضور دارد از 11 مسابقه خود موفق به کسب 11 امتیاز شده است و با توجه به مسابقات باقیمانده تا پایان دور گروهی، نماینده استان کردستان امیدی برای صعود و حفظ سهمیه ارزشمند این مسابقات را ندارد و به لیگ استانی سقوط کرده است.

مروری بر نتایج تیم شهرداری مریوان در لیگ دسته سوم فوتبال آقایان باشگاه های کشور

هفته اول: شهرداری مریوان 3 – 2 آلومینیوم ب اراک

هفته دوم: کشاورز دزفول یک – صفر شهرداری مریوان

هفته سوم: طلایه داران بوئین زهرا 3 – 3 شهرداری مریوان

هفته چهارم: شهرداری مریوان صفر – یک الوند نوین همدان

هفته پنجم: مهرگان دره شهر 2 – صفر شهرداری مریوان

هفته ششم: شهرداری مریوان یک – صفر اسطوره صحنه

هفته هفتم: خیبر نوین خرم آباد 4 – صفر شهرداری مریوان

هفته هشتم: شهرداری مریوان 3 – صفر سردار زند ملایر

هفته نهم: استقلال زیدون 3 – صفر شهرداری مریوان

هفته دهم: شهرداری مریوان صفر – صفر سپاهان دورود

هفته یازدهم: ستارگان آباده یک – صفر شهرداری مریوان

هفته دوازدهم: شهرداری مریوان یک – یک ستارگان کرمانشاه

[table id=5 /]

بسکتبال آقایان لیگ دسته یک حرفه ای آقایان

مسابقات بسکتبال فصل جدید لیگ دسته یک حرفه‌ای آقایان باشگاه های کشور با حضور دوازده تیم و در دو گروه شش تیمی و به صورت دوره ای رفت و برگشت در مرحله مقدماتی از نوزدهم آبان آغاز شد و با برگزاری هفته دهم در روز جمعه 22 دی ماه دور مقدماتی این پیکارها خاتمه یافت. در گروه A این مسابقات تیم های پاس کامیاران بعنوان نماینده استان کردستان، مهگل کرج، نیروی زمینی تهران، آینده سازان تهران، پایش پارت شاهرود و تیم ملی جوانان 2024 با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین در گروه B تیم های گل گهر سیرجان، گلنور اصفهان، نبوغ اراک، نخل جهرم، نفت امیدیه و نفت و گاز گچساران حضور دارند.

در پایان مرحله مقدماتی تیم پاس کامیاران با انجام 10 مسابقه موفق به کسب 5 پیروزی و پذیرش 5 شکست شده است و با کسب 15 امتیاز در انتظار مشخص شدن رده بندی تیم ها برای ادامه مسابقات این فصل خواهد بود.

مروری بر نتایج تیم پاس کامیاران در لیگ دسته یک حرفه ای بسکتبال آقایان باشگاه های کشور

هفته اول: پاس کامیاران 68 – 57 نیروی زمینی تهران

هفته دوم: مهگل کرج 65 – 52 پاس کامیاران

هفته سوم: تیم ملی جوانان (2024) 78 – 72 پاس کامیاران

هفته چهارم: پاس کامیاران 77 – 82 آینده سازان تهران

هفته پنجم: پایش پارت شاهرود 79 – 75 پاس کامیاران

هفته ششم: نیروی زمینی تهران 58 – 66 پاس کامیاران

هفته هفتم: پاس کامیاران 82 – 63 مهگل کرج

هفته هشتم: پاس کامیاران 68 – 54 تیم ملی جوانان (2024)

هفته نهم: آینده سازان تهران ۷۸ – 65 پاس کامیاران

هفته دهم: پاس کامیاران 69 – 57 پایش پارت شاهرود

 

 

 
هیرش اسماعیل زاده

لینک کوتاه خبر:

http://bahez.com/?p=10928

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

آخرین اخبار